با فرض اینکه اولویت حمل‌ونقل خطوط هوایی است؛ خرید هواپیمای بزرگ آن‌هم با این حجم بالا هیچ فایده‌ای برای مردم و سفرهای داخلی ندارد. به‌طور مثال پرواز بوئینگ ۷۴۷ برای مسافت زیر ۸هزار کیلومتر صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش مشرق، دولت محترم به‌غیر از لیست خرید ایرباس بنا دارد نزدیک به ۱۱۰ هواپیما هم از بوئینگ خریداری کند و اذعان شده که نیمی از این خریدها مربوط به هواپیماهای پهن‌پیکر نظیر بوئینگ ۷۴۷ است؛ اما چرا خرید این تعداد ۷۴۷ که استعاره از هواپیمای پهن‌پیکر است؛ مقصر حادثه قطار می‌شود؟

با فرض اینکه اولویت حمل‌ونقل خطوط هوایی است؛ خرید هواپیمای بزرگ آن‌هم با این حجم بالا هیچ فایده‌ای برای مردم و سفرهای داخلی ندارد. به‌طور مثال پرواز بوئینگ ۷۴۷ برای مسافت زیر ۸هزار کیلومتر صرفه اقتصادی ندارد؛ زیرا هزینه قطعات، سوخت موردنیاز برای یک‌بار تیک‌آف و نگهداری این هواپیما برای پروازهای بین‌قاره‌ای مناسب است ولی ما هم‌اکنون از این هواپیما برای خطوط تهران به مشهد و یا تهران به اصفهان استفاده می‌کنیم!

با فرض اهمیت سفر ارزان و مطمئن و توجه به اقشار ضعیف و متوسط باید به سمت هواپیماهای کاربردی و البته توسعه حمل‌ونقل ریلی گام برداریم؛ اما مگر کشور چقدر بودجه و توان مالی دارد که ۱۰۰ هواپیما از بوئینگ و ۱۰۰ هواپیما از ایرباس خریداری کند و بعد کیفیت و امنیت و کمیت خطوط ریلی را افزایش دهد؟ هر بوئینگ ۷۴۷نسل جدید (۳۵۱.۴میلیون دلار) نزدیک به ۱۰۰۰میلیارد تومان قیمت دارد. چرا باید لیست بلندی از هواپیماهای پهن‌پیکر خریداری شود و بعد وزیر برای راه‌آهن از «خشک‌سالی منابع مالی» سخن بگوید؟
 
 
*صبح نو
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 67
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    هر كدام جاي خود دارد هم بايد به صنعت هوايي رسيد و هم به راه آهن . در پروژه هاي عمراني كمبود اعتبارات باعث شده كه اتمام آنها ساليان سال ادامه يابد. در صنعت هوايي نيز ايران كه قبل از انقلاب معمولا بهترين هواپيماهاي روز را داشت بعد از آن عملا چندان هواپيمايي نخريده و لازم است به جهت ايمني مسافران و آبروي ايرانيان بجاي استفاده از ساير خطوط هوايي از خطوط هوايي ايران استفاده نمايند و منافع آن نيز براي ايران باشد.اگر هزينه هايي كه در جاهاي غير ضرور انجام ميشود در كشور و پروژه هاي عمراني صرف گردد شايد مفيد باشد
  • امیین ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    نویسنده این مقاله اگر بصیرت داشت میفهمید که ما اینهمه هواپیمارو میخوایم برای تحریم های آینده ذخیره کنیم. چون دیر یا زود دوباره با تحریم های سنگین مواجه میشیم و اونوقت اگر چارتا طیاره زاپاسم تو آشیانه نداشته باشیم باید خطوط هوایی رو تعطیل کنیم.
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    مملکت هرکی به هرکی شده است
  • محمد ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    برای اینکه ایران قراره به پل ارتباطی بین شرق و غرب تبدیل بشه و با توجه به موقعیت ممتاز خودش نصبت به قطر و امارات به راحتی میتونه بخش بزرگی از بازار حمل و نقل هوایی رو در اختیار بگیره...در ضمن اگه قراره انتقاد بشه درست انتقاد کنین...تا همین دو سال پیش شرکت هما به قاره امریکا هم پرواز مستقیم داشت که با توجه به زمین گیر شدن هواپیماهاش دیگه این پروازها انجام نمیشه...ایا شما راضی هستین که هم وطنان برای مسافرت به چین یا حتی هند به کشور دوم برن بعد از اونجا به سمت کشور مقصد پرواز کنن؟؟؟میدونین با این کار چقدر ارز کشور هدر میره؟؟؟؟چرا ظاهر قضیه رو نگاه میکنین؟؟؟؟چرا از متخصص امور سوال نمیکنین؟؟؟چرا با انتقاد بی جا سعی در ایجاد سیاه نمایی دارید؟؟؟؟
  • ناصر ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    نکته جالب ماجرا اینجاست که خرید هواپیمای 200 میلیون دلاری به جای هواپیمای 50میلیون دلاری مثل سوخو100 روسی یعنی اینکه شما مجبوری قیمت بلیت رو 4 برابر کنی تا بتونی پول خرید هواپیما رو در بیاری...در حالی که مردم داخل پول بلیت های فعلی هواپیماها ماندن!!..بحرحال احتمال زیادی چند سال بعد از خرید خیلی از این هواپیماها به ایرلاین های عربی فروخته میشن به خاطر نداشتن مشتری اعراب هم قطعا بازارشون رو به ایرلاین های ایرانی نمی دن....کاری که ما با سادگی کردیم...
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    اومدی مقاله دیروزتو ماست مالی کنی؟
  • هوانورد ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    انتخاب اخیر اکثر هواپیماهای بزرگ برای کشور فاقد پشتوانه مطالعاتی صحیح است
  • محمد ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    به نظر من بهتر است آقای آخوندی با سوابق مشعشعی در تامین مسکن برای نیازمندان دارند و مدیریتی که در تکمیل پروژه های راه و ترابری داشته اند از سمت فعلی خود برکنار شوند
  • قشقایی ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    متاسفم برای مقاله ات ؟؟// اسکی رفتی
  • محمد ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    نه داداش نکته جالب برادران یقه سفید واردات هستند که پورسانت می گیرند.
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    زمان تحریم این حجم پرواز بالای 8000 کیلومتر به کجا میخای داشته باشی؟!
  • سپهر ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    چقدر کوته فکر،مگه امارات و قطر این همه هواپیما دارن فقط برای مصرف داخلیه؟ نخیر کشورشون رو کردن محل اتصال شرق به غرب دنیا روزی 1000 پرواز به سراسر دنیا دارن از طریق خطوط هواپیمایی شون ،که با درآمدش کشورشون رو می سازن و اتکا به نفتشون رو کم می کنن.
  • ناشناس ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    در دولت قبل در شرایط تحریم تعداد هواپیماهای ناوگان هوایی از 122 فروند به 224 فروند افزایش یافت .
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    چندنکته اینکه خرید این هواپیماها اجاره به شرط تملیک هستند و پولی خارج نخواهد شد و دوم اینکه دورترین مسافت در شرق تا دهلی نو و در غرب تا آلمان را ایران ایر پوشش میدهد بنابراین بازار پروازهای خارجی را بنفع ایرلاینهای هرب و ترک از دست داده و کلی ارز هرساله از کشور خارج میشود بهرحال کمی دوراندیشی لازم است و ساده لوح نبایست بود ویا اینکه همانند بعضی دوستان سیاسی کار بود و تشنج آفرینی را برای دستیابی به منافع گروهی و حزبی در پیش گرفت
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    نکه همین الانش تحریم نیستیم
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    من نمی دونم چرا بهت منفی دادن اما حرف منطقی است ی سری ها با واقعیت نمی خوان کنار بیان
  • mahdi ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    همين شما كه الان همچين تيتريو انتخاب كردى فردا يه هواپيما سقوط كنه يكى از عزيزات تو اون هواپيما باشه هزار جور تيتر واسه قطار و كشتيو چيزاى ديگه ميزنى
  • محمد ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    چه ربطی داره !همیشه باید یه چیز بد بخریم ! این مملکت باید بهترین هواپیما بهترین قطار و بهترین ناوگان حمل و نقل و بهترین ناوگان حمل و نقل و بهترین شاخص های اقتصادی و ..... رو داشته باشه !
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    عجب افراد نابغه ای در این کشور پیدا می شوند! آخر فکر نکردید این نکته به عقل تجریم کنندگان هم می رسد و فردا برای دادن هر قطعه یدکی آن هواپیماها باز هم امتیاز خواهند گرفت؟
  • دسته سه ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    نه بابا! شما چی رفتی؟
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    آره شما مشکل داری؟
  • میرمهدی ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    در صورت هرگونه تخلف از سوی هواپیماهای 1000 میلیاردی، این هواپیماها در خارج از کشور برای همیشه توقیف خواهند شد. صرفا جهت اطلاع!
