کد خبر 660647
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی با اعلام کُند شدن روند طراحی هواپیمای ۱۵۰ نفره به دلیل کمبود منابع مالی گفت: تاکنون تنها ۱۰ درصد از بودجه طراحی هواپیما تخصیص یافته است.

به گزارش مشرق، منوچهر منطقی اظهار کرد: فاز طراحی هواپیمای 150 نفره سه بخش بود، یک بخش طراحی کلان بود که انجام شده است. در بخش دوم باید طراحی به صورت زیرسیستم‌ها مانند این‌که موتور دقیقا چه ویژگی را دارد را انجام می‌دادیم که تاکنون قسمتی از آن عملیاتی شده است.

وی تصریح کرد:‌ این بخش با توجه به این‌‌که بودجه ای در این زمینه تخصیص نیافته متوقف شده، یعنی کُند پیش می‌رود.

وی افزود:‌ فاز اول تا طراحی بودجه نیاز دارد و وقتی که به اجزا می‌رسیم، چون سازندگان وجود دارند دیگر نیازی به بودجه نیست.

وی با بیان این‌که در این مرحله خود سازندگان مشارکت می‌کنند، یادآور شد:‌ برای این‌که بتوانیم از این دانشی که آمده استفاده کنیم دو کار را انجام داده‌ایم یکی از بحث‌ها خرید هواپیمای جدید است. چون دانش خیلی بالا و فناوری‌های دارد که در پشتیبانی و تعمیرات اساسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیگری هم این‌که یک سری از طراحی‌ها به صورت بومی برای تولید محصولات مختلف از جمله هواپیماهای 52 و 72 نفره با موتور توربوفن شروع شده است.

دبیر ستاد توسعه هوایی و هوانوردی اظهار کرد:‌ در حال حاضر مسیر طراحی هواپیما در کشور در حال نهادینه شدن است، اگر چه با کمبود بودجه مواجه هستیم اما مسیرهایی را پیدا کرده‌ایم که ضمن این‌که به جلو حرکت می‌کنند به تدریج کامل‌تر می‌شود.

منطقی با اشاره به این‌که کل بودجه ای که برای طراحی هواپیما در نظر گرفته شده 100 میلیارد تومان است، گفت: این در حالی است که تاکنون تنها 10 درصد این بودجه تخصیص یافته است.
 
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    با روندی که ایشون ایران خودرو رو مدیریت کردن احتمالا ده سال بعد و با صرف میلیاردها تومان پول یه هواپیمایی شبیه به هواپیمای برادران رایت رو به عنوان افتخار ملی و ... به مردم ارائه خواهند نمود. (البته در بهترین حالت)
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    نتیجه مدیریت ایشان در ایران خودرو و تحریمی که شدیم مشخص شد . آقای منطقی مشکلات امروز ایران خودرو نتیجه بی لیاقتی شما در مدیریت این مجموعه است
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    آخرش یه چیزی مثل ایران ۱۴۰ میشه که فقط یک میلیارد دلار هزینه داشت برامون
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    1 0
    این دولت فقط بره دنبال خرید هواپیما !!! تازه اون رو هم بهشون نمی دن 30% بودجه خرید هواپیما رو خرج ساخت هواپیما بکنن و دست نخبگان بسپارن بهترین هواپیما رو می سازن براشون و خیلی خیلی ارزون تر از خارجی
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    منطقی ایرانخودرو را آباد کرده حالا رفته سراغ هواپیما خخخخخخخخخخخخ
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    عده ای نمی خواهند ایران وارد آسمان شود و فن آوری هواپیما رو به دست آورد بازهم ایران از درون ضربه خورد
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    گفته بودن تا ساخت هواپیمای 150 نفره ، حدود2میلیارد دلار پول میخواییم . خرید بوئینگ و ایرباس و ای تی آر شده 52 میلیارد دلار!
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    باهات موافقم . ی عده میبینن بوئینگ سانحه میده با 300-400 نفر مسافر ، به روی خودشون نمیارن ، بعد سر ایران140 هار میشن
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    بوئینگ سانحه میده با 300-400 نفر مسافر آمریکا دستور توقف خط تولید بوئینگ رو صادر میکنه ؟!
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    تو برو آباد کن اگه بلدی
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    از مردم بخواهید سرمایه گذاری کنند . هر شخص 1000 تومن . بخدا میپردازیم وقتی بعدش عزته
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    2 فرود ایرباس380 میشه حدود1میلیارد دلار!
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    باید مستقیم بریم سمت ساخت موتورهای هوایی برقی . برق به از بنزین . سر و صدا هم نداره . مخصوصن به کار نیروهای مسلح میاد موتور برقی
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    اینایی که بدون حمایت از کشورشون (به هر شکلی) گیر میدن به خودروهای وطنی ، لیاقتشون دوچرخه ست . متوهمین فکر میکنن مردم آلمان همشون بنز و بی ام و و آدئودی و پورشه و فولکس سوارن
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    همین هواپیمای 150 نفره رو میشه توسعه داد به 180 و 120 نفره . مثل کاری که ایرباس با مدل320 کرد . 320و321و319و318 با ظرفیت180و220و160و130 نفر . ایران باید هواپیماساز شود
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    موتور برقی بسازیم برای ایران140
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    این هواپیمایی که در برزیل سقوط کرد چی بود ؟‌بوئیگ بود یا امبرائر موتور آمریکایی؟
  • مغز متفکر ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    این پروژه از اوجب واجبات است .
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    پول 4 تا ایرباس380 رو بدن به این پروژه تا تهش میره ان شاؤء الله
  • ی ایرانی ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    برا آمریکا یا کجا خودشیرنی میکنی؟
  • امید ج ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    من 100000 تومن میدم به قرآن. مشرق یه کمپین راه بنداز
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    ان شاء الله
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    غرب اگه ببینه ایران هواپیما میسازه تحریم هواپیمارو برمیداره . مثلن چرا خودرو رو تحریم نمیکنن؟
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    هواپیمایی سیاسی کشور (جابجایی مقامات در سفرهای اداری) باید 10 فروند از این هواپیما را پیش خرید کند . تا از آن حمایت کند . از نیروی هوایی سپاه هم انتظار میره پیشخرید کنه .
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    میشه آواکس روش نصب کرد .
  • ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    نه والا ! یعضی هاشون تویوتا و لکسوس و مازراتی سوار میشن ، بقیه هم فورد و شورلت و ...
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    حرف مفت نزن
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    حرف مفت نزن
  • ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 0
    مشکل تفکر جهان سومی ماست وگرنه مشکل دیگری نداریم
  • ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 0
    متاسفانه سیاست راهبردی صنعت هوایی دچار یک خطا بود/ واقع بینی! پروزه ایارن 140 با عجله بود وش اید ان زمان مورد بهتری یافت نمی شد برای انتقا فناوری/ اما اقدام برای ساخت هواپیمای مسافری اشتباه بود. بهتر بود هواپیما ایران 140 برای امور ترابری ابتدا ساخته می شد و بعد از امتحان پس دادن تبدیل به سمافربری یمشد کاری خیلی کشورهای موفق مانند چین، اندونزی... کردند. سقطو دلخراش ایارن 140 ضربه مهلکی زد به این صنعت/ که باز بی توجهی فنی به متور بود/ ایران 140 ضربه فنی از موتور خورد وگرنه هواپیما رازن خوبی باری امور ترابری است.
  • وحید ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 0
    اسم هواپیمایتان را هم بگذارید «تیبا پرنده» یا «سمندِ بالدار»!!!!
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    1 0
    جهان اول جاییست که نیمی از جمعیت آن زنازاده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس