حبیب ایلبیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با اعلام این مطلب گفت: دهم بهمن 92 به افتخار جشنهای انقلاب، برنامه سینما سلام برگزار شد که براساس آن سازمان سینمایی اعلام کرد همه فیلمها در سینماهای کشور از صبح تا شب رایگان است. آن روز یک روز تاریخی را شاهد بودیم و استقبال مردم از سینماها به قدری بود که مردم تا نیمههای شب در صف نمایش فیلمها بودند. این یعنی مردم به سینما توجه دارند به شرط این که امکاناتی فراهم شود. یکی از اتفاقات مهم آن روز این بود که صدا و سیما برگزاری این برنامه را به شکل خیلی گستردهای به اطلاع مردم رساند؛ روندی که در ماههای اخیر حرکتی روبهجلو داشته و شاهد پخش تیزرهای سینمایی از شبکههای تلویزیونی هستیم.
یکی از مشکلاتی که تا پیش از این وجود داشت، اکران نشدن همزمان فیلمها بود. خوشبختانه طرح دیجیتال شدن همه سینماها در کشور فراهم شد. در گذشته اگر فیلمی در تهران اکران میشد با توجه به گرانی کپی 35 میلیمتری فیلمها، برای تهیهکنندگان بهصرفه نبود که چند نسخه تهیه کنند؛ به همین دلیل وقتی در شهرهای بزرگ فیلمی اکران میشد، تازه شاهد بودیم بعد از چند ماه به شهرهای کوچک میرسید. وقتی هم این اتفاق میافتاد، دیگر تبلیغ تلویزیونی نداشت.
رونق سینمای ایران در سال 95 در ادامه روند رونق و آشتی مردم با سینما در طول سه سال گذشته است. در سال 92 فروش سینما کمتر از 30 میلیارد تومان بود و تعداد بیننده هم به همین نسبت در ادامه روند کاهش سالهای قبلش. از آن سال به بعد بخصوص در سالهای 94 و 95 روند روبه رشد استقبال مخاطبان را شاهد بودیم که به تبع بر فروش فیلمها هم تاثیر داشت.
دهم بهمن 92 به افتخار جشنهای انقلاب، برنامه سینما سلام برگزار شد که براساس آن سازمان سینمایی اعلام کرد همه فیلمها در سینماهای کشور از صبح تا شب رایگان است. آن روز یک روز تاریخی را شاهد بودیم و استقبال مردم از سینماها به قدری بود که مردم تا نیمههای شب در صف نمایش فیلمها بودند. این یعنی مردم به سینما توجه دارند به شرط این که امکاناتی فراهم شود. یکی از اتفاقات مهم آن روز این بود که صدا و سیما برگزاری این برنامه را به شکل خیلی گستردهای به اطلاع مردم رساند؛ روندی که در ماههای اخیر حرکتی روبهجلو داشته و شاهد پخش تیزرهای سینمایی از شبکههای تلویزیونی هستیم.
یکی از مشکلاتی که تا پیش از این وجود داشت، اکران نشدن همزمان فیلمها بود. خوشبختانه طرح دیجیتال شدن همه سینماها در کشور فراهم شد. در گذشته اگر فیلمی در تهران اکران میشد با توجه به گرانی کپی 35 میلیمتری فیلمها، برای تهیهکنندگان بهصرفه نبود که چند نسخه تهیه کنند؛ به همین دلیل وقتی در شهرهای بزرگ فیلمی اکران میشد، تازه شاهد بودیم بعد از چند ماه به شهرهای کوچک میرسید. وقتی هم این اتفاق میافتاد، دیگر تبلیغ تلویزیونی نداشت.
بنابراین بخشی از رونق امسال و پارسال گیشه را میتوان به اجرای طرح دیجیتال کردن سینماها نسبت داد.
نکته دیگر ساخت و بازسازی سینماها و ورود بخش خصوصی است. در دو سال گذشته شاهد راهاندازی سالنهای زیادی توسط بخش خصوصی در شهرهای مختلف بودیم و باعث شد این تفکر شکل بگیرد که بخش خصوصی هم میتواند وارد سینماسازی شود.
اما همه اینها مستلزم فیلمهایی است که مخاطب را جذب کند. یعنی اگر سالن خوب باشد، اما فیلم خوبی نباشد، امیدی به رونق گیشه نیست. خوشبختانه سینمای ایران به عنوان یک سینمای بالنده توانسته فیلمسازی را ارتقا دهد و با شناخت نیاز مخاطب آثاری تولید کند که مردم از آن استقبال کنند. همه جای دنیا پرفروشترین فیلمها، آثار طنز است. خوشبختانه این موضوع در یکی دو سال اخیر به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و کمدیهای خوبی ساخته شده و در کنار آن آثار جدی هم به اکران در آمده که باعث توجه مردم به فیلمهای اجتماعی شده است.
تبلیغات هم نقش مهمی دارد. هرگاه شاهد معرفی درست آثار از سوی صاحبان آثار و رسانهها بودیم تاثیرش را در فضای مجازی حس کردهایم. فضای مجازی، تبلیغات تلویزیونی و فضاهای شهری زمینههایی است که باعث هجوم مردم به سمت فیلم دیدن میشود.
از سوی دیگر شورای پروانه نمایش هم تلاش کرد فیلمنامههای خوبی مجوز ساخت بگیرند؛ فیلمنامههایی از جنس سینمای قصهگو.
و در نهایت دلیل دیگر رونق گیشه را باید در چیدمان فیلمها بررسی کرد. تا پیش از این بهطور سنتی پخشکنندگان از ایامی به عنوان ایام نامناسب برای اکران یاد میکردند. اما امروز صاحبان آثار به این نتیجه رسیدهاند اگر فیلمی درست تبلیغ شود و چیدمان فیلمها طوری باشد که نیاز مخاطبان را تامین کند، هر زمان میتواند ایام خوبی باشد. مجموع این دلایل باعث شد تا گیشه تابستانی گرم و پررونق باشد.