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    هواپیمای جدید یعنی نیاز به قطعه بیشتر خارجی یعنی وابستگی بیشتر یعنی وقتی تحریم شدیم بیشتر باید باج بدیم برای لغو تحریم برعکس می گی اصلا منطقی نیست
  • بابک ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    قدرت خرید مردم ایران وقتی یک سوم شده خرید هواپیمایی که یه خرپول فرانسوی یا امریکایی یا عرب اون رو اقتصادی می کنه واقعا حماقت هست......باید روی توسعه ریل متمرکز می شدیم...نه هواپیما...
  • ناصر ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    باید قطارها در ایران برقی بشه و سرعتشون بره بالا ..هواپیما اصلا در داخل ایران دیگه توجیه اقتصادی نداره جدی میگم....
  • ناصر ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    جم کن بابا بخریم بخریم بخریم مگه ما عربستانیم با بیکاری صفر و 700 میلیارد دلار پول که همه چیز رو بخریم!؟ کشور سالی 1 میلیون بیکار به بیکارهای موجودش اضافه میشه با دها میلیارد دلار کسری بودجه سالانه تمام بازارش دست خارجی هاست بخریم با جیب خالی نگاهشون کنیم؟؟؟شما خودت پول بلیت هواپیما یا قطار گران قیمت غربی به چهار برابر الان رو داری؟ نه وجدانن داری؟؟؟ ....
  • مهندس پروانه ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    الان عملآ در دنیا با پیشرفت شدید قطارهای پرسرعت برقی هواپیما داره توجیهش رو برای مسافرت های زیر سه هزار کیلومتر در کشورهای کوچک و متوسط از دست میده چون قطار برقی با سرعت 400 کیلومتر توجیه اقتصادی بسیار بیشتری داره در این بازه هواپیما تقریبا داره به یه محصول بین اقیانوسی و بین قاره و یا برای کشورهای پهناور مثل چین روسیه و امریکا تبدیل میشه متاسفانه مردم و مسئولین ما در گذشته زندگی می کنن الان قطارهای برقی با سرعت چند صد کیلومتر داره هواپیما رو کاملا در کشورهایی در ابعاد ایران غیر توجیه می کنه... اگر 10 میلیارد دلار در صنعت ریلی هزینه میشد به مراتب بیشتر به نفع مردم بود هم قیمت هم امنیت.....چون با این مدیریتی که داریم باید منتظر سقوط ایرباس ها هم بود!!
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    واقعا فکر کردی در کشورهای صنعتی این حوادث رخ نمی ده؟ رکورد سقوط هواپیما الان دست مالزی هست با هواپیماهای بوئینگ و ایرباس...بگم در امریکا در همین سال 2016 چندتا قطار به هم خورده؟ داخل روسیه ماهی یه هواپیما و جنگنده داره سقوط می کنه...مشکل ما مدیریت سیستم ها هستن
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    اگر بخواهیم بی پرده به قضایا نگاه کنیم، اصولاً قرار بود این خرید حجیم هواپیمایی از ایرباس و بوئینگ نماد و دَک و پُز دولت محترقه برای نمایش باز شدن اطصلاحاً آغوش جامعه جهانی به روی ایران باشه! لیکن زهی خیال باطل!! بارها گفتم و باز هم میگم! خاک بر سر اون سیستم مدیریتی که به جای بهره بردن از استعداد انسانی و منابع طبیعی کم نظیر مملکت و تولید علم و فناوری به دنبال وارد کردن همان علم و فناوری با هزینه های چند یا حتی چند ده برابری از خارج کشور هستش! متاسفانه پیش خودشون هم توجیه میفرمایند که اینگونه پیشرفت مملکت زودتر حادث میشود ولی زهی خیال باطل که به دلایل اثبات شده متعددی (حتی در شرایط غیر از تحریم) اشتباه راهبردی مرتکب شده و میشن!! :/ خود خدا به دادمان برسد تا هر چه زودتر از شر این سیستم مدیریتی نجات بیاییم.
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    خیر. ملتی شایسنگی بهترینها را دارد که بهترین باشد و خودش کالای مورد نیازش را بسازد.
  • امیرعلی ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    کشوری به ابعاد ایران هم به قطار نیاز داره برا جا به جایی های داخلیش که میتونه تو این زمینه از چین و ژاپن دو تا غول صنعت ریلی کمک بگیره !! هم به صنعت هوایی نیاز داره منتهی نه با این قیمت ها !!! میتونه هواپیما هایی با قیمت کمتر از روسیه به تعداد بیشتر بخره و ناوگان هواییش رو اوکی کنه تا پل بین شرق و غرب بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس