به گزارش مشرق، محمد لاهوتی در مورد وضعیت صادرات در پساتحریم، گفت: پس از برجام با تسهیل برخی شرایط وضعیت صادرات بهتر شده است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه از 22 خط کشتیرانی که ارتباط خود را دوره تحریم با ایران قطع کرده بودند 16 خط کشتیرانی ارتباط مجدد خود را با ایران برقرار کردهاند، افزود: به این ترتیب شرایط حمل و نقل نسبت به دوران تحریمها آسانتر شده است.
عضو شورای گفتوگو دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه هزینههای تعویض و جابهجایی مدارک حمل کالاهای ایرانی کم شده است، تصریح کرد: در زمان تحریم صادرکنندگان مجبور بودند مدارک مربوط به کالاهای صادراتی ایرانی را در ترکیه یا امارات برای اینکه مشخص نشود، کالا ایرانی است تعویض کنند و سپس کالا را با مدارک دیگر صادر کنند.
وی افزود: انجام این قبیل اقدامات، هزینه صادرات را برای صادرکنندگان افزایش میداد که در حال حاضر این مشکل رفع شده است.
لاهوتی گفت: همچنین سقف 50 هزار دلار حواله کالای ایرانی در اروپا برداشته شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در کنار گشایشهایی که پس از برجام برای صادرات بوجود آمد، هنوز مهمترین مسئله یعنی مشکل روابط بانکی حل نشده گفت: شرایط ارتباطات بانکی به وضعیت قبل از تحریمها بازنگشته است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه در چنین شرایطی کماکان برای جابهجایی پول باید از طریق صرافیها اقدام کنیم، گفت: جابهجایی پول از طریق صرافیها هزینه صادرات را افزایش میدهد.
عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، تصریح کرد: البته هزینه انتقال پول در صرافیها پس از برجام به دلیل رقابت بین آنها کاهش یافته است.
لاهوتی بیان داشت: اگرچه برخی بانکهای اروپایی کوچک پس از برجام با بانکهای ایرانی ارتباطات مالی برقرار کردهاند ولی این اتفاق هنوز در مورد بانکهای بزرگ نیفتاده است.
* مشکلات داخلی صادرات
وی در پاسخ به این سؤال که مشکلات اساسی صادرات در داخل کشور چیست، گفت: اولین مسئله غیرواقعی بودن نرخ ارز در مقایسه با تورم است که منجر به افزایش قیمت تمام شده کالاهای ایران میشود.
عضو شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: پائین بودن بهرهوری در واحدهای تولیدی و عدم عضویت در سازمان جهانی تجارت که باعث میشود خریداران کالاهای ایرانی تعرفههای چند برابری نسبت به سایر کشورها پرداخت کنند نیز از موانع صادرات است.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: دولتمردان هر چه سریعتر باید به دنبال پیوستن به سازمان جهانی تجارت باشند.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: بستهبندی نامناسب و عدم وجود زیرساختهای مناسب برای صادرات از جمله حمل و نقل از دیگر مشکلات داخلی صادرات است.
لاهوتی با بیان اینکه ثبات قوانین در دولت نسبت به گذشته بیشتر شده است، گفت: اما باز هم عدم ثبات قوانین صادراتی در صادرات برخی کالاها مثل تخممرغ، مرغ، دام زنده مشاهده میشود و شاهد ممنوعیتهایی صادراتی برای تنظیم بازار هستیم.
وی افزود: اینها مشکلات ساختاری است که در سیستم مدیریتی کشور از قدیم وجود داشته و در ساختار صادراتی کشور نهادینه شده است.
وی با بیان اینکه دولت به تنهایی قادر به رفع این مشکلات نیست گفت: حاکمیت و مجموعه کسانی که در اداره کشور نقش دارند باید برای برای حل مشکلاتی که در ساختار و اقتصاد ما وجود دارد اقدام کنند و مسائلی که موجب غیررقابتی شدن تولید شده را حل کنند.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: نرخ بالای تسهیلات بانکی و مشکلات نقدینگی از سالها پیش به عنوان یکی از معضلات صادرات به شمار میرفته است.
لاهوتی بیان داشت: این دو مقوله همواره اثر خود را بر تولید میگذارد و صادرات هم متأثر از تولید است.
عضو شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی با تأکید بر اینکه حل این مشکلات نیازمند دقت نظر و جدیت است، گفت: اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور است و امیدواریم که با دقت نظر در اجرای ابلاغیه سیاستهای اقتصاد مقاومتی این ابلاغیه به سرنوشت ابلاغیههای قبلی دچار نشود.
