به گزارش مشرق، سردار احمد سوداگر، رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: چيزي که در تاريخ و اقوال مختلف آمده، اين است که تاريخ را بايد 100 سال بعد از وقوع آن رويداد نوشت.
وي با مطرح کردن اين سؤال که در اين 100 سال چه بايد کرد؟ آيا بايد توقف و رکودي صورت گيرد؟ ادامه داد: رويدادهايي که در اين مدت اتفاق ميافتد، لايههاي متعددي دارد که اصليترين اين لايهها، جمعآوري به صورت اسناد مکتوب و غيرمکتوب و جمعآوري تاريخ شفاهي است.
رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس بيان داشت: اگر بخواهيم براي جمعآوري اطلاعات به صورت شفاهي، 100 سال صبر کنيم تا اقدام شود، پديد آورندگان آن حادثه از بين ميروند در نتيجه اين اسناد و مدارک ناقص ميماند. زواياي مختلف يک حادثه را فقط در عکس، فيلم و اسناد مکتوب نميتوان پيدا کرد و در نتيجه بايد در اين مدت به همه افراد که در دفاع مقدس حتي نقش کوچکي داشتند پرداخته و از همه افراد مطالب جمعآوري شود. بخش دوم از تاريخنگاري بايد به ساماندهي مطالب اختصاص پيدا کند و در بخش سوم بايد به تجزيه و تحليل مطالب پرداخته شود و در اختيار پژوهشگران و محققان قرار گيرد.
رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس بيان کرد: بنده معتقدم که يک درصد از مطالب دفاع مقدس را هم نتوانستيم جمعآوري کنيم و اگر به آرشيوها مراجعه شود، ديده ميشود که حتي 10 نوار صوتي يا تصويري از پيرمردان و پيرزناني که پشتيباني جنگ را داشتند، مشاهده نميشود.
وي بيان داشت: اگر بخواهيم در اين زمينه پژوهش کنيم بايد به نويسندگان دفاع مقدس، شاعران دفاع مقدس، زنان و مردان و اهداف آنها بپردازيم و بايد به مردم پيرانشهر، سردشت، دزفول، بانه، خرمشهر، اهواز، گيلانغرب و اقوام عرب در خوزستان مراجعه شود و علل مقاومت و دفاع آنها را جويا شد. چرايي براي مقاومت و پيروزي يکي از نکاتي است که براي تحقيق و پژوهش در دفاع مقدس بايد به آن پرداخته شود.
* انتقال گنجينه دفاع مقدس به نسلها موجب ماندگاري اين پديده ميشود
وي با بيان اينکه پژوهشگاه بايد آثار جمعآوري شده دفاع مقدس را کاربردي کند، خاطرنشان کرد: دفاع مقدس يک پديده ملي بزرگ و منطقهاي است که اثرات ملي، منطقهاي و بينالمللي داشت و بايد ماندگار بماند.
رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس بيان داشت: راز ماندگاري دفاع مقدس در اين است که اسناد جمعآوري شده تحليل و کاربردي شود تا پس از اين مراحل در مراکز آموزش عالي و مؤسسات آموزشي ورود پيدا کند و در صورت انجام اين کار، گنجينه دفاع مقدس به نسلهاي آينده منتقل شده و موجب ماندگاري اين پديده ميشود.
وي در خصوص پرداختن کشورهاي ديگر براي ماندگاري پديدههايشان، گفت: آلمانها در جنگ جهاني دوم تجاوزگر بودند و از جنگ به نفع خودشان مينويسند؛ آمريکاييها هنوز از جنگ 4 ساله و وحشيگري داخلي خود مينويسند و فرانسويها که قرارداد متارکه جنگ را با هيتلر نوشتند، هنوز از شکستهاي خودشان پيروزمندانه مينويسند.
* تاريخ جامع دفاع مقدس در حال ساماندهي است
سردار سوداگر با بيان اينکه پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس براي تحليل و پژوهش در پديده دفاع مقدس و ماندگار کردن اين پديده تأسيس شده است، اظهار داشت: اکنون پژوهشگاه کار مضاعفي را از کاستيهاي گذشته بر عهده گرفته است و وارد کار شده تا تاريخ شفاهي و تاريخ جامعه نظامي را جمعآوري کند.
رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با اشاره به اينکه با گذشت بيش از 20 سال از جنگ تحميلي، دايرةالمعارف که همان فهرست دفاع مقدس است را منتشر کرديم، ادامه داد: در طول 3 سال جلد اول و دوم آن منتشر شده است که اميدواريم تا جلد 14 اين مجموعه را نيز منتشر کنيم.
وي با ابراز تأسف از اينکه هيچ کدام از روزنامهها عملکرد خودشان را در دفاع مقدس مکتوب نکردهاند، ادامه داد: با توجه به اهميت اسناد و مدارک، متأسفانه سازمانها برخي از مدارکي که در آنجا موجود بود را از بين بردهاند.
رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در خصوص تاريخ جامع دفاع مقدس بيان داشت: بخشهايي از تاريخ جامع دفاع مقدس در حال ساماندهي است و بخشهاي ديگر آن در حال مصوب شدن و در آينده انجام خواهد شد که تاريخ جامعي از عملکرد و نقش سپاه، بسيج، ارتش، نيروي انتظامي و جهاد در جنگ تحميلي خواهد بود.
* جمعآوري اطلاعات در زمينه دفاع مقدس به صورت موضوعي است
وي در خصوص نحوه تاريخنگاري دفاع مقدس بيان داشت: مطالب در زمينه دفاع مقدس وسيع و گسترده است و بايد تقدم و تأخري در پرداختن به اين موضوع از جهت اهميت صورت گيرد که در کنار اين موضوعي کار کردن، اگر فردي درباره يک موضوع صحبت کرد و در حاشيه به مطلب ديگري پرداخت ما به حاشيه هم ميپردازيم تا آن را براي برداشتهاي ديگر خود ثبت کنيم.
* جمعآوري اسناد در ابعاد فراملي قبل از ثبت بايد آناليزه شود
سردار سوداگر در خصوص جمعآوري و پژوهش در اسناد خارج از کشور، خاطرنشان کرد: بخشي از اسناد دفاع مقدس خارج از کشور مانند جنگ از نگاه مطبوعات بيگانه و رسانههاي مختلف به صورت آشکار در اختيار ماست و بخشي ديگر هم در اختيار ما نيست و با زحمت به دست ميآيد.
وي با بيان اينکه براي تاريخنگاري بايد مطالب از همه افراد حتي از افسران عراقي جمعآوري شود، اضافه کرد: اين اسناد را يا بايد پس از گذشتن تاريخ آرشيو آن در اختيار گرفت يا اينکه بايد تعاملاتي با دانشگاهها و پژوهشگاههاي مختلف خارج از کشور داشته باشيم و اين اسناد را گردآوري کنيم.
رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس ادامه داد: نکته حائز اهميت اين است که جمعآوري اين مطالب در ابعاد فراملي بايد آناليزه و حساب شده باشد زيرا اهدافي را که مجموعه در داخل کشور دنبال آن است چه بسا با اهداف آنها در خارج از کشور در تناقض باشد و شايد آنها بخواهند مطالبي را به ما ارائه دهند که با واقعيات تطبيق نداشته باشد لذا سازمانهايي که دنبال اين مجموعه هستند بايد حساب شده وارد عمل شوند تا در اين کار از آسيب به وقايع تاريخي جلوگيري شود.
* پژوهشگاه واقعيتها را با تجزيه و تحليل در تاريخنگاري بيان ميکند
وي در خصوص بيان اختلافنظرهاي مسئولان در دوران دفاع مقدس در تاريخ نگاري، بيان داشت: کار پژوهشگران اين است که با تحقيق و پژوهش آن چيزي که واقعيت داشته را بررسي کنند و اختلاف نظرها در دفاع مقدس نيز بيان شود؛ در اين زمينه همه افراد حرفهايشان را ميزنند و پژوهشگاه موظف است که واقعيتها را با تجزيه و تحليل خود بيان کند.
* يافتههاي جنگ در کتابهاي دفاع مقدس گنجانده نشده است
سردار سوداگر با اشاره به اينکه هر کشوري در يک جنگ، يافتههاي علمي، تحقيقي، مديريتي و عملياتي دارد و در کتابهاي ما اين يافتهها وجود ندارد، افزود: شيوههاي دفاع رزمندگان اسلام هنوز هم براي خيلي از افراد مبهم مانده است و اين يافتهها هنوز وجود دارد و چه بسا استفاده هم ميشود.
