به گزارش مشرق، محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن در گفتگو با خبر صدا و سیما، درباره علت این حادثه بیان داشت: قطار مشهد تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در فاصله پنج کیلومتری سمنان متوقف می شود و مورد را به سیستم سی تی سی شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز شده و در همین زمان قطار مشهد سمنان نیز در مسیر متوقف می شود.
وی افزود: متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی اطلاع بوده و وقتی رئیس قطار مشهد سمنان مجددا کسب تکلیف می کند به وی گفته می شود که مسیر باز است و مشکلی نیست شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند.
مدیرعامل راه آهن همچنین گفت: قطار مشهد تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بوده است لذا قطار مشهد سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می کند
گفتنی است در این حادثه ۴۰ نفر کشته و ۱۰۳ نفر زخمی شدند.
وی افزود: متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی اطلاع بوده و وقتی رئیس قطار مشهد سمنان مجددا کسب تکلیف می کند به وی گفته می شود که مسیر باز است و مشکلی نیست شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند.
مدیرعامل راه آهن همچنین گفت: قطار مشهد تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بوده است لذا قطار مشهد سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می کند
گفتنی است در این حادثه ۴۰ نفر کشته و ۱۰۳ نفر زخمی شدند.