کد خبر 73603
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۶

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به برخوردهای دوگانه غرب با موضوع حقوق بشر پرسید: این چه حقوق بشری است که هنوز زندان گوانتانامو به فعالیتش ادامه می‌دهد؟

به گزارش مشرق به نقل از فارس، رامین مهمان‌پرست در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص توهین به نظام جمهوری اسلامی و ارزش‌های انقلاب در نروژ گفت: شاید در برخی از کشورهای غربی دیگر تا الان نمونه‌هایی را سراغ داشته باشیم. متأسفانه به بهانه آزادی بیان به مقدسات مردم دنیا و به پیروان ادیان الهی اهانت می‌کنند و گاهی وقت‌ها به ارزش‌های یک کشور توهین می‌کنند و وقتی اعتراض می‌شود ادعا می‌کنند که آزادی بیان وجود دارد.
 
وی افزود: تعریفی که از آزادی بیان می‌شود سوء استفاده از آن است و ادامه یافتن آن باعث از بین رفتن‌ حرمت‌ها و ارزش‌های اعتقادی همه مردم خواهد شد. ما به لحاظ سیاسی اعتراض خود را انجام می‌دهیم و سفارت ما این موضوع را پی‌گیری می‌کند و اگر لازم شد از طریق تهران با سفارت آن‌ها تماس گرفته، یا آنها را می‌خواهیم و به آنها تذکر می‌دهیم.
 
مهمان‌پرست یادآور شد: آن چیزی که در این بین مهم است روشن شدن افکار عمومی از تعریف واژه‌هایی است که غرب مدعی آنهاست ولی در عمل دوگانه رفتار می‌کند. آن‌ها واژه‌های مقدسی را معرفی می‌کنند اما به هیچ‌کدام از آن‌ها عمل نمی‌کنند و برای تعریف آنها رفتارهای دوگانه دارند. واژه‌هایی مانند دموکراسی، حقوق بشر، آزادی و مبارزه با تروریسم در شرایطی عنوان می‌شود که ما شاهد نقض آن توسط مقامات غربی هستیم.
 
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: یکی از آن موارد بحث مبارزه با تروریسم است. آن‌ها هر کشوری را به راحتی متهم به ارتباط با تروریست‌ها می‌کنند در صورتی که به عنوان مثال جمهوری اسلامی ایران خود بزرگ‌ترین قربانی تروریسم است و بیشترین تلاش را برای مبارزه با تروریسم صورت می‌دهد و طلایه‌دار حرکت جهانی و بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم بوده است و نشستی را در تهران برای همین منظور برگزار کرد.

وی ادامه داد: در حالی مقامات غربی ادعای مبارزه با تروریسم را مطرح می‌کنند که بزرگ‌ترین حامیان گروه‌های تروریستی، در خاک کشورشان هستند.
 
سخنگوی وزارت خارجه پرسید: منافقین با بیش از 16 هزار پرونده‌ ترور در کدام کشورها اجازه فعالیت آزادانه دارند؟ کدام کشورها نماینده‌ ویژه تعیین می‌کنند تا نسبت به وضعیت منافقین در پادگان اشرف از آنها حمایت کنند؟ کدام کشور بود که از جنایات باند ریگی در استان سیستان و بلوچستان حمایت می‌کرد؟ چرا اسم منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی کشورهای اروپایی خارج می‌شود؟ این‌ها اتهاماتی است که به کشورهای غربی وارد است.

مهمان‌پرست سؤال کرد: این چه نوع آزادی است که اجازه می‌دهند به پیامبر اسلام یا به قرآن کتاب آسمانی مسلمان‌ها بی احترامی و اهانت شود؟ کدام آزادی اجازه اهانت به ارزش‌های الهی را می‌دهد؟ این چه حقوق بشری است که راجع به فردی که متهم به قتل است و می‌خواهد مجازات شود فریاد حمایت از حقوق بشر را سر می‌دهند و وقتی بیش از چند هزار زن و کودک بیگناه در غزه به دست عوامل صهیونیستی به شهادت می‌رسند، حاضر نیستند آن را محکوم کنند؟

وی اضافه کرد: این چه نوع حمایت از حقوق بشری است که آمریکایی‌ها و متحدان آن 110 هزار نفر از مردم بیگناه افغانستان را می‌کشند و به بهانه مبارزه با تروریسم به حضور نظامی خود ادامه می‌دهند؟ این چه نوع حمایت از حقوق بشری است که هنوز زندان گوانتانامو به فعالیت خود ادامه می‌دهد و شکنجه‌هایی که به صورت وحشیانه و غیرانسانی در قبال زندانیان دارند هنوز دنبال می‌کنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: ما نمونه‌های زیادی از زندان ابوغریب و بگرام و از فعالیت‌هایی که مدعیان حقوق بشر در سراسر دنیا در کشورهای غربی دنبال می‌کنند، در دست داریم.

وی گفت: متأسفیم که از واژه‌های خوب و مقدس سوء استفاده می‌شود و به بهانه ادعای حمایت از موضوعاتی که نزد افکار عمومی قابل احترام است، رفتار غیرانسانی را دنبال می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با امنیت نیروگاه بوشهر و مطالب مطرح شده اخیر در این باره نیز اظهار داشت: این مطالب به هیچ وجه صحت ندارد این نیروگاه جزو یکی از تأسیسات هسته‌ای دنیاست که از بالاترین ایمنی برخوردار است و این به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم رسیده است. تمامی مراحل مربوط به نیروگاه بوشهر با همکاری و نظارت آژانس صورت گرفته و متخصصان روسی معتقدند از بالاترین استاندارد و ایمنی در این نیروگاه استفاده شده و این ادعا به تأیید همه مراکز مربوطه رسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: برخی از این کشورها ناراحتند که با همه فشارهایی که وارد کردند ایران توانسته تأسیسات هسته‌ای خود را برای تأمین انرژی مورد نیاز به راه بیندازد و فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود را در چارچوب نیازهای کشور دنبال کند.

وی درباره اظهارات برخی از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر حمله به ایران در صورت پیروزی در انتخابات، اظهار داشت: فکر نمی‌کنم این اظهارات حتی ارزش پاسخ دادن را داشته باشد. اینکه کسانی در آمریکا ادعای ریاست جمهوری دارند و برای جذب آرای مردم شعار حمله نظامی به سایر کشورها را مطرح می‌کنند اگر به پیشینیان خودشان توجه کنند و اظهارات آنها را مورد بازبینی قرار دهند شاهدند که آیا این اظهارات تنفر مردم خودشان و دنیا را به دنبال داشت یا برای آنها محبوبیت کسب کرد؟
 
به گفته مهمان‌پرست کسانی که سردمداران اصلی این لشکرکشی‌ها بودند به پایین‌ترین حد محبوبیت در بین مردمشان از صحنه کنار زده شدند.

در پایان این نشست بار دیگر در خصوص دریافت خسارت قرارداد سامانه موشکی S300  سؤال شد که مهمان‌پرست در این رابطه، گفت: پیش پرداختی که پرداخت شده بود توسط مقامات روسی بازگردانده شده و آن چیزی که در حال پیگیری است، بحث خسارت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس