به گزارش مشرق، محمد احمدی بافنده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متروها در تمام دنیا با بودجه دولت ساخته میشود، ولی در شهر تهران تمام بودجه ساخت و بهرهبرداری مترو را شهرداری پرداخت میکند.
وی افزود: در خط یک مترو 30 ایستگاه فعال داریم که سرفاصله رسیدن قطار 5 دقیقه است و قطار موجود 41 رام است که اگر قطارهای این خط به 60 رام برسد، سرفاصله رسیدن قطار به ایستگاه یک دقیقه کاهش مییابد و 4 دقیقه خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه برای کاهش سرفاصله رسیدن قطار به ایستگاه با کاهش قطار مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر درآمد حاصل از فروش بلیت 15 درصد از هزینههای شرکت بهرهبرداری را تأمین میکند.
احمدی بافنده یادآور شد: اگر قطارهای خط 2 نیز افزایش یابد، امکان کاهش سرفاصله رسیدن قطار به ایستگاه نیز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران بیان داشت: خط 3 مترو در حال تکمیل است و 8 ایستگاه آن هنوز به بهرهبرداری نرسیده است، با توجه به اینکه مردم جنوب شهر از این خط بهره میبرند، در حال حاضر 10 تا 15 رام قطار فعال این خط دارد که سرفاصله رسیدن قطار به ایستگاه 15 دقیقه است، اگر قطارهای این خط به 52 رام افزایش یابد، سرفاصله رسیدن قطار 3 دقیقه خواهد بود، بنابراین کاملاً مشخص است که نبود ناوگان لازم موجب افزایش سرفاصله شده است.
وی درباره خط چهار مترو نیز اظهار داشت: این خط، شرقی و غربی است که به خطوط بیآرتی نیز در کاهش مسافر کمک میکند. در حال حاضر سرفاصله رسیدن قطار در این خط 6 دقیقه است و با توجه به اینکه این خط یک میلیون مسافر را جابجا میکند، به 32 رام قطار نیاز دارد.
احمدی بافنده درباره خط 5 متروی تهران نیز اظهار داشت: در حال حاضر سرفاصله رسیدن قطار در این خط 10 دقیقه است و 30 رام قطار دارد و اگر با اقدامات زیرساختی لازم و همینطور افزایش قطارها به 33 رام برسد سرفاصله رسیدن قطار به ایستگاه به کمتر از 10 دقیقه میرسد.
وی گفت: در کل،150 رام قطار در متروی تهران فعال است ولی نیاز فعلی مترو بیش از 300 رام قطار است که البته تمام هزینهها از جمله ساخت تونل، ایستگاه، هزینههای پرسنل و ... را شهرداری پرداخت میکند، البته پیگیریهای مجدانه نیز درباره پرداخت سهم دولت شده است.
احمدیبافنده به واگذاری شهروند به بانک شهر نیز اشاره کرد و گفت: این اقدام تدبیر خوبی بوده است، چرا که فروشگاههای شهروند با برند ایرانی و توزیع کالاهای تولید داخل در 1300 شهر کشور دارای شعبه میشود.
وی درباره افزایش تلفات در متروی تهران نیز اظهار داشت: در 2 روز گذشته شاهد فوت دو نفر از شهروندان در ایستگاههای مترو بودیم که البته در این حوزه نیاز به فرهنگسازی مناسب است. خط زرد لبه سکو به مسافران هشدار میدهد که نباید جلوتر از آن خط بایستند، چرا که جان آنان را تهدید میکند و تمامی اطلاعرسانیهای لازم درباره ایمنی شهروندان در مترو انجام شده است که البته ما توانستهایم جلوی خیلی از حوادث نیز در ایستگاهها را بگیریم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران با تأکید بر اینکه همچنان به آموزش شهروندی در مترو توجه میشود، گفت: 3 میلیون بلیت چند روز پیش مترو فروخته است و شهر زیرزمینی تهران به اندازه 2 استان کشور جمعیت دارد، لذا این حجم جمعیت قطعاً حوادثی دربردارد.
وی درباره استفاده از درهای ایمنی در ایستگاههای مترو نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه ایستگاههای مترو اغلب شلوغ است، لذا استفاده از این درها مشکلات دیگری را ایجاد خواهد کرد، بنابراین باید شهروندان نیز در استفاده از مترو دقت لازم را داشته باشند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران افزود: متروی تهران این آمادگی را دارد که در بخش خصوصی درباره نصب درهای ایمنی در برخی از ایستگاه های مترو وارد مذاکره شود.
