به گزارش مشرق، رامین نورقلی پور نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرائت گزارش اولیه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره معدن زمستان یورت آزادشهر در صحن علنی مجلس، گفت: گزارش مذکور نتیجه تلاش های کمیته حقیقت یاب بوده که این کمیته از چند کارشناس زبده حوزه معدن، نمایندگانی از کمیسیون صنایع و کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس تشکیل شده است.
نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کمیته حقیت یاب برای تهیه گزارش دو مرتبه از محل حادثه معدن زمستان یورت بازدید داشته است، افزود: موضوع معدن زمستان یورت موضوع ساده ای نیست و پس از جلسات مختلف گروه حقیقت یاب کمیسیون صنایع و معادن و همچنین نشست های متعدد در کمیسیون گزارش اولیه تهیه شده است، اما هنوز پس از جلسات مختلف کمیته نتوانسته به دلیل قطعی درباره وقوع حادثه دست یابد.
خلل نبود تهویه مناسب در معدن زمستان یورت
نورقلی پور با اشاره به اینکه نبود تهویه مناسب در معدن کاملا مشخص و شفاف بوده و تمام کارشناسان به این خلل اذعان دارند، ادامه داد: فارغ از نبود تهویه مناسب برای معدن هنوز دلیل قطعی برای بروز انفجار پیدا نشده است و مشخص نیست چه عاملی به صورت قطعی سبب بروز انفجار شده است.
وی با بیان اینکه به انتقال باتری به داخل تونل و باتری به باتری کردن در معدن شکی نیست، یادآور شد: مشخص نیست که آیا باتری سبب بروز انفجار شده یا دلایل دیگری برای بروز انفجار وجود داشته است، لذا برای دستیابی به عامل اصلی باید به جبهه اصلی معدن دسترسی پیدا کرد، چراکه با توجه به ریزش های متعددی که در داخل تونل صورت گرفته امکان دستیابی به جبهه اصلی وجود نداشته است.
وجود معادن و تونل هایی در کشور که به لحاظ ایمنی پایین تر از معدن زمستان یورت هستند
نورقلی پور افزود:یک راه دسترسی برای ورود به داخل تونل وجود دارد، که به دویل شماره 2 معروف است که این دویل در حال حاضر بسته بوده و افراد مربوطه در حال بازگشایی معبر آن هستند تا کمیته حقیقت یاب بتواند جبهه اصلی کار را مشاهده کرده و وارد تونل شود، البته تا کنون دو نفر ریزش ها را با دست باز کرده و وارد تونل شده اند.
وی با بیان اینکه تمام نشانه ها، شواهد و قرائن موجود در معدن باید توسط کمیته حقیقت یاب کامل بررسی شود تا بتوان به علت دقیق حادثه و عامل بروز انفجار دست یافت، ادامه داد:در آخرین ارزیابی تونلی که انفجار در آن رخ داده در سطح متوسطی قرار داشته است، البته در کشور معادن و تونل هایی وجود دارد که به لحاظ ایمنی پایین تر از معدن زمستان یورت هستند.
تعداد گازسنج ها در معدن زمستان یورت محدود بوده است
نور قلی پور اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از معادن ذغال سنگ کشور مشکلات مشابهی دارند و در واقع خطر بالقوه ای در تمام معادن کشور وجود دارد، البته در تمام دنیا این خطرات جدی در تونل های معادن ذغال سنگ وجود دارد.
وی با بیان اینکه درباره عدم وجود گازسنج و یا عدم استفاده از آن در معدن زمستان یورت تردیدی وجود ندارد، افزود: تعداد گازسنج ها در این معدن محدود بوده و وزارت صنعت، معدن تعدادی محدود گازسنج را به معدن تحویل داده است، اما نمی توان گفت که این دلیل اصلی وقوع حادثه بوده، چراکه یک دلیل اصلی برای بروز حادثه وجود دارد و کیمته حقیقت یاب به دنبال بررسی و دستیابی به آن دلیل اصلی است.
