کد خبر 626539
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰

متاسفانه این موضوعی است که گریبانگیر اغلب منتقدان «معمای شاه» شده است. آنهایی که بعضا اهل مطالعه تاریخی به خصوص تاریخ معاصر هم نیستند متاثر از جو مخالفت های عده ای خاص و شبکه های ماهواره ای به این سریال می تازند. «معمای شاه» همان طور که گفتیم بدون نقص نیست اما نقایصی که این سریال را به آن متهم می کنند هم قابل اعتنا و جدی نیست.

به گزارش مشرق، «معمای شاه» آخرین ساخته محمد رضا ورزی کارگردان  نام آشنای صداوسیما درعرصه تاریخ  معاصر است  که جمعه شب ها  از شبکه اول پخش می شود، تا تاریخ و عبرت های آن را  باری دیگر در قالب تصویر به مردم  گوشزد کند. ورزی که پیش از این  چندین اثر تاریخی  در کارنامه خود داشت، تقریبا تا قبل از «معمای شاه»  یک روند تاریخی را در زمان قاجار دنبال می کرد؛ روندی که با  وجود ضعف های فنی و لحن تئاترگونه آثارش با استقبال همگانی روبرو شد اما  ورود  به دوران  پهلوی که هنوز بسیاری از آن زمان، متنفع هستند ریسک بزرگی بود که  این کارگردان  جوان و توانا به جان خرید و تلاش کرد تا برای اولین  بار در طول سال های سپری شده از انقلاب اسلامی روایتی یک دست و زنجیره وار از اتفاقات تاریخی را  براساس اسناد و مدارک  مختص به خاندان  پهلوی و عملکرد آن بسازد.

البته پیش از این  کارهایی در حد حملات پارتیزانی به دربار پهلوی ساخته شده بود، ولی نه این گونه ریز که صدای خیلی ها را در آورد. همانگونه  که گفتیم  این کارها  از ترس هجوم  طرفداران سلطنت پهلوی در داخل و خارج  کوتاه و غیرقابل نقد بود مانند ضربات ناگهانی، کوتاه و کم عمق که صدایی را از جایی بلند  نمی کرد و به کسی هم برنمی خورد. با این وجود  ورزی شجاعت این را داشت  تا هجمه ها را به جان بخرد  ولی تاریخ را روایت کند؛ تاریخی که در ادامه  روند تولیداتش پیرامون قاجار وارد دوره پهلوی  شده است و آن را هم به تصویر کشید.مشکل شبه روشنفکران با «معمای شاه» چیست؟

  ورزی برای تحکیم کار از کمک  تاریخ دانان و تاریخ شناسان  مجربی مانند موسی حقانی کارشناس نام آشنای بدون حاشیه تاریخ هم استفاده کرد. او نقد تاریخی  پس از هر قسمت ازمجموعه را،  پیشبند برنامه  خود قرار داده کاری که البته در مجموعه های «کلاه پهلوی» و«مختارنامه» نیز انجام شده بود اما اولا مختار روایتی صریح و یکدست از تاریخ  بود و«کلاه پهلوی» داستانی تخیلی و فرعی که از حاشیه فساد پهلوی اول و کشف حجاب و استعمار می گفت. اما  در «معمای شاه»، ورزی صراحتا  خود شخصیت ها را با نام های اصلی و عملکردشان  به تصویر و نقد کشیده شده اند به نوعی دست روی خود شاه  و دربار گذاشته  که صداها را در آورده است؛ چنانچه از همان قسمت های  ابتدایی مجموعه پیش بینی می شد  که حملات  به ورزی کلید خورده است و رسانه های  اصلاح طلب در اشکال مختلف شروع به کوبیدن  کارگردان «معمای شاه» کردند . هربار شبه روشنفکرانه، مویی ازماست بیرون می کشیدند  و علم می کردند  که  ورزی تاریخ را تحریف کرده است. مثلا زمانی که دکتر وزیری از شخصیت های درام سریال مشغول خوشنویسی بود گفتند کارگردان این شعر را به اشتباه به شاعری نسبت داده است و ای داد بیداد  که ورزی  تاریخ را به غلط تفسیر می کند!!! مسئله ای که از اصلا ربطی به تاریخ و موضوعیت  مجموعه نداشت.

و یا  بعد از درگذشت  استاد داوود رشیدی  با مقایسه  غیرمنطقی مجموعه «هزاردستان» و «معمای شاه» در رسانه ای اصلاح طلب با بغض و کینه ورزی آورده شد که « هیچ یک از این 5 نفر یعنی داوود رشیدی، علی نصیریان، محمد علی کشاورز، عزت الله انتظامی و جمشید مشایخی حاضر به بازی در سریالی مانند «معمای شاه» نشدند (بعد تر و در میانه سریال البته جمشید مشایخی پیوست اما نقش چندان قابل اعتنایی نیست) که تاریخ را بر پایه قرائتی تنگ نظرانه و دور از ظرافت های علی حاتمی به تصویر می کشد.»

 جالب اینجاست همان گونه که  در «معمای شاه» هم دیده شد؛ اولا جمشید مشایخی در این سریال حضور پررنگ داشت به واسطه تاثیرگذاری بر دکتروزیر و خانواده او. ثانیا در دورهمی بازیگران سریال هنگام سال تحویل 95 نیز  این استاد حاضر شده بود. در این میان مابقی 5 بازیگر پیشکسوت نیز وضعیت خوبی نداشتند. داوود رشیدی چند سالی بود درگیر آلزایمر و بیماری شده بود. محمدعلی کشاورز هم سال هاست از روی تخت بیمارستان اخبار او منتشر می شود. انتظامی نیز وضعیت خوبی ندارد و البته نصیریان هم به عنوان شخصیت اصلی ( آقا بزرگ) در سریال «شهرزاد» بازی می کرد. تازه سریال «معمای شاه» براساس چهره ها و میمیک  صورت اشخاص واقعی ساخته شده  تا  نسبتا  تداعی گر تاریخ معاصر باشد به همین خاطر جای مانور کمتری برای چهره های ناهمسان ایجاد می کند.

شاید مهمترین حمله به «معمای شاه» در همان  چند قسمت اولیه توسط شهاب مرادی در یک برنامه تلویزیونی بود آنجا که مرادی  نسبت به تصویر کشیدن فساد اخلاقی شاه جوان اعتراض کرد و گفت این آن شاهی نبود که امام آن را شکست داد و نشان  دادن فساد اخلاقی شاه برای خانواده ها خوب نیست.  همین  صحبت ناشیانه مرادی در میان بحث یک برنامه زنده دستاویزی شد برای حملات ناآگانه عده ای در داخل و آگاهانه سلطنت طلبان در خارج  حتی همشهری جوان نیز به همین بهانه تصویر محمد رضا ورزی را  با تصویر مشهوری از انقلابیون  ادغام و به این  کارگردان ارزشی حمله کرد. این درحالی بود که اولا همان  گونه که گفته شد  تمامی اتفاقات سریال «معمای شاه» برگرفته  از تاریخ  و آثار حسین فردوست بود؛ چنان چه آنهایی که تاریخ  پهلوی و به خصوص کتاب فردوست را خوانده باشند با این جزییات به طور کامل آشنایی دارند و این موضوع نشان می داد که مطالعات  تاریخی شهاب مرادی در این زمینه  کامل نبوده و  وی تحت تاثیر سخن دوستان ناآگاه قرار گرفته بود. ثانیا همین شخصیت متزلزل و زنباره شاه باعث شد تا پس از خیانت پدرش به انگلیسی ها، انگلیس دوباره به وی اعتماد کند و او خاندان پهلوی را  در ایران  نگاه دارد. ثالثا همان طور که در روند ادامه سریال هم می بینیم شاه پس از کودتای 28 مرداد  شخصیت دیکتاتور منشی پیدا کرد که با حضور ساواک و افراد جنایتکاری مانند تیمور بختیار و نیز شهادت نواب صفوی  همچنین خاموش کردن شخصیت انقلابی همچون  آیت الله کاشانی  این موضوع  رنگ و بویی بیشتر پیدا کرد. اما  در آخرین اخبار و یا بهتر بگوییم آخرین حملات به «معمای شاه» حرفهایی از جعفر والی بازیگر نقش روح الله خالقی خواننده قبل از انقلاب  است که در کلیپی  به نقل از او در پانزدهمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر پخش شد. او گفته بود:« من در طول عمرم یک کار انجام دادم که خیلی پشیمانم؛ سریال «معمای شاه». ما در این دوران زندگی کردیم. والله این‌طور نبود. به خدا این‌طور نبود که این سریال روایت می‌کند.»مشکل شبه روشنفکران با «معمای شاه» چیست؟

