به گزارش مشرق، سکوی فاز 18 پارس جنوبی که در مجتمع کشتیسازی و صنایع
فراساحل ایران ساخته شده، پس از انتقال به منطقه پارس جنوبی توانست رکورد
نصب و بهرهبرداری را عصر امروز و تنها در مدت 3 ماه و 3 روز پس از بارگیری
و 62 روز پس از نصب بشکند و مشعل غرورآفرین خودکفایی ملی را در خلیج فارس
روشن کند.
رکورد نصب و رسیدن به تولید گاز در منطقه پارس جنوبی و در فاز دریا در
اختیار شرکت استاتاویل نروژی با مدت زمان 6 ماه و 15 روز بود که ایزوایکو
توانست یک بار این رکورد را حدود یک سال پیش با نصب یک سکو به 5 ماه و 10
روز کاهش دهد که مورد توجه بسیاری از متخصصان حوزه انرژی جهان قرار گرفت
چرا که بهرهبرداری حتی یک روز زودتر از یک سکوی گازی درآمدی معادل روزانه 5
تا 6 میلیون دلار برای کشورمان به دنبال دارد.
ایزوایکو اما یک بار دیگر رکورد نصب سکو و رسیدن به گاز را ساعاتی قبل
در عصر امروز در قالب نصب و بهرهبرداری از سکوی فاز 18 پارس جنوبی ثبت
کرد به طوری که توانست این سکو را که از 3 تیرماه بارگیری و انتقال آن را
از بندرعباس انجام داده بود، امروز به مرحله تولید برساند و رکورد
شگفتیآفرینی را در این حوزه ثبت کند. این سکو تنها 62 روز پس از نصب به
گاز رسید و این یک رکورد بینظیر بشمار میرود.
حمید رضائیان اصل مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران نیز
در این زمینه گفت: سکوی فاز 18 (بی) پارس جنوبی پس از
حدود 4 سال کار بیوقفه و پرتلاش نیروهای متخصص کشورمان در شرکت مبین سازه
گستر به پایان رسید و از اوایل تیرماه کار بارگیری و حمل آن از بندرعباس
به محل نصب در پارس جنوبی آغاز شد و پس از حدود 3 هفته به منطقه نصب رسید و
کار نصب آن نیز توسط متخصصان ایزوایکو انجام و اکنون پس از 62 روز از نصب
این سکو عصر امروز برداشت گاز از این میدان عظیم آغاز کرده است.
وی افزود: این سکو روزانه 14 میلیون مترمکعب گاز برای کشورمان تولید
میکند و به ثمر رساندن پروژه نصب و بهرهبرداری آن از اهمیت فراوانی
برخوردار بود به طوری که حتی یک روز بهرهبرداری سریعتر از این سکوها در
عرصه صنعت نفت پراهمیت و راهبردی است.
رضائیان اصل خاطرنشان کرد: رکورد تولید گاز از یک سکوی گازی در
کشورمان با 5 ماه و 10 روز در اختیار شرکت ایزوایکو قرار داشت که این رکود
بار دیگر توسط متخصصان این شرکت شکسته شده و رکورد تولید از زمان نصب سکو
به 62 روز رسیده است که یک موفقیت بزرگ ملی بشمار میرود.
مدیرعامل ایزوایکو با اشاره به مشخصات فنی اجرای این پروژه، گفت: وزن
این سکوی 2 هزار و 200 تنی با احتساب سکو، جکت چهارپایه، جکت سه پایه مشعل و
پل قریب به 6 هزار و 650 تن بالغ میشود که علاوه بر ساخت، عملیات
بارگیری، انتقال، نصب و بهرهبرداری از آن تماما توسط شرکت مبین سازه گستر
ایزوایکو صورت گرفته است.
وی تأکید کرد: در حال حاضر تمامی تعهدات ساخت سکوهای گازی و نفتی و
دیگر سازههای دریایی مربوط به سفارشات وزارت نفت در زمان مناسب و معین
انجام پذیرفته و رشد دانش تخصصی در مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران
سبب شده تا تمامی سفارشات در بالاترین استانداردها و با رعایت ملاحظات فنی و
با اتکای به توان داخلی آماده و تحویل شوند.
هفته گذشته نیز ایزوایکو مؤفق شد تا با دریافت
گواهینامههای مورد نیاز، کشتی ایران - کاشان را در حضور معاون اول رئیس
جمهور به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحویل دهد.