به گزارش مشرق، بهمناسبت ایام ماه مبارک رمضان بخشی از سفارشات و مطالب مرحوم آیتالله خوشوقت از عالمان اخلاق را مورد بازخوانی قرار میدهیم. این عالم اخلاقی نظر بر این دارند بر اساس آیات قرآنی افزایش تقوا یکی از فلسفههای مهم روزهداری است. در ادامه به دو بخش از سخنرانی ایشان اشاره میکنیم.
بهترین عمل در ماه رمضان
«پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) در آن خطبه آخر ماه شعبان که میخواستند مسلمانها را برای بهتر استفاده کردن از ماه رمضان آماده کنند، مطالبی را در بزرگداشت این ماه فرمودند و در پایان صحبت ایشان امیرمؤمنان (علیه السلام) قیام کردند و از ایشان سؤالی کردند که "یا رسولالله، اینهمه فضیلت و منقبت که درباره این ماه فرمودید بهترین اعمال در این ماه چیست که ما آن کار را بکنیم؟"، حضرت فرمودند: «الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ»، یعنی کار حرام نکنید. ماه به این بزرگی، ماه عبادت، ماه توبه، ماه تلاوت قرآن، با همه خوبیها بهترین عمل در آن ترک حرام و ترک گناه است، یعنی این قدر این کار اهمیت دارد. شما سعی کنید این ریاضت را تحمل کنید و در این ماه گناه نکنید، کار دیگر هم نکنید.
البته این یک فرض است، آدم نمیشود که کار دیگر نکند اما فرض است. اینقدر تقوا اهمیت دارد که اگر شما تقوا را مراعات کردی و فقط خوابیدی جایت ته بهشت است، اینقدر مهم است. این بیان پیغمبر اکرم است که فرمودند: افضل اعمال در این ماه ترک گناه و ترک عمل حرام است.
(جلسه درس اخلاق، مدرسه علمیه حضرت صاحب الأمر(عج) / 23 / 7 /83)
روزه به مراعات تقوا کمک میکند
خداوند متعال روزه را بهعنوان عامل بزرگی که ایجاد تقوا میکند، واجب شرعی کرده است. خدا این آیه را نازل کرد که «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ»، اما در ادامه فرمود چرا روزه واجب شده است، «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»؛ به این امید که شما تقوا را بهتر بتوانید مراعات کنید، چون روزه به مراعات کردن تقوا کمک میکند، بنابراین روزه واجب شرعی شده است، لذا انسان بعد از ماه رمضان احساس میکند مثل قبل از ماه رمضان علاقه به گناه ندارد، اما بهتدریج وقتی وارد ماه شوال و بعدش میشود، آرام آرام برمیگردد و بهسراغ گناه میرود، لذا این موضوع باعث شده که خدای متعال روزه را سالی یک ماه بر همه انسانها که واجدِ شرایط هستند، واجب کند. این رمز مسأله روزه است که مائده آسمانی است؛ عبادت بسیار بزرگ و مهمی است، هم ضامن اصلاح بُعد مادی زندگی است و هم جامع اصلاح بُعد معنوی زندگی انسان است، بهمقدار زیادی انسان را از گناه بازمیدارد و مسأله خیلی خیلی مهمی است.