عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: ما در بحث ساماندهی نیروهای آموزش و پرورش با چالش جدی مواجه هستیم و هم اکنون بسیاری از معلمان در رشته مربوط به خود مشغول فعالیت نیستند.

سرویس جامعه مشرق - یکی از آسیب هایی که این سال ها نظام آموزشی ما را تهدید می کند با تغییر دولت ها برخی از کتب و سرفصل های آموزشی بر اساس سلایق حاکم مدیران در آن برهه دچار تغییر و تحول می شود. این موضوع از یک سو دانش آموزان را در مسیر یادگیری با مشکلاتی مواجه می کند و در سوی دیگر کادر آموزشی با توجه به اینکه نسبت به تغییرات آموزش کافی را ندیده اند سیستم یاددهی دچار نقصان خواهد شد از این رو سراغ اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر در مجلس که سابقه وزارت در دوران احمدی نژاد را در کارنامه خود دارد رفتیم و این موضوع را از وی جویا شدیم. عباسی بر این اعتقاد است که تغییرات پی درپی کتب درسی علاوه بر آسیبی که برای دانش آموزان دارد به لحاظ مادی هزینه های زیادی دارد و تمام مسائل فنی و چاپی آن باید دوباره انجام شود؛ همچنین باید بعد از تغییر کتب درسی دوره هایی را برای معلم ها برگزار کنند که این دوره ها خود هزینه دارد و مجموع این ها باعث می شود تا آموزش و پرورش متحمل هزینه هایی شود.

**به نظر شما چرا دانش آموزان نمی توانند با محتوای کتب درسی ارتباط خوبی برقرار کنند؟

عباسی: ما در بحث ساماندهی نیروهای آموزش و پرورش با چالش جدی مواجه هستیم و ساختار آموزش و پرورش در شرایط فعلی طوری است که هم اکنون بسیاری از معلمان در رشته مربوط به خود مشغول فعالیت نیستند.

کتاب های درسی هم که هر سال تغییرات کلی و جزئی دارد و متناسب با توان و تخصص معلم ها نیست بر همین اساس تعداد زیادی از معلم ها در انتقال مسائل و فرآیند یاددهی دچار مشکل می شوند و راهی وجود ندارد جز اینکه ساختار آموزش و پرورش را در مقاطع مختلف بر اساس شرایط تحصیلی و مقاطع مختلف دسته بندی کنیم و با تغییرات کتاب های درسی دوره های مختلف را در فصل تابستان برای معلمان برگزار کنند تا این افراد هم بتوانند در انتقال مطالب به درستی عمل کنند در غیر اینصورت شاهد نارضایتی هایی خواهیم بود و معلمان هم در انتقال مفاهیم درسی به خصوص علوم پایه دچار مشکل خواهند بود.

**تغییراتی که هر سال در کتب رخ می دهد چه هزینه هایی دارد؟

عباسی: به لحاظ مادی تغییر کتب درسی هزینه های زیادی دارد و تمام مسائل فنی و چاپی آن باید دوباره انجام شود؛ همچنین باید بعد از تغییر کتب درسی دوره هایی را برای معلم ها برگزار کنند که این دوره ها خود هزینه دارد و مجموع این ها باعث می شود تا آموزش و پرورش متحمل هزینه هایی شود.

بخش دیگری از مسئله مربوط به کیفیت محتوای کتاب های درسی می شود که در این بخش هم ضعف هایی وجود دارد که به آن ها توجه نمی شود به طوری که می توان گفت کتاب های درسی یکبار مصرف شده اند و فقط در شش ماهه اول سال استفاده می شوند و بعد هم آن ها را دور می اندازند.

**نظر شما در مورد حذف درس شهید فهمیده و اضافه شدن برنامه روزانه رئیس جمهور به کتب درسی چیست؟

کتاب های درسی یکبار مصرف شده اند/ ارزش ها در کتب درسی نباید دستخوش تغییرات شوندعباسی: کتاب های درسی بیشتر جنبه حاکمیتی دارند و نباید مسائل دیگر را در آن دخیل کرد؛ حالا اگر الگوهایی مثل شهید مطهری یا شهید فهمیده در کشور ما وجود دارد باید توجه کرد که این مسائل جزء ارزش های ما محسوب می شوند و نباید این مسائل دستخوش تغییرات شوند.

همچنین روسای جمهوری که در حال فعالیت اند باید مراقب باشند؛ اگر قرار است الگویی معرفی شود می توانیم بگوییم که آقای رئیس جمهور با این الگو کار می کند ولی به طور کلی این مسائل ارزش آموزشی ندارد لذا نباید از این افراد به عنوان افراد یا مدیران موفق نام برد چرا که این مسائل در چارچوب محتوای درسی نیست به هر صورت اینکه برخی موارد در کتب درسی قرار بگیرد خیلی رایج نیست و اینکه در حال حاضر این اتفاق رخ داده از عجایب است.

**به نظر شما چقدر در کتب درسی به موضوع سبک زندگی پرداخته می شود؟

عباسی: یکی از مهارت هایی که دانش آموزان به آن دست پیدا کنند مهارت زندگی است؛ بخشی از این موضوع به فرهنگ ما برمی‌گردد چرا که ما فرهنگ ایرانی اسلامی داریم؛ لذا باید سبک زندگی را هم برهمین اساس قرار دهیم و باید توجه کنیم تا فرهنگ وارداتی بر فرهنگ اصیل ما غلبه نکند؛ لذا موضوع سبک زندگی یکی از عناصر مهم در کتب درسی ما محسوب می شود و در واقع فلسفه تعلیم و تربیت محسوب ماست بر این اساس نباید به این مسائل بی توجه بود و هر دانش آموزی باید نسبت به این مسائل دغدغه لازم را داشته باشد.

**به نظر شما مهم ترین نقصی که در کتب درسی ما وجود دارد چیست؟

عباسی:‌ مهم ترین نقد و نقصی که در این رابطه وجود دارد این است این کتاب ها بروز نیستند؛ یعنی طبق استانداردها و شرایط جهانی تعریف نشده اند و بعضی از قسمت های آن هم متناسب با نیازهای جامعه نیست؛ یعنی اینکه هیچ کاربردی برای آینده ندارد و همچنین برخی قسمت ها هم متناسب با توان معلم ها نیست.

یعنی یک کتاب باید مسیری را طی کند تا بتواند همه شرایط را دربگیرد ولی متاسفانه گاهی می بینیم که کتاب های درسی ما قادر نیستند پاسخگوی نیازهای جامعه ما باشند و نمی توانند اهداف مورد نظر را پیگیری کنند برهمین اساس باید مسئولان بیش از پیش به این مسائل توجه و دقت داشته باشند تا در آینده شاهد تربیت صحیح و درست دانش‌آموزان در مدارس باشیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • معلم ابتدایی ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    1 0
    ای کاش این را هم می گفتند که: اکثر کسانی که کتاب ها را تالیف می کنند در کلاس ها در حال حاضر حضور ندارند.مثلاً نمی دانند که قرار است یک نفر به اسم معلم این کتاب را با 35 دانش آموز کار کند. کسانی این کتاب ها را تالیف می کنند که در شرایط آزمایشگاهی و با حداکثر 7یا 8 دانش آموز این کتاب ها را مورد بررسی و تایید قرار می دهند. همه تقصیرها را گردن معلم نیندازید. بله استاد دانشگاه که این کتب را تدریس می کند خبر از کلاسی ندارد که 30-35 دانش آموز پر شر و شور دارد. بدون فضای آزمایشگاه. بدون محیط واقعی برای بررسی پدیده ها.
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    در کتاب های درسی کمی هم آموزش سعه صدر، تحمل، شکیبایی و صبر هم اضافه کنید. از خودگذشتگی و ایثار برای صندلی اتوبوس و مترو هم هست، برای کمک به دیگران و افراد کهنسال هم هست، برای ترافیک هم هست، برای نانوایی و مغازه هم هست. و همینطور پرخاشگری های امروز در فضای مجازی. هر محتوایی رو باید برای یک رنج و رده ی سنی قرار داد، آموزش از خودگذشتگی و فرهنگ ایثار در دبستان، راهنمایی و دبیرستان متفاوت است.
  • علیرضا ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    با سلام آموزش و پرورش ما 12 سال بچه ها رو در اختیار داره و اونا رو توی بعضی مباحث مانند ریاضیات، شیمی فیزیک و ... در حد مطلوبی آموزش میده ولی نکته اینه که این آموزش ها چقدر در زندگی واقعیشون تاثیر داره؟؟ آموزش و پرورش چقدر جوانان رو آماده ورود به جامعه و رویارویی با مسائل جامعه میکنه؟ بنظر من هیچی. جای خالی آموزش های علمی و عملی در زمینه هایی همچون آموزش سلامت، آموزش روابط اجتماعی (نه به اون شکل خشک و ناملموس کتاب اجتماعی)، آموزش فرهنگی (همچون فرهنگ رانندگی و آداب اجتماعی و ...) و گردشگری ایران، آموزش زندگی در خانواده کاملا احساس میشه. لازم نیست که یک کتاب های عریض و طویل در این زمینه ها تدوین بشه بلکه باید کتاب هایی با نکات عملی مهم و کاربردی و در حجم کم تدوین بشه.
  • فرزندان مادرم ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    راه اصلاح بازگشت به شیوه آموزشی ابن سینا خوارزمی غیاث الدین جمشید کاشلنی و راضی و... است یعنی هیربدستان یا مکتب ایرانی که ملاک ارزیابی معلومات فعلی فرد بود نه حفظیات گذشته او که از تمام سنین حتی خانوادگی می شد در آن نشست و از استاد یک علم را آموخت که بر اساس علاقه و استعداد پی رشته ها می رفتند نه بازار کار یا توصیه بانک ویرانگر جهانی پیشرفت نخواستیم دست کم برگردید به مدارس نظامیه خواجه نظام الملک . چه کسی گفته ما که مهد فرهنگ و آموزش بشریت ایم ، ما که کانون و سرچشمه ی دانش جهانیم ما که شکوه مان در میراث علمی مان است .... باید طبق نظام آموزشی غرب دانش آموزان تنبل بار بیاوریم؟ در هند هر کودک چهار زبان می خواند (انگلیسی هندی زبان ایالتی زبان متون دینی خویش-برای پارسیان هند فارسی) فرزندان ما از خیابان خواب های هند کمتر نیستند برادران ؛ فرزندان مادرم "ایران" هرگز هرگز فرزندان خود را با نظام آموزشی مردد فعلی تنها نگذارید. عزیزانم لیاقت فرزندان شما فرزندان این مادر"کشورمان" دوری از سرآمدی و رهبری جهان نیست . آنان امید نیک آئین نان جهان اند .برای برکت آموزش شان را با قرآن شروع کنید نه "آی ام جرج " . فرزندان خود را خود آموزش دهید
  • استاندارد نویس ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    عملیات شهادت طلبانه رو می خواهید به بچه های دوران دبستان آموزش بدهید؟ فکر می کنم بهتر است از سنین بالاتر شروع کنید، ذهنشان آماده تر است. تا آنجا که به خاطر دارم شهید حسین فهمیده خودشان 13 سال داشتند.
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    به نظرم باید در زمینه کتاب های درسی یه تغییر اساسی صورت بگیره مطالب غیر ضروری از کتاب های درسی مخصوصا دروس تخصصی (مثلا اگه قراره مبحث انتگرال به طور کامل در درس های ریاضی 1 و 2 دانشگاه تدریس بشه چه ضرورتی داره دوباره اونم به صورت ناقص دانش آموز تو مقطع پیش دانشگاهی یاد بگیره) حذف بشه در زمینه زبان های خارجی باید علاوه بر انگلیسی زبان های آلمانی ، فرانسه، عربی و غیره به صورت کاربردی تدریس بشه و دانش آموز دارای حق انتخاب باشه نه اینکه به زور درس عربی به دانش آموز یاد بدن بعد طرف باید بره کلی پول کلاس و کتاب کنکور بده در حالی به جز چند رشته در علوم انسانی در بقیه رشته ممکنه حتی تا آخر عمر هم عربی به درد طرف نخوره به نظرم نظام آموزشی فرسوده و پر از ایراد ما منشا خیلی از مشکلات حال حاضر هست
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    بی شعور می فهمی معنای اضافه کردن برنامه روزانه رئیس جمهور به کتب درسی چیست؟ عوض اینکه هر روز با جمیع رسانه های همسو تیتر بزنید و منافقان را رسوا کنید نظرم را سانسور می کنی؟
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    شهيد فهميده يك الگوي جهاني است متاسفم براي نظام آموزش و پرورش ما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس