به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علی هاشمی معاون اجرایی پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به دیدار فرماندهان ارشد ناجا با رهبر معظم انقلاب در 13 مهرماه سال 95 و تاکید ایشان بر بهبود خدمات انتظامی و توجه به کلانتری ها، اظهار کرد: در راستای عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری، با پیگیری فرمانده ناجا و رئیس پلیس پیشگیری، شورای عالی تحول کلانتری و پاسگاهها(کوپ) تشکیل شد.
وی افزود: این شورا از چند کمیسیون تشکیل شده که هر یک در یکی از زمینههای تخصصی مربوط به تحول کلانتری و پاسگاهها فعالیت میکنند و یکی از این کمیسیونها؛ "سلامت اداری و صیانت" است که با ریاست رئیس بازرسی کل ناجا و دبیری رئیس بازرسی پلیس پیشگیری ناجا تشکیل شده و وظیفه آن نظارت و پایش عملکرد و استانداردسازی رفتار کارکنان است.
معاون اجرایی پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اینکه اصولا نظارت به دو شیوه "میدانی" و "هوشمند" انجام میشود که در شیوه هوشمند این کار به صورت برخط و روزانه است، خاطرنشان کرد: مرکز نظارت و پایش هوشمند پلیس پیشگیری ناجا ( 713) نیز با هدف نظارت هوشمند بر کلانتریها در ستاد پلیس پیشگیری بنیان گذاشته شد که حاصل کار "جهادی" بوده و بستر، زیرساخت هوشمند و آموزش نیروهای آن به واسطه اهمیت موضوع، درکوتاه ترین زمان آماده شد.
این مقام انتظامی تصریح کرد: این سامانه در فاز نخست فعالیت خود، رصد و نظارت بر تماس و حضور روزانه مراجعان به کلانتریها را در دستور کار دارد تا اطلاعات کاملی از روند کیفیت و وضعیت ارائه خدمات، میزان رضایت مندی مراجعه کنندگان از نحوه خدمات انتظامی و دیدگاههایی که نسبت به عملکرد کلانتری دارند، به دست آید.
سرهنگ هاشمی بیان کرد: دادههای به دست آمده از این مرکز همچنین به پلیس پیشگیری امکان میدهد که وضعیت رفتاری کارکنان ، عملکرد کلانتریها و در نتیجه میزان پیشرفت طرح تحول کوپ به صورت روزانه، ماهانه، فصلی و سالیانه بررسی شده و گزارش آن را به فرماندهان در ردههای مربوطه انعکاس داده تا بتوان بر پایه آن بهتر تصمیمگیری کرده و قدرت و توان عملیاتی خود را بهبود دهد.
وی اضافه کرد: بدین ترتیب این مرکز به ردههای ستادی کلانتری و پاسگاهها کمک میکند تا قدرت و توان هدایت ستادی را ارتقاء دهند وقطعا انعکاس روزانه عملکرد، در اصلاح پیوسته فرایندها و افزایش رضایت مردم تاثیرگذار خواهد بود.
معاون اجرایی پلیس پیشگیری ناجا، گام بعدی فعالیت این سامانه را "اجرای نظارت و پایش تصویری برای گشتهای انتظامی در استانهای هدف" اعلام کرد و گفت: توسعه سامانه "محرم" برای تقویت اشراف اطلاعاتی، توسعه ارتباط الکترونیکی، توسعه پایش نقاط حاشیه نشین، توسعه پایش تحت نظرگاهها، پلیسهای فرودگاه و راهآهن، توسعه برونسپاری خدمات قضائی و همچنین توسعه سامانه "آلارم" و تمامی سامانههای هوشمند پلیس پیشگیری نیز از دیگر برنامههای در درست اقدام این پلیس برای تحول کلانتری و پاسگاهها است که امیدواریم تا پایان سال 96 به پایان رسیده و یک مزیت راهبردی برای نیروی انتظامی باشد.
سرهنگ هاشمی تصریح کرد: همه این اقدامات در راستای ارتقای رضایت شهروندان، افزایش توان و تقویت مهارتهای کارکنان ناجا، اصلاح فرایندها، تسریع خدمات و حضور به هنگام و سریع است که در این مسیر از همکاری معاونت فناوری ناجا و دیگر بخشهای مرتبط نیز سپاسگزار هستیم.
این مقام انتظامی در تشریح تفاوت این سامانه با دیگر سامانههای نظارتی مشابه موجود در نیروی انتظامی، گفت: یکی از سامانههای مشابه، سامانه "197 "بازرسی کل ناجا است که شهروندان با این سامانه تماس گرفته و شکایت، نارضایتی، تشکر، رضایت مندی ، انتقاد و پیشنهاد خود از عملکرد نیروی انتظامی در ردههای مختلف را در آن ثبت میکنند و سامانه دیگر سامانه "تماس کنترلی 110" است که توسط معاونت عملیات ناجا ایجاد شده و کارکرد آن تماس با کسانی است که از خدمات پلیس 110 استفاده کردهاند تا به این وسیله از میزان رضایت آنان از خدمات و کاستیها و اشکالات کار، اگاهی کافی به دست آید.
وی اضافه کرد: سامانه 197 برای ارتباط شهروندان با نیروی انتظامی در صورت تمایل آنها ایجاد شده و اطلاعاتی از نحوه و کیفیت ارائه خدمات انتظامی ثبت نمی شود و در سامانه تماس کنترلی 110 نیز اگرچه این امکان وجود دارد اما حوزه آن تنها در سطح شهر و خارج از کلانتریها بود و درباره عملیات داخل کلانتریها آگاهی مناسبی وجود نداشت، بنابراین پلیس پیشگیری ناجا تصمیم گرفت تا یک سامانه پایشی برای دریافت اطلاعات از شهروندان در مورد خدمات داخل کلانتری، پاسگاهها و میزان رضایت آنان از کیفیت و شیوه ارائه این خدمات ایجاد شود که در نهایت مرکز نظارت و پایش هوشمند پلیس پیشگیری ( سامانه 713) راه اندازی شد.
معاون اجرایی پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اینکه آنچه در راهاندازی این سامانه مورد توجه پلیس پیشگیری بوده، جمعآوری اطلاعات و بازخوردهای رفتاری و عملیاتی کارکنان نیروی پلیس به صورت تخصصی و در داخل کلانتریهاست، تاکید کرد: ساختار این سامانه بر خلاف سامانه 197 بازرسی کل ناجا که برای دریافت و پیگیری تماسهای شهروندان ایجاد شده است، تنها بر دریافت اطلاعات استوار بوده و در آن کاربر به صورت تصادفی با مراجعهکنندگان به کلانتریها تماس گرفته و پرسشهایی از شیوه برخورد کارکنان و نحوه انجام ماموریت توسط آنها طرح میکند تا با تحلیل این دادهها امکان بررسی دقیقتر عملیات کلانتریها به دست آید و بدیهیست که در چنین سامانهای امکانی برای تماس توسط شهروندان عزیز وجود ندارد.
این مقام انتظامی تصریح کرد: این سامانه مشخصا بر عملیات وعملکرد پلیس درحوزه کلانتریها و نوع ارائه خدمات انتظامی متمرکز است و ما بسیار خوشبین هستیم که تحول مناسبی در حوزه کلانتری و پاسگاه ها فراهم شود.
سرهنگ هاشمی در پایان یادآور شد: تمام توان و دغدغه هیأت رئیسه ناجا و همچنین پلیس پیشگیری ایجاد تغییرات مطلوب، تحول محسوس و ملموس در حوزه کلانتری و پاسگاههاست و از روسای کمیسیونها در ستاد ناجا و روسای استانی ناجا در حوزههای مرتبط انتظار میرود با عطف توجه به سند تحول کوپ و برنامههای زمانبندی شده کوتاه، میان و بلندمدت و با اولویتبندی مناسب، مسائلی که مطالبه رهبر معظم انقلاب(مدظلهالعالی) و مردم عزیز است را تشخیص داده و مرتفع سازند، به نحوی که آثار عینی آن در فرآیند ارائه خدمات قابل ارزیابی باشد و شهروندان با تمام وجود احساس کنند که ساختار و رفتار کلانتری در حال بهبود روزافزون است.