وی یادآور شد: روز گذشته از 7 صبح تا 7 شب چهار نفر را که در مترو قصد خودکشی داشتند نجات دادیم و این اقدامات هر روز در حال انجام است.
وی به ساخت خط 6 و 7 مترو نیز اشاره کرد و گفت: این خطوط به طول 100 کیلومتر و در بدترین شرایط جغرافیایی تهران در حال ساخت است، ولی همچنان خبری از کمکهای دولت به این ناوگان نیست.
احمدی بافنده درباره معضل دستفروشان در مترو نیز اظهار داشت: در داخل مترو، بازارچهای برای دستفروشان ایجاد نمیشود. در قانون اشارهای به پدیده دستفروشی در شهر نشده است و با این افراد باید شرکت شهربان و حریمبان به عنوان سد معبر برخورد کند.
وی در این باره ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که دستفروشان کارآفرین را توانمند کنیم، ولی اکثر اقلامی که در مترو به فروش میرود قاچاق است و کیفیت لازم را ندارد.
احمدیبافنده بیان داشت: خانمهایی که صنایع دستی تولید و در مترو به فروش میرسانند شناسایی و به مرکز توانمندسازی بانوان شهر تهران معرفی میشوند تا در آنجا بتوانند نسبت به فروش اجناس خود و حمایتهای لازم برخوردار شوند.
وی یادآور شد: با ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز مذاکراتی داشتهایم که با فروشندگان اجناس قاچاق در مترو برخورد کنند و مأموران آنها در سطح مترو حضور پیدا کنند.
وی افزود: در میان دستفروشان افرادی هستند که دارای تحصیلات و به دلیل مشکلات معیشتی اقدام به دستفروشی میکنند،این افراد نیز شناسایی شدند و صحبت شده در شببازار و روزبازارهای تهران که توسط ساماندهی مشاغل در حال ایجاد است مشغول شوند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران یادآور شد: اجازه نمیدهیم مترو را به بازار مکاره تبدیل کنند، چرا که ایستگاه مترو فاخر است و باید خدمات فاخر ارائه دهد و قطعاً راهکارهایی اندیشیده میشود که مشکلی برای معیشت دستفروشان ایجاد نشود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر کاهش سرفاصله خط 3 مترو اظهار داشت: به دنبال آن هستیم تا کمتر از دو ماه آینده سرفاصله خط 3 به 8 دقیقه کاهش یابد.
وی افزود: در خط یک مترو 30 ایستگاه فعال داریم که سرفاصله رسیدن قطار 5 دقیقه است و قطار موجود 41 رام است که اگر قطارهای این خط به 60 رام برسد، سرفاصله رسیدن قطار به ایستگاه یک دقیقه کاهش مییابد و 4 دقیقه خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه برای کاهش سرفاصله رسیدن قطار به ایستگاه با کاهش قطار مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر درآمد حاصل از فروش بلیت 15 درصد از هزینههای شرکت بهرهبرداری را تأمین میکند.
احمدی بافنده یادآور شد: اگر قطارهای خط 2 نیز افزایش یابد، امکان کاهش سرفاصله رسیدن قطار به ایستگاه نیز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران بیان داشت: خط 3 مترو در حال تکمیل است و 8 ایستگاه آن هنوز به بهرهبرداری نرسیده است، با توجه به اینکه مردم جنوب شهر از این خط بهره میبرند، در حال حاضر 10 تا 15 رام قطار فعال این خط دارد که سرفاصله رسیدن قطار به ایستگاه 15 دقیقه است، اگر قطارهای این خط به 52 رام افزایش یابد، سرفاصله رسیدن قطار 3 دقیقه خواهد بود، بنابراین کاملاً مشخص است که نبود ناوگان لازم موجب افزایش سرفاصله شده است.
وی درباره خط چهار مترو نیز اظهار داشت: این خط، شرقی و غربی است که به خطوط بیآرتی نیز در کاهش مسافر کمک میکند. در حال حاضر سرفاصله رسیدن قطار در این خط 6 دقیقه است و با توجه به اینکه این خط یک میلیون مسافر را جابجا میکند، به 32 رام قطار نیاز دارد.
احمدی بافنده درباره خط 5 متروی تهران نیز اظهار داشت: در حال حاضر سرفاصله رسیدن قطار در این خط 10 دقیقه است و 30 رام قطار دارد و اگر با اقدامات زیرساختی لازم و همینطور افزایش قطارها به 33 رام برسد سرفاصله رسیدن قطار به ایستگاه به کمتر از 10 دقیقه میرسد.
وی گفت: در کل،150 رام قطار در متروی تهران فعال است ولی نیاز فعلی مترو بیش از 300 رام قطار است که البته تمام هزینهها از جمله ساخت تونل، ایستگاه، هزینههای پرسنل و ... را شهرداری پرداخت میکند، البته پیگیریهای مجدانه نیز درباره پرداخت سهم دولت شده است.
احمدیبافنده به واگذاری شهروند به بانک شهر نیز اشاره کرد و گفت: این اقدام تدبیر خوبی بوده است، چرا که فروشگاههای شهروند با برند ایرانی و توزیع کالاهای تولید داخل در 1300 شهر کشور دارای شعبه میشود.
وی درباره افزایش تلفات در متروی تهران نیز اظهار داشت: در 2 روز گذشته شاهد فوت دو نفر از شهروندان در ایستگاههای مترو بودیم که البته در این حوزه نیاز به فرهنگسازی مناسب است. خط زرد لبه سکو به مسافران هشدار میدهد که نباید جلوتر از آن خط بایستند، چرا که جان آنان را تهدید میکند و تمامی اطلاعرسانیهای لازم درباره ایمنی شهروندان در مترو انجام شده است که البته ما توانستهایم جلوی خیلی از حوادث نیز در ایستگاهها را بگیریم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران با تأکید بر اینکه همچنان به آموزش شهروندی در مترو توجه میشود، گفت: 3 میلیون بلیت چند روز پیش مترو فروخته است و شهر زیرزمینی تهران به اندازه 2 استان کشور جمعیت دارد، لذا این حجم جمعیت قطعاً حوادثی دربردارد.
وی درباره استفاده از درهای ایمنی در ایستگاههای مترو نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه ایستگاههای مترو اغلب شلوغ است، لذا استفاده از این درها مشکلات دیگری را ایجاد خواهد کرد، بنابراین باید شهروندان نیز در استفاده از مترو دقت لازم را داشته باشند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران افزود: متروی تهران این آمادگی را دارد که در بخش خصوصی درباره نصب درهای ایمنی در برخی از ایستگاه های مترو وارد مذاکره شود.
وی یادآور شد: روز گذشته از 7 صبح تا 7 شب چهار نفر را که در مترو قصد خودکشی داشتند نجات دادیم و این اقدامات هر روز در حال انجام است.
وی به ساخت خط 6 و 7 مترو نیز اشاره کرد و گفت: این خطوط به طول 100 کیلومتر و در بدترین شرایط جغرافیایی تهران در حال ساخت است، ولی همچنان خبری از کمکهای دولت به این ناوگان نیست.
احمدی بافنده درباره معضل دستفروشان در مترو نیز اظهار داشت: در داخل مترو، بازارچهای برای دستفروشان ایجاد نمیشود. در قانون اشارهای به پدیده دستفروشی در شهر نشده است و با این افراد باید شرکت شهربان و حریمبان به عنوان سد معبر برخورد کند.
وی در این باره ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که دستفروشان کارآفرین را توانمند کنیم، ولی اکثر اقلامی که در مترو به فروش میرود قاچاق است و کیفیت لازم را ندارد.
احمدیبافنده بیان داشت: خانمهایی که صنایع دستی تولید و در مترو به فروش میرسانند شناسایی و به مرکز توانمندسازی بانوان شهر تهران معرفی میشوند تا در آنجا بتوانند نسبت به فروش اجناس خود و حمایتهای لازم برخوردار شوند.
وی یادآور شد: با ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز مذاکراتی داشتهایم که با فروشندگان اجناس قاچاق در مترو برخورد کنند و مأموران آنها در سطح مترو حضور پیدا کنند.
وی افزود: در میان دستفروشان افرادی هستند که دارای تحصیلات و به دلیل مشکلات معیشتی اقدام به دستفروشی میکنند،این افراد نیز شناسایی شدند و صحبت شده در شببازار و روزبازارهای تهران که توسط ساماندهی مشاغل در حال ایجاد است مشغول شوند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران یادآور شد: اجازه نمیدهیم مترو را به بازار مکاره تبدیل کنند، چرا که ایستگاه مترو فاخر است و باید خدمات فاخر ارائه دهد و قطعاً راهکارهایی اندیشیده میشود که مشکلی برای معیشت دستفروشان ایجاد نشود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر کاهش سرفاصله خط 3 مترو اظهار داشت: به دنبال آن هستیم تا کمتر از دو ماه آینده سرفاصله خط 3 به 8 دقیقه کاهش یابد.