**به نظر شما چرا دانش آموزان نمی توانند با محتوای کتب درسی ارتباط خوبی برقرار کنند؟
عباسی: ما در بحث ساماندهی نیروهای آموزش و پرورش با چالش جدی مواجه هستیم و ساختار آموزش و پرورش در شرایط فعلی طوری است که هم اکنون بسیاری از معلمان در رشته مربوط به خود مشغول فعالیت نیستند.
کتاب های درسی هم که هر سال تغییرات کلی و جزئی دارد و متناسب با توان و تخصص معلم ها نیست بر همین اساس تعداد زیادی از معلم ها در انتقال مسائل و فرآیند یاددهی دچار مشکل می شوند و راهی وجود ندارد جز اینکه ساختار آموزش و پرورش را در مقاطع مختلف بر اساس شرایط تحصیلی و مقاطع مختلف دسته بندی کنیم و با تغییرات کتاب های درسی دوره های مختلف را در فصل تابستان برای معلمان برگزار کنند تا این افراد هم بتوانند در انتقال مطالب به درستی عمل کنند در غیر اینصورت شاهد نارضایتی هایی خواهیم بود و معلمان هم در انتقال مفاهیم درسی به خصوص علوم پایه دچار مشکل خواهند بود.
**تغییراتی که هر سال در کتب رخ می دهد چه هزینه هایی دارد؟
عباسی: به لحاظ مادی تغییر کتب درسی هزینه های زیادی دارد و تمام مسائل فنی و چاپی آن باید دوباره انجام شود؛ همچنین باید بعد از تغییر کتب درسی دوره هایی را برای معلم ها برگزار کنند که این دوره ها خود هزینه دارد و مجموع این ها باعث می شود تا آموزش و پرورش متحمل هزینه هایی شود.
بخش دیگری از مسئله مربوط به کیفیت محتوای کتاب های درسی می شود که در این بخش هم ضعف هایی وجود دارد که به آن ها توجه نمی شود به طوری که می توان گفت کتاب های درسی یکبار مصرف شده اند و فقط در شش ماهه اول سال استفاده می شوند و بعد هم آن ها را دور می اندازند.
**نظر شما در مورد حذف درس شهید فهمیده و اضافه شدن برنامه روزانه رئیس جمهور به کتب درسی چیست؟
عباسی: کتاب های درسی بیشتر جنبه حاکمیتی دارند و نباید مسائل دیگر را در آن دخیل کرد؛ حالا اگر الگوهایی مثل شهید مطهری یا شهید فهمیده در کشور ما وجود دارد باید توجه کرد که این مسائل جزء ارزش های ما محسوب می شوند و نباید این مسائل دستخوش تغییرات شوند.
همچنین روسای جمهوری که در حال فعالیت اند باید مراقب باشند؛ اگر قرار است الگویی معرفی شود می توانیم بگوییم که آقای رئیس جمهور با این الگو کار می کند ولی به طور کلی این مسائل ارزش آموزشی ندارد لذا نباید از این افراد به عنوان افراد یا مدیران موفق نام برد چرا که این مسائل در چارچوب محتوای درسی نیست به هر صورت اینکه برخی موارد در کتب درسی قرار بگیرد خیلی رایج نیست و اینکه در حال حاضر این اتفاق رخ داده از عجایب است.
**به نظر شما چقدر در کتب درسی به موضوع سبک زندگی پرداخته می شود؟
عباسی: یکی از مهارت هایی که دانش آموزان به آن دست پیدا کنند مهارت زندگی است؛ بخشی از این موضوع به فرهنگ ما برمیگردد چرا که ما فرهنگ ایرانی اسلامی داریم؛ لذا باید سبک زندگی را هم برهمین اساس قرار دهیم و باید توجه کنیم تا فرهنگ وارداتی بر فرهنگ اصیل ما غلبه نکند؛ لذا موضوع سبک زندگی یکی از عناصر مهم در کتب درسی ما محسوب می شود و در واقع فلسفه تعلیم و تربیت محسوب ماست بر این اساس نباید به این مسائل بی توجه بود و هر دانش آموزی باید نسبت به این مسائل دغدغه لازم را داشته باشد.
**به نظر شما مهم ترین نقصی که در کتب درسی ما وجود دارد چیست؟
عباسی: مهم ترین نقد و نقصی که در این رابطه وجود دارد این است این کتاب ها بروز نیستند؛ یعنی طبق استانداردها و شرایط جهانی تعریف نشده اند و بعضی از قسمت های آن هم متناسب با نیازهای جامعه نیست؛ یعنی اینکه هیچ کاربردی برای آینده ندارد و همچنین برخی قسمت ها هم متناسب با توان معلم ها نیست.
یعنی یک کتاب باید مسیری را طی کند تا بتواند همه شرایط را دربگیرد ولی متاسفانه گاهی می بینیم که کتاب های درسی ما قادر نیستند پاسخگوی نیازهای جامعه ما باشند و نمی توانند اهداف مورد نظر را پیگیری کنند برهمین اساس باید مسئولان بیش از پیش به این مسائل توجه و دقت داشته باشند تا در آینده شاهد تربیت صحیح و درست دانشآموزان در مدارس باشیم.