به گزارش مشرق، یکی از تعهدات سازمان تامین اجتماعی به افراد بیمه شده خود، پرداخت مستمری از کار افتادگی به آنها است.
افراد بیمه شده می توانند مشمول دریافت مستمری از کار افتادگی شوند.
سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت این مستمری، توجهی به میزان سابقه پرداخت حق بیمه افراد بیمه شده خود ندارد.
هر یک از بیمه شدگان چنانچه بر اثر حوادث ناشی از کار و یا غیرناشی از کار توانایی خود را حسب نظر کمیسیون های پزشکی به صورت کامل از دست دهند در چارچوب قانون و یا احراز شرایط قانونی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
مستمری از کار افتادگی کلی غیر ناشی از کار تنها به بیمه شده ای تعلق می گیرد که ظرف ١٠ سال قبل از وقوع حادثه غیرناشی از کار یا شروع بیماری منجر به از کار افتادگی کلی حداقل دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان باشد و ظرف یک سال قبل از وقوع حادثه یا بیماری مورد بحث دارای حداقل ٩٠ روز سابقه پرداخت حق بیمه باشد.
بنابراین بیمه شدگانی که در برابر حوادث ناشی از کار دچار حادثه شوند و یا طبق نظر پزشک معالج غیرقابل علاج تشخیص داده شوند، پس از انجام خدمات توان بخشی و اعلام نتیجه توان بخشی یا اشتغال چنانچه طبق نظر کمیسیون های پزشکی مذکور در ماده ٩١ قانون تأمین اجتماعی توانایی خود را کلا یا بعضا از دست داده باشند می توانند از مستمری از کار افتادگی در صورت احراز شرایط قانونی بهره مند شوند.
چه مدارکی برای برقراری مستمری ازکارافتادگی لازم است؟
نظریه کمیسیون پزشکی بدوی یا تجدید نظر
تصویر شناسنامه بیمه شده و افراد تحت تکفل
تصویر کارت ملی بیمه شده و افراد تحت تکفل