چگونه انباشت گاز در معدن زمستان یورت شناسایی نشده است
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد:در این اصل که به هر دلیلی گاز در معدن انباشته شده شکی وجود ندارد، اما این موضوع که چگونه این عامل شناسایی نشده جای سوال است، همچنین یکی از پرسش های دیگر این بوده که آیا انفجار براساس خروج ناگهانی گاز صورت گرفته و یا اینکه لایه های گازی از بین لایه های ذغال سنگ به صورت یکباره و یا تدریجی خارج شده هنوز پاسخی داده نشده است.
وی با بیان اینکه یکی از عوامل دیگر که در معادن ذغال سنگ برای انفجار وجود دارد، گرد ذغال است، تصریح کرد: کمیته حقیقت یاب هنوز به این نظر قطعی دست نیافته است که آیا گرد ذغال در این انفجار نقشی داشته یا خیر و یا صرفا گاز متان سبب این انفجار شده است.
کمیته حقیقت یاب معدن زمستان یورت همچنان منتظر آواربرداری و تخلیه تونل است
عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه کمیته حقیقت یاب در حال بررسی دلیل نهایی علل انفجار است، افزود:سوالاتی همانند اینکه آیا جرقه ناشی از اتصالات باتری به باتری کردن در داخل تونل بوده یا عوامل دیگری مربوط به خود لوکوموتیو یا حتی دلایل مسائلی در داخل تونل سبب انفجار شده است، به دلیل پیچدگی هنوز پاسخ داده نشده است.
وی بیان اینکه گزارش کمیسیون صنایع و معادن در صحن علنی گزارشی نسبتا مقدماتی است، ادامه داد: کمیته حقیقت یاب کماکان بررسی های خود را انجام داده و جلسات متعددی برای دستیابی به نتیجه اصلی تشکیل می دهد، اما همچنان منتظر آواربرداری و تخلیه تونل است تا دویل پاکسازی شود و گروه بتواند به جبهه تونل دسترسی پیدا کند تا در آینده نزدیک بتواند دلایل قطعی حادثه را به اطلاع مردم برساند.
بیشتر فعالیت در معادن ذغال سنگ یدی است/امکان انتقال ماشین آلات به داخل معدن وجود ندارد
نورقلی پور با اشاره به اینکه تونل های معادن ذغال سنگ تونل های بسیار کوچکی است که حتی امکان انتقال ماشین آلات به داخل آن وجود ندارد، اظهار کرد: بیشتر فعالیت در معادن ذغال سنگ یدی بوده و ماشین آلات خاص خود را دارد و به دلیل یدی بودن فعالیت بسیار زمانبر هستند، لذا نمی توان یک لودر یا بولدزر را به داخل معدن منتقل کرد، تا فعالیت آواربرداری سریعا انجام شود.
وی با بیان اینکه به دلیل انفجار صورت گرفته در معدن زمستان یورت تونل از چند جهت ریزش کرده و مسیر را مسدود کرده است، افزود: با توجه به اینکه احتمال تجمع دوباره گاز در این معدن وجود دارد، هر نوع فعل و انفعال در این معدن باید با حساسیت بسیار زیادی انجام شود، تا شاهد حادثه دیگری در این معدن نباشیم.
عضو کمیته حقیقت یاب کمیسیون صنایع و معادن در معدن زمستان یورت، تصریح کرد: معدن سیستم تهویه مناسبی نداشته اما نمی توان گفت که تهویه دلیل اصلی انفجار بوده است، لذا از آنجا که دسترسی به دویل کار سختی بوده تا زمان دستیابی به دلایل اصلی نمی توان گزارش نهایی را در حال حاضر تهیه کرد و در گزارش اولیه کمیسیون وضعیت کنونی تونل و معدن شرح داده شده است.