وي ادامه داد: در ثبت وقايع دفاع مقدس هنوز ظرفيتهاي لازم براي انتشار آن ايجاد نشده است، چرا که اين امر زمانبر است و با گذشت زمان اين مطالب روشن ميشود.
* تاريخنگاري بايد رويکرد افتخار به گذشته داشته باشد
رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با اشاره به اينکه حيات ملتها به اصول افتخار به گذشته و اميد به آينده بستگي دارد، افزود: به همين دليل کساني که شکست خوردهاند، شکست خود را پيروزمندانه نشان ميدهند تا به گذشته خود افتخار کنند.
وي با بيان به اينکه تمام مباحث حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري افتخار به گذشته و اميد به آينده است، ادامه داد: چندين بار بنا بود که جنگهايي در منطقه اتفاق بيفتد ولي با مانورهايي که صورت گرفت و رهبر معظم انقلاب در آن مانورها حضور پيدا کردند و مطالب اميد دهنده بيان فرمودند؛ در نتيجه با اين کارها شيرازه فکري دشمن از هم پاشيده شد.
* آمادگي براي مبارزه با جنگ نرم بايد وارد آموزش و پرورش شود
وي در خصوص تأثير ارائه 2 واحد اختياري دفاع مقدس در دانشگاه براي مقابله با جنگ نرم، ادامه داد: حدود 3 سال گذشته موضوع جنگ نرم را با عنوان «طوفان نرمافزاري عظيمي در تقابل با دفاع مقدس و انقلاب شروع شده است» مطرح کردم و از همان زمان براي ارائه درس دفاع مقدس در دانشگاه پايهريزي شد.
سردار سوداگر اظهار داشت: ما در جنگ مرزهاي جغرافيايي خودمان را حفظ کرديم و دشمن از فضاي جغرافياي ما صرف نظر کرده و هم اکنون ميخواهد فکر و قلب ما را احاطه کند و براي مسلط شدن به اين فضاي فکري از آموزشگاههاي ما وارد ميشود.
وي با بيان اينکه در 4 ترمي که از ارائه درس دفاع مقدس ميگذرد، با علاقمندي بسياري از دانشجويان از طيفهاي مختلف مواجه شدهايم و بايد اين کار را ادامه دهيم، افزود: بايد آمادگي دفاعي در آموزش و پرورش به آمادگي فکري و روحي دفاعي تبديل شود و در دانشگاهها مباني نظري دفاعي و استدلالهاي جنگ را عرضه کنيم.
رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس يادآور شد: با ارائه 2 واحد اختياري درس دفاع مقدس در دانشگاه به دانشگاهها اعلام شده است که موضوعات مختلفي که به دفاع مقدس مربوط ميشود به عنوان پاياننامه، گزارش تحقيقي يا مقاله از سوي دانشجويان پذيرفته شود و ما در مرکز اسناد از آن استفاده کنيم و در جاهايي که پاياننامه از امتياز بالايي برخوردار باشد، حمايت مالي خواهد شد و در صورتي که اين مجموعه گردآوري شده ارزش انتشار داشته باشد، با نام مؤلف به عنوان کتاب منتشر ميشود.
وي افزود: با اين کار سيطره تحقيق و پژوهش را گسترش داديم و اين کار پژوهشي را از حالت انحصار خارج و به وزارت علوم منتقل کرديم.
وي با اشاره به اينکه نزديک به 27 هزار دانشجو در حال تحصيل هستند، ادامه داد: اگر از اين تعداد دانشجو فقط هزار دانشجو پاياننامه و مقالههايشان را در زمينه دفاع مقدس ارائه دهند، مطالب زيادي جمعآوري خواهد شد.
کد خبر 7295
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۸
- ۰ نظر
- چاپ
ما در جنگ مرزهاي جغرافيايي خودمان را حفظ کرديم و دشمن از فضاي جغرافياي ما صرف نظر کرده و هم اکنون ميخواهد فکر و قلب ما را احاطه کند و براي مسلط شدن به اين فضاي فکري از آموزشگاههاي ما وارد ميشود.