جالب است وی زمانی این اظهارات را  بیان کرده  که سریال «معمای شاه» در حال روایت کودتای 28 مرداد بود نه چیز دیگری. سوال اینجاست که  چرا جعفر والی صراحتا اشاره نمی کند کجای  سریال یا بهتر بگوییم روایت کودتای 28 مرداد  مشکل داشته است؟! آیا کودتا به کمک دلارهای  انگلیسی آمریکایی را  بد می داند؟ یا حضور شعبان بی مخ؟ آیا مقصود  فرارشاه است یا  اعدام دکتر فاطمی؟ و نه او نیز تحت فشار برخی هنرمندان شبه روشنفکر مخالف «معمای شاه»‌ قرار گرفته است و برای بایکوت نشدن  این سخنان را بعد از بازی و پخش گفته است درحالی که از همان ابتدا از محتوای مجموعه خبر داشت  و می توانست بازی نکند؟!

این کلی گویی ها بیشتر به فضای ضد حکومتی حاکم بر برخی محافل شبانه هنری باز می گردد؛ محافلی که افتخارات خود را در دهه چهل و فیلم فارسی های مستهجن می داند و نگاه صدایشان به سمت لوس آنجلس است، اما سالهاست  با بودجه ملی ارتزاق و در سینما و تلویزیون ایران فعالیت دارند. جریان های شبه روشنفکر ماهواره ایی که برخی از بازیگران «معمای شاه» را تنها به دلیل حضور در سریالی که تاریخ پهلوی را به تصویر کشیده، تحت فشار قرار داده و بایکوت کرده اند. مصاحبه گیتی ساعتچی بازیگر تاج الملوک مادر شاه با روزنامه خراسان دلیلی براین مدعاست او در این گفتگو گفته است: «با سینما قهرم.  بعد از بازی در سریال «معمای شاه» پیشنهاد نقشی نداشتم و در سینما هم نقش های پیشنهادی بد بودند بنابراین ترجیح دادم در منزل فیلم ببینم و مطالعه کنم.

که این موضوع البته نشان دهنده سوءمدیریت حاکم  بر سینما و تلویزیون است که به قدرت نمایی سلطنت طلب ها حتی در صداوسیما انجامیده است.  ورزی شاید از نظر فنی  قابل نقد باشد اما در نظر محتوایی این نقد را  اگر کسی قرار است انجام بدهد،‌ تاریخ دانان موجه هستند نه هرکس.

چند وقت پیش در جلسه ای  یکی از افرادی که با سهمیه های گوناگون  دانشجوی رشته تاریخ شده بود  و همه جا خود را تاریخ دان معرفی می کند در بحثی شروع به حمله علیه «معمای شاه» کرد. به او گفتم مشکل «معمای شاه» چیست؟ گفت  خارج از تاریخ ورود  کرده و تاریخ را  درست  روایت  نکرده است. گفتم براساس چه سندی این حرف را می زنید؟ گفت همه استادان این را می گویند. گفتم اولا این استادان سندشان چیست؟ ثانیا به کدام قسمت از سریال ایراد گرفته اند؟ و ثالثا اصلا این استادان  چه کسانی هستند؟ سکوت کرد. می دانستم که  وی اولین و مهمترین منبع سخنانش ماهواره و شبکه «من و تو» است مانند اغلب مخالفان  «معمای شاه» به او گفتم حالا از استادان بگذریم  اصلا این سریال را  کامل دیده اید که معترض هستید؟ با غرور گفت نه این سریال ارزش دیدن  و وقت گذاشتن ندارد. گفتم چگونه  خودتان را دانشجوی دکتری تاریخ می دانید ومنتقد سرسخت هم هستید؛ درحالی که اثری را  که اصلا ندیده اید یا کامل ندیده اید را به نقل از دیگرانی که وارد جزییات هم نمی شوند  مورد حمله قرار می دهید!!

متاسفانه این موضوعی است که گریبانگیر اغلب منتقدان «معمای شاه»  شده است. آنهایی که بعضا اهل مطالعه تاریخی به خصوص تاریخ معاصر هم نیستند متاثر از جو مخالفت های عده ای خاص و شبکه های ماهواره ای به این سریال می تازند. «معمای شاه»  همان طور که گفتیم بدون نقص نیست  اما نقایصی که این سریال را به آن متهم می کنند هم  قابل اعتنا و جدی نیست.

منبع: فرهنگ نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    احسنت
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    هیچ اثری انسانی بی عیب نیست لکن سریال معمای شاه قوت هایش خیلی بیشتر از ضعف هایش است. این روشنفکر نماها طاقت ندارند وقایع تاریخی را ببینند
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    معمای شاه اگر سریال بدی بود و بیننده نداشت اینهمه مورد حمله ضد انقلاب نبود. در مورد شهرزاد هم جای تاسف است از چنین سریال کثیفی که جز ترویج بیجابی و آموزه های فمینیستی هنری ندارد حمایت می کنید.
  • یار غریب ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    این که حملات جانبدارانه است ! درسته ولی خداییش دیالوگاش خیلی کلیشه ایه و داستان مشخصی نداره به نظرم اگه زاویه دید فیلم رو اگه با حفظ نگاه انقلابی و ضد استکباری به درون خاندان پهلوی می برد جذاب تر و در نتیجه سریال بهتر دیده می شد
  • محمد باقری ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    1 0
    دروغ! مشکل مردم با دروغگوییه! لااقل صبر میکردید نسلی که اون زمان رو به چشم دیدن از دنیا میرفتن بعد دروغتون رو به خورد نسلهایی که ندیدن می دادید. من به شخصه مخالف سرسخت شاهنشاهی ام ولی دلیل نمیشه دروغ بگم...
  • حسین ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    هنر این نیست که به زور تمام وقایع تاریخی رو توی فیلم جا بدید بعدشم افتخار کنید که بله دیدین تمام بخش های فیلم،مستند و واقعی بود یا دیدین که قیافه همه رو مث خودشون درست کردیم.فیلم باید جذذابیت داشته باشه.و گرنه که بقول خودتون همه اینا رو توی کتاب ها هم نوشته بودن. دوم اینکه من که اصلا توی معمای شاه حس بدی به شاه نداشتم.نه اینکه آدم خوبی بود.نه.برای اینکه خیلی مسخره و سطحی خواستید به مردم بفهمونین شاه ادم بدی بوده. دیالوگهای بشدت مسخره و تئاتری در سراسر فیلم موج میزنه.وقتی کسانی مثل دکتر مصدق و آیت الله کاشانی و نواب و... دیالوگ میخونن انگار دارن متن نمایشنامه میخونن.هیچ زیبایی ادبیاتی در کلامشون نیست.اینون مقایسه کنین با دیالوگهایی که برای هر سکانس ساده و حتی بی ارزشی که در مختارنامه بود.اثر فاخر یعنی اون.
  • بازم حسین ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    اینو یادم رفت بگم:به شهرزاد ایراد میگیرین که اون مستند و تاریخی نبود ولی این هست.آقایون بحث سر این نیست که وقایع رو با ریر ترین جزئیات حتما باید توی فیلم اورد.بحث سر اینه که با دیدن کدام فیلم ادم بیشتر حفقان دوران شاه رو حس میکنه. با دیدن کدام فیلم آدم بیشتر به مبارزه های انقلابیون اون دوره افتخار میکنه. یا مثلا میگن شهرزدا عاشقانه بود.ولی معمای شاه تاریخی.اتفاقا محمدرضا ورزی هم میخواست قصه شو عاشقانه هم بکنه اما داستان رو افتضاح تر کرد. توی شهرزاد یک پسر مبازر هست که به اسم فرهاد که مبارزه میکنه علیه شاه توی معمای شاه هم محمود وزیری بود.خداییش کدومشون بیشتر توی فیلم خودشون رو به آب و آتیش میزدن برای هدفشون.توی شهرزاد وفتی خبر اعدام دکتر فاطمی رو میشنون بچه ها همه گریه میکنن و اصلا به مخاطب این حس رو میده که یه آدم با ارزش کشته شد.اونوقت توی معمای شاه محمود وزیری با شریفی نیا میرین دم در دادگاه نواب صفوی که قراره اعدام بشه،انگار اومدن سینما. توی شهرزاد فرهاد توی زندگیش شکست عشقی میخوره همزمان هم توی مسیر مبارزات سیاسی ش شکست میخوره و برای همینم هممیشه حال و روزش خرابه و خسته و درمونده.توی فیلم معمای شاه محمود وزیری به گلنار نمیرسه و در مبارزاتشون هم به شکست هایی میرسن ولی انگار نه انگار اصلا هیچ ناراحتی توی چهرش نیست.سریعم میره دوباره با یکی دیگه عروسی میکنه ،هر روز میره داروخونه دارو میفروشه.