به گزارش مشرق، محمدرضا پورابراهیی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درباره دلایل حذف کارت سوخت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با وجود آنکه کارتهای سوخت در سالهای گذشته موجب کاهش مصرف و برنامهریزی دقیق برای توزیع بنزین در کشور شد اما زمزمههایی از برخی مسئولان کشور برای حذف آن شنیده میشود.
وی افزود: فارغ از آنکه کارتهای سوخت در کشور چه اثراتی را در جریان هدفمندسازی یارانهها و توزیع بنزین داشته، این رویه یک نوع انضباط و چارچوب مشخصی را برای مصرف بنزین ایجاد کرده است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه کارت سوخت با وجود ایجاد شفافیت نباید کنار گذاشته شود، گفت: ما همواره به دنبال افزایش میزان شفافیت در جریان مصرف بنزین هستیم و در این باره پیشنهاداتی را به دولت دادیم که بعدها به عنوان دو نرخی شدن بنزین تغییر شد.
وی گفت: با این پیشنهاد سعی داشتیم تا افرادی که بیش از متوسط مصرف روزانه از سوخت بنزین استفاده میکنند به دلیل ایجاد آلایندگی هزینه بیشتری را بپردازند،اما بعدها به بهانه دو نرخی شدن خواستار حذف کارت سوخت شدیم.
پورابراهیمی با تاکید بر اینکه کارتهای سوخت به عنوان عامل بازدارنده از مصرف بی رویه در سالهای گذشته موثر واقع شد تصریح کرد: در پیشنهادی به دولت اجازه داده بودیم تا افرادی که بیش از میزان متوسط روزانه مصرف میکنند مابه التفاوتی را پرداخت کنند که اجرایی نشد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارت سوخت امکان برنامهریزی برای میزان مصرف را در کشور فراهم میکند،گفت علاوه بر این موضوع نگران قاچاق بنزین در کشور هستیم.
وی با اعلام آماری درباره میزان صرفه جویی و اثرات مثبت کارت سوخت در سالهای گذشته به رقم 100 میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: در طول 8 سال گذشته متوسط کاهش مصرف سوخت به صورت روزانه 9.2 میلیون لیتر بود و ظرفیت بزرگی برای اقتصاد کشور به شمار میرود و قطعا باید ادامه یابد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست غیر علنی درباره قراردادهای جدید نفتی با وزیر نفت موافق بودند، گفت: وزیر نفت در نشست غیر علنی بر لزوم افزایش سرمایه گذاریها در بخش نفت و گاز کشور تاکید داشت و نمایندگان مجلس هم موافق این موضوع هستند.
* نمایندگانی که فرمت جدید قراردادهای نفتی را ندیدهاند، چطور با آن موافقند؟
پورابراهیمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ادعای وزیر نفت مبنی بر موافقت اکثریت نمایندگان با فرمت جدید قراردادها در نشست غیر علنی صحیح است گفت: زمانی که نمایندگان مجلس فرمت جدید قراردادهای نفتی را رویت نکردهاند، چطور موافق آن هستند؟
وی افزود: از طرف کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از وزیر نفت درخواست کردیم تا فرمت جدید قراردادهای نفتی را پس از اصلاحات لازم در قالب گزارشی مفصل به کمیسیون ارسال کنند تا پس از بررسی و جمع بندی نظرات نهایی اعلام شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرمت جدید قراردادهای نفتی باید حافظ منافع داخلی کشور باشد تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی کارشناسان و افراد متخصص به لحاظ فنی در حوزه انرژی حضور دارند و نظرات آنان قطعا راهگشا خواهد بود.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی هم موافق افزایش سرمایهگذاریها در حوزه نفت و گاز است و موافق این هستیم تا منابع کشور حفظ شود.
وی افزود: فارغ از آنکه کارتهای سوخت در کشور چه اثراتی را در جریان هدفمندسازی یارانهها و توزیع بنزین داشته، این رویه یک نوع انضباط و چارچوب مشخصی را برای مصرف بنزین ایجاد کرده است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه کارت سوخت با وجود ایجاد شفافیت نباید کنار گذاشته شود، گفت: ما همواره به دنبال افزایش میزان شفافیت در جریان مصرف بنزین هستیم و در این باره پیشنهاداتی را به دولت دادیم که بعدها به عنوان دو نرخی شدن بنزین تغییر شد.
وی گفت: با این پیشنهاد سعی داشتیم تا افرادی که بیش از متوسط مصرف روزانه از سوخت بنزین استفاده میکنند به دلیل ایجاد آلایندگی هزینه بیشتری را بپردازند،اما بعدها به بهانه دو نرخی شدن خواستار حذف کارت سوخت شدیم.
پورابراهیمی با تاکید بر اینکه کارتهای سوخت به عنوان عامل بازدارنده از مصرف بی رویه در سالهای گذشته موثر واقع شد تصریح کرد: در پیشنهادی به دولت اجازه داده بودیم تا افرادی که بیش از میزان متوسط روزانه مصرف میکنند مابه التفاوتی را پرداخت کنند که اجرایی نشد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارت سوخت امکان برنامهریزی برای میزان مصرف را در کشور فراهم میکند،گفت علاوه بر این موضوع نگران قاچاق بنزین در کشور هستیم.
وی با اعلام آماری درباره میزان صرفه جویی و اثرات مثبت کارت سوخت در سالهای گذشته به رقم 100 میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: در طول 8 سال گذشته متوسط کاهش مصرف سوخت به صورت روزانه 9.2 میلیون لیتر بود و ظرفیت بزرگی برای اقتصاد کشور به شمار میرود و قطعا باید ادامه یابد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست غیر علنی درباره قراردادهای جدید نفتی با وزیر نفت موافق بودند، گفت: وزیر نفت در نشست غیر علنی بر لزوم افزایش سرمایه گذاریها در بخش نفت و گاز کشور تاکید داشت و نمایندگان مجلس هم موافق این موضوع هستند.
* نمایندگانی که فرمت جدید قراردادهای نفتی را ندیدهاند، چطور با آن موافقند؟
پورابراهیمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ادعای وزیر نفت مبنی بر موافقت اکثریت نمایندگان با فرمت جدید قراردادها در نشست غیر علنی صحیح است گفت: زمانی که نمایندگان مجلس فرمت جدید قراردادهای نفتی را رویت نکردهاند، چطور موافق آن هستند؟
وی افزود: از طرف کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از وزیر نفت درخواست کردیم تا فرمت جدید قراردادهای نفتی را پس از اصلاحات لازم در قالب گزارشی مفصل به کمیسیون ارسال کنند تا پس از بررسی و جمع بندی نظرات نهایی اعلام شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرمت جدید قراردادهای نفتی باید حافظ منافع داخلی کشور باشد تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی کارشناسان و افراد متخصص به لحاظ فنی در حوزه انرژی حضور دارند و نظرات آنان قطعا راهگشا خواهد بود.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی هم موافق افزایش سرمایهگذاریها در حوزه نفت و گاز است و موافق این هستیم تا منابع کشور حفظ شود.