به گزارش مشرق، محمدرضا مختاری در حاشیه پنجمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی و صنایع وابسته با یادآوری اینکه واگنسازی پارس سال ۱۳۶۳ به بهرهبرداری رسید، اظهار کرد: ۵۰ درصد واگنهای موجود در حال سیر کشور جزو تولیدات واگنسازی پارس است و این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰۰ دستگاه واگن باری، ۱۵۰ دستگاه واگن مسافری و مترو و ۴۰ دستگاه لکوموتیو را دارد.
وی در عین حال از وضعیت کنونی واگنسازان داخلی گلایه کرد و با بیان اینکه در بهترین حالت ممکن در پایان سال گذشته واگنسازی پارس با ۳۰ درصد ظرفیت فعال بود، افزود: متاسفانه ۷۰ درصد ظرفیت ما خالی است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طی سالهای اخیر اتفاق خاصی در حوزه سفارش به واگنسازان داخلی روی داده است، تصریح کرد: در ۱۵ سال اخیر وضع واگنسازان خیلی فرقی نکرده است و وضع واگن پارس هم خیلی خوب نیست. این در حالی است که واگنپارس استعداد و زیرساخت تامین کل نیاز کشور به واگن را دارد.
مدیرعامل واگنپارس با بیان اینکه طی سالهای اخیر به ۶ شرکت واگنساز مجوز داده شده و در هر استانی یک کارخانه ایجاد شده است، گفت:به تازگی مجوز هفتم و هشتم نیز برای راهاندازی کارخانه واگنسازی صادر شده، اما آیا با توجه به وضعیت واگنسازان اصلی، چه ضرورتی وجود دارد که هشت واگنساز در کشور فعالیت داشته باشند.
مختاری با تاکید بر اینکه " در حالی بازار واگنسازی توسعه نیافته اما کارخانه کنار کارخانه ایجاد شده است"، افزود: شرکتهای واگنساز ماموریتهای مختلفی دارند و واگن مترو، واگن مسافری، باری و... تولید میکنند اما واگنپارس زیرساختهای تولید واگنهای مسافری، باری، مترو و لکوموتیو را به طور همزمان دارد.
وی با اشاره به اینکه برخی شرکتهای واگنساز به دلیل رکود، واردکننده واگن شدهاند، اظهار کرد: در گذشته تسهیلات ویژهای از محل وجوه اداره شده راهآهن با نرخ سود پایین در اختیار شرکتهای بهرهبردار قرار میداد و آنها (شرکتهای بهرهبردار) با واگنسازان داخلی قرارداد امضا میکردند، اما به دلیل عدم وجود نقدینگی این تسهیلات دیگر در اختیار بهرهداران قرار نگرفته است.
*سود ۲۷ درصدی تسهیلات بانکی
وی یادآور شد: در حال حاضر قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه واگن را داریم اما شرکتهای بهرهبردار توان مالی ندارند و وام بانکی نیز به دلیل نرخ سود ۲۱ تا ۲۷ درصدی برای شرکت مالک (بهرهبردار) توجیه اقتصادی ندارد.
مدیرعامل واگن پارس با اشاره به تمایل و درخواست برخی کشورها از جمله بنگلادش برای خرید محصولات ایرانی، گفت: راهآهن بنگلادش خواستار خرید تولیدات واگنپارس خارج از پروسه انحصار و مناقصه بود و انتظار داشتند با تامین مالی (فاینانس) از طرف سازنده این کار را انجام دهند.
مختاری ادامه داد: از طریق وزرای اقتصاد و صنعت به دنبال ایجاد تسهیلات بودیم اما به دلیل عدم همراهی بانکهای داخلی امکان رقابت با سازندگان خارجی را نداریم، آنها تسهیلات را با نرخ سود ۳ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله در اختیار خریداران قرار میدهند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره لیزینگ ریلی گفت: چنانچه سود وامهای لیزینگی زیر ۱۰ درصد باشد برای واگنسازان صرفه اقتصادی دارد و ما از آن استفاده میکنیم.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص سهم واگن پارس از قرارداد تولید ۴۹۰۰ واگن باری با همکاری روسها، افزود: واگنپارس ۲۲۰۰ واگن را از قرارداد مذکور میسازد، در این راستا ما استراکچر را تولید میکنیم و برخی قطعات واگنهای باری از خارج تامین میشود.
مختاری با تاکید بر اینکه قیمت واگنهای تولید داخل با قیمت واگنهای روسی برابر است، گفت: اما کیفیت واگنهای تولید داخل به مراتب بهتر از واگنهای روسی است.