هر روز باید بره توی کافه و به زیر 5 دقیقه بشینه و بحث سیاسی کنه با اون سه تا احمقی که همیشه با همن و چقدرم مزخرفه نقش هر سه شون.هر انفاقی هم که در عالم سیاسیت می افته سریع روزنامه میخره میبره پیش باباش به اون نشون میده.بعد دو نفری و گاها! سه چهار نفری با کل اعضای خانوادشون میشینن فقط قصه میخورن.مثلا مبارز سیاسی ان. زنشم یه زن احمقه که عرضه هیچی نداره و با اون هیکل گنده اش رفتارش مثل دخترای 15 سالس.عرضه نداره حقشو از بقیه بگیره.زن قبلی محمود میاد و بهش میگه محمود منو دوست داره و میخواد با من ازدواج کنه. اونوقت این زنه میره سریع وسایلشو جمع میکنه میره خونه مامانش. حرف یه زن غریبه رو بی سند و مدرک قبول میکنه ولی به شوهرش اعتماد نداره.تازه توی خونه نمی مونه که مشکلشو حل کنه مثل بچه ها سریع چمدونشو میبنده.اینو بذارین کنار شهرزادی که صد برابر مشکلات اونو داشت ولی تونست همه رو یه جوری مدیریت کنه. توی معمای شاه همه زنای چادری احمق و بی عرضه بودن. همه اینا وپیفه کارگردانه که انجامش بده و نقش ها خوب از آب در بیان.
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    به محمد باقری مشکل اصلی بنی اسراییل هم همان نسلی بودند که دوره فرعون را درک کرده بودند و شیفته تمدن مصر شدند. همانها دوباره گوساله پرست شدند. برای اینکه بفهمید در آن زمان نحس مردم مومن چه شرایط دردناکی داشتند کافیست مثلا سخنرذانی های آقای کافی را که در اینترنت ریخته دانلود کرده و گوش دهید تا بفهمید اتفاقا این سریالها خیلی هم کمتر از واقع حقیقت را گفته اند.
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 1
    حتماً يار غار محمد رضا پهلوی، يعنی ارتشبد فردوست دروغ گفته! يا شايد اسدالله علم که اعتراف به زنبارگی شاه کرده! يا شايد هوشنگ انصاری و ديگر عناصر رژِيم شاه که به اين فسادها اعتراف کرده اند! والله ما هم در آن دوره زندگی کرده ايم و عين حقايق آن روزگار را در اين فيلم منعکس می بينيم. طبيعی است که نقش آفرينان اختناق و ابتذال در آن دوره، هرگز راضی به افشای اين حقايق نيستند.
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    ببخشيد اشتباها منفی زدم
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    روشعنفکری
  • حیدر ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    مشکل اینه کارگردانش محمدرضا ورزی و دست اندر کارای فیلم موسی حقانی و لدنی و... هستن اگه اصغر فرهادی سازنده فیلم بود و باران کوثری با اون نظراتش درباره آیات قرآن بازیگرش بود و چهار تا خارجی هم تو پاریس و کن براش سوت و کف میزدند بهترین کار تلوزیونی ایران و جهان بود!!!
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 1
    والا من سخنرانی های بعد از سریال رو میبینم حداقل چند تاشو کامل دیدم اونکه خیلی بدتر وضعیت رو میگه حالا با کتاب یا سند فک کنم کنم بهتره شب های تاریخ قبل از سریال باشه افتضاح شاه بیشتر مشخص میشه
  • ناشناس ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    1 0
    این بنده نه روشنفکرم ونه یک ثانیه ازسریال شهرزاد رو دیدم فقط عرض می کنم آقای ورزی سریال تاریخی سازی رو کلابی خیال شو این کاره نیستی
  • سریر ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    این سریال جای درستی را نشانه رفته و همینه که غربزده ها دادشان درآمده.
  • کارشناس علوم سیاسی ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    معمای شاه سریالی است که ما دوست داریم یعنی بخش هایی از تاریخ که مورد پسند ما هست رو نشان می دهیم. دیالوگ هاش شدیدا سطحی هست و حس باور پذیری ندارد. من فکر می کنم این فیلم نتوانست تاریخ را انچه بود نشان بدهد
  • رضا ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    احسنت برادر احسنت.
  • ناشناس ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    نسبت به هزاردستان و روزی روزگاری و کمال الملک و حتی در چشم باد خیلی ضعیف تره
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    بنده نیز موافقم...آدم نسبت به شاه خائن حس تنفر پیدا نمیکنه واقعیتش من دیشب که فیلم رو دیدم به این فکر میکردم که واقعاً مبارزات فداییان اسلام فقط در همین حد بود....اون حس ابهت و شجاعتی هم که نسبت به این عزیزان داشتیم فرو ریخت...خدا رو شکر نظر دوستان و انتقاداتشون خیلی خوب بود فقط خدا رحم کنه به قسمت هایی ک مبارزات امام خمینی شروع خواهد شد
  • ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    2 0
    معمای شاه وارانه روایت میکند از تاریخ ایران مثلا نقش مصدق و کاشانی که باعث شکست مصدق وبازگشت شاه به ایران که کاشانی به اتفاق شعبان وطیب وهمکار تنگاتنگ هم باعث شکست مصدق شدند........
  • افشین ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    کسی که دنبال حقیقت باشه، میفهمه این اثر چی هست، روایت تاریخ معلوم، منابع هم معلوم، یکی پیدا نمیشه نقض تاریخی در اساس فیلم پیدا کنه ، فقط میگن دروغ، اینطور نبوده و..... یکم تعقل خوب چیزیه تا کی لجاجت
  • ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    انصافا سریال زیباییه و همه هم ان را می بینند همه حتی مخالف
  • حسین ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    سلام کاملا با نظر حجت الاسلام شهاب مرادی در مورد سریال معمایی شاه موافقم.
  • حجت ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    از فردوست نزدیک تر به شاه فقط خود شاه بود. در ضمن اگه جایی دروغه بگین کجاش. کلی گویی نکنین
  • مهماندار هواپیما ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    جماعت روشنفکر مغز فندقی خودشان را هم قبول ندارند
  • علی ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 0
    نکنه خودت وارونه ای ؟کتاب خاطرات فرح دیبا و حسین فردوست رو بخون بعد نظر بده
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 0
    در بحث هزینه ها که خیلی ها نقد میکنند معمای شاه چند مورد داره اول این که از چهره های زیادی استفاده کرده که چهره ها هم هزینه برند دوم این که معمای شاه برای اولین بار بعد از هزار دستان به کوچه ها و خیابانهای فیزیکی شهرک غزالی اضافه کرده و عمده هزینه ها شاید مصرف این بحث ها شده علاوه بر این که در این فیلم از هنروران زیادی استفاده شده هنرورانی که مثل فیلمهای تاریخی سرباز نیستند بلکه مردمی هستند شبیه به کوچه و بازار با لباسهایی که باید شبیه به آن دوران باشه در بحث نقدها کیفی هم یک مسئله مهم هست برخی ممکن است کیفیت فیلم را زیر سوال ببردند و بگویند کارهای ورزی کیفیت چندانی ندارد سوال از این دسته شبهه منتقدان این است که چطور کارهای قبلی محمد رضا ورزی که در مورد شاهان قاجار بود چنین نقدهایی نداشت اما حالا که او نسبت به قبل هم پیشرفتها محسوسی داشته در اثری که مربوط به خاندانی است که خیلی ها در آن ذی نفع اند مورد نقل قرار میگیرد؟
  • داریوش ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    منتقدان سریال معمای شاه اگر تاریخ صد ساله معاصر ایران را از نویسندگان داخلی و خارجی بخوانند می فهمند که متعفن تر خائن تر و خود فروش تر از خاندان کثیف پادشاهی پهلوی در تاریخ ایران نداشتیم می فهمیدند که چه بلائی بر سر ایران و ایرانی آورده اند رجاله های سیاسی که در پشت شبکه های من و تو و جم و بی بی سی و غیره هستند همان بچه ها و نوه ها و نوچه های اشرف و باندهای سرهنگ های شاه هستند که به کسوت روشنفکری درآمده اند و برملا شدن تاریخ متعفن و فاسد پهلوی را برای جوان امروز ایرانی بر نمی تابند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس