کد خبر 701517
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
راه آهن

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: براساس برنامه ششم توسعه کشور، سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی مسافر و بار به ترتیب به 20 و 30 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش مشرق، سعید محمدزاده گفت: اکنون سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی مسافر و بار در کشور به ترتیب 10 و 12.5 درصد است.
مدیرعامل راه آهن اظهار داشت: سال 92 سهم حمل بار توسط شبکه ریلی به هشت درصد رسید، اما با تلاش های صورت گرفته از سال 93، بتدریج سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی بار در کشور به 12.5 درصد رسید.
محمدزاده اضافه کرد: دولت تدبیر و امید برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور قوانین و ضوابط مناسبی را مصوب کرده و قرار است از محل صرفه جویی های مصرف سوخت 7.5 میلیارد دلار در یک برنامه بلندمدت در این بخش سرمایه گذاری شود.
وی اظهار داشت: واقعیت این است که برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی و بویژه مسافری در کشور، نیازمند پشتیبانی های جدی هستیم، زیرا هرگونه تصمیم گیری در این بخش به توسعه ملی منجر می شود.
محمدزاده، ضرورت اجرای برنامه های مهم حمل ریلی در حوزه مسافری را خاطرنشان کرد و گفت: لازم است برنامه ریزی مناسب صورت گیرد تا بتوانیم مسافرت با قطار را در بین مردم ترویج کنیم و در مسیرهای پرترافیک ،زمان سیر قطارها به حداقل برسد .
مدیرعامل راه آهن افزود: تلاش همگانی دست اندرکاران حوزه حمل و نقل ریلی موجب شد تا زمان سیر در مسیر تهران- مشهد دو ساعت کاهش پیدا کند،زیرا ما از اول امسال به قطارهایی که کمتر از 140 کیلومتر سرعت داشتند، اجازه تردد در این مسیر ندادیم و اکنون تمام قطارهای این مسیر بیش از 140 کیلومتر سرعت دارند.
وی گفت: مطابق برنامه ریزی های مناسب راه آهن و استفاده از سیستم های هوشمند(ATC) تلاش می شود به هر میزان که امکانپذیر باشد، زمان سیر قطارها در مسیرهای مختلف کاهش پیدا کند، تا شاهد پایداری سیر و حرکت در تمام خطوط ریلی کشور باشیم.
محمدزاده تصریح کرد: سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ریلی به عنوان سرمایه گذاری در مناطق محروم تلقی شده و از هرگونه پرداخت مالیات معاف است و این سبب می شود که سرمایه گذاران بیشتری برای انجام سرمایه گذاری در این بخش تشویق شوند.
وی اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده در حوزه حمل و نقل بار برای شرکت های این بخش با نرخ صفر درصد محاسبه می شود و این می تواند برای توسعه بخش، بسیار تاثیرگذار باشد و قرار است یک درصد از منابع فروش نفت گاز کشور نیز برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی اختصاص یابد و این می تواند سرمایه گذاران بیشتری را در این بخش جذب کند.
مدیرعامل راه آهن گفت: سالیانه بیش از 20 میلیون نفر مسافر و به مدت 10 ساعت در اختیار حمل و نقل ریلی است که مجموع آنها معادل 200 میلیون نفرساعت خواهد شد، بنابراین باید در هنگام سفر مسافران ریلی برنامه ریزی مناسبی را داشته باشند .
محمدزاده افزود: جلوگیری از تردد واگن های 45 سال به بالا موجب از رده خارج شدن 350دستگاه واگن مسافری شد و تعداد واگن های مسافری کشور از دو هزار و 200 دستگاه به یک هزار و 750 واگن کاهش یافت.
وی یادآور شد: چنانچه این روند ادامه پیدا بکند، سال آینده تعداد واگن های مسافری کشور به 850 واگن خواهد رسید، بنابراین با راه اندازی شرکت لیزینگ ریلی شرایط مناسبی برای حمایت های قانونی از هرگونه سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی به ویژه در بخش مسافری حمایت خواهد شد.
مراسم واگذاری 113 دستگاه واگن مسافری ناوگان حمل ونقل ریلی عصر امروز با حضور وزیران راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمع زیادی از دست اندرکاران صنعت حمل و نقل ریلی در تهران برگزار شد.
واگن های مزبور با هدف افزایش ظرفیت و ارتقای سطح خدمات مسافری در آستانه آغاز تعطیلات نوروزی توسط چهار شرکت حمل و نقل ریلی کار خود را در شبکه ریلی کشور آغاز کردند.
بهره گیری از واگن های مسافری جدید و نوسازی شده با استفاده از توان متخصصان داخلی از جمله برنامه های مهم شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که امروز کار خود را در خطوط ریلی کشور آغاز کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بهنام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    0 0
    فقط بومی سازی جواب میده. واردات نکنیم لطفا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس