کم‌تحرکی چهره‌های شناخته شده جریان اصلاح‌طلب و رسانه‌های منتسب به این گروه در مواجهه و اعلام موضع در مسایل کلان و مهم کشور موجب نارضایتی طرفداران این جناح شده است.

سرویس سیاست مشرق - در حالیکه این روزها، پیوستن ایران به توافق پولی- بانکی کارگروه اقدام مالی موسوم به FATF به بحث برانگیزترین مسئله کشور تبدیل شده است و بسیاری از شخصیت های سیاسی و نخبگان اقتصادی نسبت به مخاطرات آن هشدار داده‌اند، اما در جناح اصلاح‌طلبان گویی همچنان سیاست سکوت در مسایل اصلی کشور حکم‌فرماست.
 
دفاع این طیف از موضوع حقوق‌های نجومی و بی تفاوتی نسبت به مفاد خسارت بار قراردهای نفتی تا همین موضوع FATF همه نشان از مواجهه سیاسی این گروه با مسایل کلان کشور دارد.
 
به عنوان نمونه پیوستن ایران به معاهده مالی FATF در روزهای گذشته با واکنش چهره های شناخته شده کشور و نمایندگان مجلس همراه بود که سهم اصلاح‌طلبان از آن بسیار اندک بود. موضوعی که تاکنون بسیار اتفاق افتاده و طرفداران این گروه را نیز نسبت به کم‌تحرکی این جناح به فکر فرو داشته است که پشت پرده این سکوت چیست؟
 
 در ادامه، به بررسی مواضع چندروز گذشته تعدادی از اصلاح طلبان و رسانه های منتسب به این جریان در تحلیل توافق FATF خواهیم پرداخت.

 ویرایشمسعود پزشکیان از فعالین اصلاح طلب و نایب رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره پیوستن ایران به FATF گفت:
 
نده سر درنمی‌آورم؛ بنده خبری از این توافق ندارم، نمی‌دانم که این قرارداد انجام می‌شود یا نه، واقعاً از اینکه دولت چه اقدامی می‌خواهد در این زمینه انجام دهم، خبری ندارمو نمی‌دانم آن توافق انجام شده است یا نه."
 
وی در ادامه برای توجیه این توافق می‌گوید: "سیستم بانکی ایران شفاف نیست و خیلی راحت پول‌شویی در سیستم بانکی ایران انجام می‌شود، اگر می‌خواهیم به بانک‌های جهانی وصل شویم، در ابتدا باید تکلیف پول‌شویی خودمان را حل کنیم"
 
وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه برای معامله با دنیا باید قاعده بازی در دنیا را بپذیریم می‌گوید: "امروز هر کدام از مراکز برای خودشان بانک دارند، الآن سپاه بانک «مهر اقتصاد» را دارد و نیروی انتظامی هم بانک دارد،بروند با بانک‌های خودشان کار کنند."

 
ویرایشسهیلا جلودارزاده نماینده اصلاح طلب تهران نیز در پاسخ به سولی درباره پیوستن به FATF می‌گوید: "صلاح مملکت در آن است که هرچه کمتر این مسائل را مطبوعاتی کنیم؛ نباید هر مسئله‌ای را سیاسی کنیم."
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برای طرح هر موضوعی در سطح رسانه‌ای باید محدودیت‌هایی قائل شویم، زیرا یکسری از مسائل صلاح نیست علنی مطرح شود، مانند موضوعاتی که مجلس درباره آن‌ها بنا بر مصالحی، جلسه غیر علنی تشکیل می‌دهد، چرا که یک عده به علت فقدان قدرت تجزیه و تحلیل نمی‌توانند بعضی مسائل را هضم کنند و اگر بعضی موضوعات بخواهد علنی و رسانه‌ای بررسی شود، ممکن است تصمیماتی اتخاذ شود که به ضرر ملت باشد.

جلودارزاده گفت: مثلا در خانواده پدر و مادر با هم توافق می‌کنند تا فضای خوب و سالمی برای بچه‌ها فراهم شود؛ درباره موضوعاتی همچون پیوستن به FATF هم باید به مثابه یک خانواده عمل کنیم.
 
رسانه های اصلاح طلب نیز با دو ترفند ربط دادن انتقادات نسبت به این توافق به انتخابات آینده ریاست جمهوری و همچنین نقش دولت قبل در پیوستن ایران به FATF نسبت به این موضوع موضع بگیرند. این درحالیست که بسیاری از این رسانه‌های این جریان نیز نسبت به این موضوع سکوت اختیار کرده‌اند.
 
به عنوان نمونه، روزنامه آفتاب یزد در شماره دیروز خود، با ربط دادن پیوستن ایران به این معاهده به دولت قبل، سعی در تبرئه دولت فعلی داشت.
 
 ویرایش

این روزنامه در تیتر یک خود آورده است:
 
" حملات کور جدید علیه دولت روحانی به واسطه یک قرارداد بین‌المللی؛ عضویت در FATF پیشنهاد دولت احمدی نژاد"
 
 در قسمتی از گزارش این روزنامه آمده است:
 
"جالب‌ترین موضوع در باره قرارداد FTAF این مسئله است که بر عکس تصور ایجاد شده از سوی دلواپسان این قرارداد و پیشنهاد ضرورت الحاق به آن نه در زمان دکتر روحانی بلکه در دوره دولت دهم مطرح شده است"
 
روزنامه آرمان دیگر رسانه ای که به این موضوع در صفحات داخلی خود پرداخت.
 
 ویرایش
 
این روزنامه، در شماره روز دوشنبه خود با انتشار مطلب با عنوان " واهمه بیجا از پیوستن به FATF " نوشت: «به نظر می‌رسد کسانی که مخالف ارتباط ما هستند از شفافیت داخلی این منابع مالی عظیم واهمه دارند و آن چیزی که باعث نگرانی برخی افراد می‌شود، آگاهی مردم ایران است.»
 
در این مصاحبه آمده است:
 
 "اینکه ما بگوییم اطلاعات باید مخفی است و محرمانه بماند، بحث بچه‌گانه‌ای است، به دلیل اینکه در شرایط امروزی دنیا موضوع با اهمیت این است که چه استفاده‌هایی از پول‌های در دست برخی افراد می‌شود. اگر پول‌های کشورمان در راه درستی خرج می‌شود، چه اشکالی دارد که سازمان‌های جهانی از آن باخبر باشند؟"
 
 روزنامه ابتکار هم در شماره امروز خود به بررسی موضوع پیوستن ایران به FATF پرداخته است.
 
 ویرایش
 
در این گزارش که با تیتر " کارشناسان‌ ریشه تصویب FATF را در دولت قبل یافتند؛ یک بام و دو هوای یک قرارداد" منتشر شده، آمده است:
 
سال پایانی دولت یازدهم و همزمان با آغاز سال انتخابات، با افزایش هجمه‌ها علیه حسن روحانی و دولتش همراه شده است. هدف منتقدان دولت، دو دوره‌ای نشدن دولت روحانی است. بعد از ایجاد تعدادی جنجال علیه دولت یازدهم – همچون ماجرای حقوق‌های نامتعارف – این بار مخالفان دولت سناریوی جدیدی را با موضوع قرارداد FATF به‌تحریر درآورده‌اند."
 
در قسمتی از این گزارش با اشاره به انتشار نامه تحریم نهادهای انقلابی در نظام بانکی آمده است: "ارتباط دادن قرارداد FATF به موضوع بانک سپه و ملت که هیچ ارتباطی به هم ندارد و تنها بهانه جدید دلواپسان برای بزرگنمایی درخصوص این قرارداد است. قضیه این بانک‌ها به اینجا برمی‌گردد که طی نامه‌ای در پاسخ به درخواست پایگاه خاتم‌الانبیاء نوشته‌اند که نمی‌توانند به این نهاد خدمات ارزی ارائه دهند. دلواپسان این اقدام را ناشی از پیروی این بانک‌ها از قرارداد FATF در جهت تحریم تعدادی از نهادها و افراد حقیقی و حقوقی از دریافت تسهیلات دانسته‌اند."
 
این روزنامه همچنین در راستای ارتباط دادن FATF به دولت قبل به سراغ علی صوفی یکی از فعالین سیاسی اصلاح طلب رفته و نوشته است:
 
"عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه قرارداد FATF در دولت و مجلس گذشته به تصویب رسیده است گفت: متاسفانه وقتی که یک دولت آنارشیستی روی کار می‌آید که نه معتقد به قانون و نه دارای برنامه است و چارچوب و نظمی را که در سطح بین‌المللی و داخلی شکل گرفته قبول ندارد و این توهم را دارد که یک ایده جدیدی در مدیریت دارد و قرار است جهانی شود طبیعی است اتفاقاتی بیفتد که از نظر کارشناسی بسیار ضعیف است و قراردادهایی هم که بسته را گرفتارمان کرده و به ضررمان تمام می‌شود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: قرارداد FATF هم یکی از آن قراردادهایی است که ما امروز می‌بینیم بانک مرکزی در مورد آن اطلاعیه و هشدارهایی می‌دهد و از بانک‌ها می‌خواهد که مراقب باشند."
 
روزنامه شرق نیز دیگر رسانه اصلاح طلبی بود که به بررسی این قرارداد پرداخت. در تیتر یک شماره امروز این رسانه آمده است: " FATF میراث کیست "
 
 ویرایش
 
در این گزارش آمده است: "هنوز امضای مجلس پای قراردادهای نفتی خشک نشده که دلواپسان سناریوی حمله به دولت با دستمایه‌قراردادن دو جوابیه بانک‌های سپه و ملت و پاسخ رد این دو بانک به درخواست افتتاح حساب ارزی برای «اشخاص» و «نهادهایی» را که شامل تحریم شده‌اند در پیش گرفته‌اند تا بار دیگر علیه دولت بتازند."
 
روزنامه همدلی نیز در گزارشی با تیتر"ادعاهای عجیب مخالفان دولت درباره پذیرش یک طرح بین‌المللی/بازی با کارت FATF " نوشت:
 
"در روزهای گذشته در رسانه‌های اصول‌گرا موجی ضددولتی به بهانه باز نشدن حساب ارزی برای برخی شخصیت‌ها به راه افتاد. روزنامه کیهان توقف فوری FATF را خواست همه جریانات سیاسی عنوان کرد. این در حالی بود که روزنامه دولتی کیهان با مدیریت حسین شریعتمداری همواره راه تخریب جریان سیاسی اصلاح‌طلب را دنبال می‌کند."
 ویرایش
 
 مابقی رسانه‌های این جریان نیز به مسایل کلی پرداخته و به چاپ بیانیه دیروز بانک مرکزی در مخالفت با تحریم های صرفا داخلی برخی نهادها بسنده کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • آشنا ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    من از خانم جلودار زاده میخوام بپرسم وقتی پدرومادر خودشون هر روز به بچه هاشون هزار تا دروغ بگن میتونن برای بچه هاشون تصمیماتی درستی بگیرن . من نمیدونم شماها رو کی انتخاب کرده مثلا مردم رو پله برای رسیدن به اهداف حزبیتون می کنید چرا از بیکاری و گرسنگی و بی خانمانی مردم دفاع نمی کنید و بخاطر حزبیتون از مملکتون می گذرید
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    اگر این جماعت پررو منظورتان است هرطور شده این افتضاح را هم از سر خود رفع میکنند. آخر این افتضاح توجیهی ندارد
  • علی ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    آیا موضوع بسیار مهمی که حتی کسانیکه در امور سیاسی آشنایی ندارند موضوع FATF را بسیار خسارت بار می دانند ، چطور یک شخص سیاسی که و نیز نائب ریس مجلس است از آن بی اطلاع است ؟ نه عملکرد آنها و همفکرانشان آنها نشان داده که واداده در مقابل بیگانگان هستند
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    اهان الان یعنی FATF بده؟ اگر بده چرا دفاع می کنند؟ مشرق جرا نمی گویید حتی با اجرای ان هم تحریمها لغو نخواهند شد؟ طبق متن صریح برجام سوئیفت بعد از 8 سال "تعلیق" خواهد شد و نه حتی لغو!! این همان حرفیست که منتقدان دلسوز و متخصص از ابتدا می گفتند ولی با فحاشی دولت مواجه شدند!
  • هادی ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    احمدی نژاد شده مدرسان شریف کجا بود ؟احمدی نژاد چه جوری بود ؟احمدی نژاد چی نوشت؟احمدی نژاد چی گفت؟احمدی نژاد کی گفت؟احمدی نژاد چرا گفت؟احمدی نژاد جمع کنید
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    هیچ نگران نباشید !!! برجام نصویب شد . این قانون هم اجراء میشود و پورشه و 5000 سی سی هم ببالا میایند و رقص و ارکستر در پارکها هم میشود . روسری ها و جارد ها هم میروند کنار . زیر زمینی ها هم میایند روی زمین و شبی کافه لوکولوکس و باکارا فراوان میشود و..و.و. چون پول و تجمل و کاخ نشینی را خیلی هایمون دوست داریم ! توی خون ماست !! در توبه هم الحمد الله باز است !!!
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    این که در زمان احمدی نژاد ارائه ودر مجلس تصویب و با اصلاحاتی به تایید شورای نگهبان رسید. مثل شماها مردم را هالو فرض کردید. خوب یا بد را نمی دانم باید توضیح بدهید
  • م ف ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    منظور اون خانوم جلودارزاده از عده ای که قادر به تحلیل و هضم اون مسائل نیستن مردم و منتقدا بود؟!!! این خانوم شعور هر مخالفی رو زیر سوال میبره!
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    حضرات خوش خیال و خوشبین به آمریکا! دیدید که از نظر آمریکا تعطیلی صنعت هسته ای برای لغو تحریمها لازم بود اما کافی نه! قبول محدودیت های ذلتبارFATF هم کافی نخواهد بود...
  • مرتضی ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    اصلاح طلبان با سیاستهای کلی نظام در راستای حمایت از محور مقاومت مخالف هستند و این توافق دقیقا در راستای خواسته های اصلاح طلبان است پس باید هم شاهد سکوت ایشان باشیم ..
  • ناشناس ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    اون عزیزی که از رقص و آواز و رفتن چادر گفته اینجوری هم براشون راحتی درست نمی کنن وقتی قدرت دفاعی کشور رو با همکاری این خائنین ضعیف کردن بعد داعش و تروریستهای منطقه رو سرازیر می کنن اونوقته که پا به فرار به کشورهای دیگه می گذارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس