به گزارش مشرق، محمود صفارزاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات ساختن مجتمع های تجاری در محل های نامناسب، مشکل دار بودن نظام مدیریت شهری است.
صفارزاده افزود: خلاف ساختن منبع درآمدی برای برخی شهرداری ها شده است و مقررات تدوین شده ای برای پاسخگویی به این مسئله وجود ندارد.
وی گفت: معابر در شهرسازی شهرهای بزرگ کشور فراموش شده اند و این مسئله باید از ریشه حل شود.
معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در برخی شهرها ساختمان ها، پل ها و زیرگذرها هویت این شهرها را از بین برده اند.
صفارزاده گفت: به عنوان نمونه، از زمانی که مجتمع تجاری کورش در تهران به بهره برداری رسیده است، 32 فقره تصادفات جرحی و فوتی بر سوانح آن منطقه اضافه شده و 1800 فقره خلاف بیشتر در این مدت روی داده است.
مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در این برنامه گفت: از سال 86 طرح جامع شهر تهران تصویب و از سال 90 طرح تفصیلی مناطق 22 گانه تهیه شد که به ساخت و سازها در تهران نظم داد.
وی با بیان اینکه در کمیسیون ماده 5 که پروانه های ساخت و ساز را صادر می کند نمایندگان هشت وزارتخانه حضور دارند، افزود: اکنون مبحث جدیدی در مقررات ملی ساختمان در حال تدوین و الزامات ترافیکی در آن دیده شده است.
وی افزود: توسعه شهری باید منطبق بر ظرفیت ترافیکی باشد و اکنون متوجه شدیم مبنای کار، ترافیک است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بلندمرتبه سازی در دو منطقه تهران انجام می شود گفت: در یکی از مناطق جنوبی تهران سرانه معابر و فضای سبز از کل تهران بیشتر است.
حسینی افزود: در موضوع شهرسازی، شهرداری تهران یکی از نهادهای مسئول است و همه مسئولیت با آن نیست.
وی گفت: بر اساس طرح جامع ترافیک تهران که مربوط به 40 سال پیش است، باید 555 کیلومتر بزرگراه شهری احداث می شد که اکنون 545 کیلومتر آن ساخته شده و در آینده نزدیک با بهره برداری از یکی دو بزرگراه دیگر مانند به سرانجام رسیدن انتهای بزرگراه حکیم، 555 کیلومتر بزرگراه شهری ساخته خواهد شد.
حسینی افزود: در 10 سال اخیر به اندازه 50 درصد کل بزرگراه های تهران، بزرگراه ساخته شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: ایجاد مسکن مهر در همه نقاط کار مناسبی نبود زیرا اکنون از پردیس، واوان، اندیشه و شهریار روزانه سه میلیون سفر به تهران انجام می شود.
حسینی با بیان اینکه 50 درصد شهر تهران قدمت چندصد ساله دارد، گفت: بیشترین مراجعه مردم به شهرداری تهران برای شهرسازی است.
وی افزود: طرح بزرگراه امام علی (ع) مربوط به پیش از انقلاب اسلامی است اما اجرا نشده بود اما با اجرایی شدن آن در بافت شهری اطراف این اتوبان تحول ایجاد شد.
حسینی گفت: باید در فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه تجدید نظر شود و هیچ کارشناسی حل مشکل ترافیک را وابسته به توسعه زیرساخت ها و مهندسی نمی داند.
وی با بیان اینکه اکنون بسیاری از خودروها در شهرهای بزرگ تک سرنشین هستند، افزود: وضع رفتار ترافیکی، مناسب تمدن چندهزار ساله ما نیست و باید حقوق اجتماعی بر حقوق شخصی تقدم یابد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اخیراً ایجاد مراکز پرتردد مانند سینما یا مرکز خرید به دلیل بروز بار ترافیکی اجازه ساخت دریافت نکرده اند اما ممکن است برخی سازندگان با اتکا به موارد قانونی، رأی کمیسیون ماده 5 را بشکنند.
همچنین سرهنگ سیدهادی هاشمی کارشناس ارشد حمل و نقل و ترافیک در این برنامه گفت: یکی از اساسی ترین ابزار توسعه شهری، حمل و نقل و ایجاد بسترهای عبور و مرور است.
وی گفت: در کشور ما اول شهرها ساخته می شوند و بعد سراغ حمل و نقل می رویم که در این حالت سیستم حمل و نقل و مترو کارآیی حداقلی خواهد داشت.
هاشمی افزود: اولویت شهرداری تهران به جای حمل و نقل و ترافیک، کسب درآمد و ثروت برای جبران هزینه هاست.
کارشناس ارشد حمل و نقل و ترافیک افزود: آنچه به عنوان معضل ترافیکی در تهران آزاردهنده شده است به دلیل اجرای ناقص مدیریت تقاضای سفر است.
هاشمی گفت: حمل و نقل عمومی تهران پاسخگوی کمتر از 50 درصد سفرهای مردم است و مردم مجبورند به استفاده از وسایل نقلیه شخصی هستند.
وی افزود: عدالت شهری با ایجاد حمل و نقل عمومی امکانپذیر است.
محمود صفایی معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز نیز در این برنامه اظهار داشت: اولویت در شهرداری ها کسب درآمد نیست بلکه عمران و آبادانی است.
صفایی گفت: رویکرد در شهرهای ایران خودرو محور و ایجاد تسهیلات بیشتر برای خودروهاست اما هر چه در این جهت حرکت می کنیم مشکل حل نمی شود.