* انتظار برای تحقق بسته مشوق صادراتی
لاهوتی در پاسخ به این سؤال که آیا بسته حمایتی از صادرات محقق شده است، گفت: ابلاغیه مشوقهای صادراتی در ابتدا دچار اشکالاتی بود که کنفدراسیون صادرات، بلافاصله برای رفع آن مکاتبهای را با معاون اول رئیس جمهور انجام داد.
وی تصریح کرد: پس از مکاتبه مذکور، دستور معاون اول رئیس جمهور برای توجه به نظرات بخش خصوصی صادر شد و در جلسهای که درباره این موضوع بین دولت و بخش خصوصی صورت گرفت موضوع کاهش سود تسهیلات صادرات از منابع صندوق توسعه ملی مطرح و متعاقب آن سود تسهیلات این بخش از 16 درصد به 11 درصد کاهش یافت.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین اظهار داشت: نرخ پرداخت مشوق صادراتی مستقیم به خدمات فنی و مهندسی هم یکی دیگر از اشکالات این بسته بود که در آخرین جلسه، سود این بخش هم از 6 به 4 درصد کاهش یافت.
لاهوتی با بیان اینکه امیدواریم هر چه سریعتر منابع اختصاص یافته بعنوان مشوق صادراتی از صندوق توسعه ملی در اسرع وقت در اختیار بانکها قرار گیرد گفت: همچنین امیدوار هستیم که این منابع در جای خودش که همان واحدهای صادراتی کوچک و متوسط که در امر صادرات فعالیت میکنند تعلق گیرد و نه اینکه برای صادرات مشتقات نفتی هزینه شود.
وی افزود: در صورتی که این مشوقها در اختیار واحدهای صادراتی که در امر صادرات کالای غیرنفتی فعالیت میکنند قرار گیرد مطمئنا شاهد افزایش صادرات در این بخش خواهیم بود.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه بسته مشوق صادراتی مربوط به مصوبات بودجه سال 95 است، گفت: 8 ماه از سال سپری شده و چیزی تا پایان سال نمانده، بنابراین امیدوار هستیم تا دولت هرچه سریعتر با تأمین منابع کار را اجرایی کند.
* قدرت رقابت در صادرات کالاهای غیرنفتی نداریم
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا بخش عمدهای از صادرات کشور وابسته به مشتقات نفتی و میعانات گازی است و در صادرات محصولات غیرنفتی علیرغم تأکیدات فراوان به صادرات این محصولات، نتایج مطلوب به دست نیامده است، گفت: عمدهترین مشکل صادرات غیرنفتی قیمت تمام شده این کالاها است.
لاهوتی با بیان اینکه در بخش صادرات غیرنفتی استراتژی مشخص و هدفگذاری دقیق وجود ندارد، تصریح کرد: قانون درست اجرا نمیشود و کسی هم بازخواست نمیکند.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر عمده صادرات ما به چه کشورهایی انجام میشود، گفت: 10 سال تحریم ما را مجبور به صادرات به چند کشور از جمله امارات، چین، عراق، افغانستان و ترکیه کرد.
عضو شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی افزود: اما پس از تحریمها اگرچه هنوز چین و امارات در ردیف اول و دوم مشتریان کالاهای صادراتی ایران هستند اما ژاپن، کره و عمان هم در لیست 10 کشور اول صادراتی ما قرار گرفتهاند.
وی با بیان اینکه حجم صادرات کالا به امارات پس از برجام 19 درصد کاهش یافته است، گفت: در زمان تحریم، امارات کشور واسط برای صادرات کالای ایرانی به شما میرود که کاهش حجم صادرات به این کشور نشان میدهد که صادرات کالای ایرانی به صورت مستقیم به کشورهای مقصد انجام میشود.
* افزایش طرفهای تجاری ایران
لاهوتی بیان داشت: روند تنوع بازارهای صادراتی کالای ایرانی مثبت است و طرفهای تجاری در حال افزایش است.
عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران افزود: برای جذب بازارهای صادراتی جدیدتر، جذب سرمایهگذاری خارجی و تولید مشترک یک گام بسیار مؤثر است که در کوتاه مدت میتواند واحدهای تولیدی را بهرهورتر و تکنولوژی دانش فنی را ارتقا دهد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: با سرمایهگذاری خارجی و تولید مشترک حضور در بازارهای جهانی تسریع مییابد.