به گزارش مشرق، اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص «طرح تکریم سازمانی کارمندان وزارت آموزش و پرورش»، اظهار داشت: وظایف و تعهداتی که این وزارتخانه در مناطق، استانها و مدارس نسبت به معلم دارد را دنبال میکنیم.
وی ادامه داد: معلم در مدرسه خدمت میکند اما برای انجام این خدمت، نیازمندیهایی دارد مانند دورههای ضمن خدمت که باید به اندازه کافی برگزار شود.
* نیازمند برگزاری 90 میلیون نفر ساعت دوره ضمن خدمت هستیم
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: یکی از گلایههای معلمان از آموزش و پرورش، عدم دسترسی آسان به دورههای ضمن خدمت است؛ با توجه به اینکه بالغ بر 60 میلیون نفر ساعت در سال 95 دوره ضمن خدمت برگزار کردیم اما باید این میزان حدود 90 میلیون نفر ساعت برگزار شود.
چهاربند با اشاره به اهمیت کیفی شدن دورههای ضمن خدمت، گفت: معلمان علاقهمند به توسعه حرفهای خود هستند و اگر دورههای ضمن خدمت کافی و با کیفیت مطلوب را برگزار کنیم، به نوعی منزلت معلم در مدرسه و کلاس را ارتقا دادهایم.
وی ابراز داشت: مکلف هستیم این نیاز معلمان را تأمین کنیم؛ چرا که این بخشی از جدول تکریم معلمان است و مواردی مانند خدمات اداری، دسترسی به صدور احکام به موقع، رتبهبندی و موارد دیگر، همه حق معلمان است و باید به طور کامل و به موقع ادا شود که این موارد در مجموع تکریم سازمانی است.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: به دنبال این هستیم فرهنگیان 15 خدمتی که ادارات آموزش و پرورش به آنها میدهند را از طریق کارتابلی که در سامانه «همگام» است از منزل دریافت کنند؛ در نتیجه رویکرد تکریم معلم، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بخشی نیز سازمانی است.
* مسیر اصلی تربیت معلمان، دوره تعهد دبیری 4 ساله است
چهاربند در خصوص «سنجش صلاحیت حرفهای نیروهایی که در دوره یکساله آموزش برای تدریس شرکت میکنند»، خاطرنشان کرد: مسیر اصلی تعلیم و تربیت، دوره تعهد دبیری 4 ساله است و در سند تحول بنیادین تأکید بر این نکته است که آموزش و پرورش از مقطع دیپلم نیرو بگیرد، 4 سال آن را تربیت کند و حقوق به این افراد بدهد تا انگیزه لازم را برای آموزش داشته باشند.
وی بیان داشت: با توجه به اینکه امروز آموزش و پرورش با چالش جدیدی به نام بازنشستگی نیروی انسانی در طول دو برنامه ششم و هفتم توسعه مواجه است و بالغ بر 600 هزار نفر بازنشسته میشوند، در نتیجه ظرفیت آموزش دوره 4 ساله پاسخگو نیست.
رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: همانطور که در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان وجود دارد دورههای یکساله آموزشی پیشبینی شده است؛ در دوره 4ساله برنامه درسی دو بخش دارد که یکی دانش نظری موضوعی و بخش دیگر، مهارتهای معلمی است. از مجموع 4 سال، بیش از 2 سال آموزش، به دانش موضوعی پرداخته میشود و نزدیک 2 سال نیز مهارتهای معلمی آموزش داده میشود.
چهاربند متذکر شد: در دوره یکساله آموزش معلمان به دانش موضوعی پرداخته نمیشود؛ چرا که فرد در دانش موضوعی دارای آگاهی دانشگاهی است و کمبود آن در مقایسه با دوره 4 ساله، در قالب مهارتهای معلمی باید کامل شود.
وی تصریح کرد: اگر تقویم اجرایی، برنامه درسی و اساتید دوره یکساله آموزش به خوبی مهیا شود، این دورهها میتوان موثر باشد اما اگر این موارد آماده نباشد و شرکتکنندگان این دوره کاملا توجیه نباشند، دوره یکساله دوره موثری نخواهد بود.
*تشکیل کمیته بررسی کیفی دوره یکساله آموزش برای جذب معلمان از طریق آزمون استخدامی
رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: کمیتهای در مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است تا برای کیفیتبخشی به دوره یکساله آموزش، از تقویم اجرایی گرفته تا تأمین اساتید، محتوا و دوره کارورزی، اقدام لازم صورت گیرد تا خروجیهای این دوره مطلوبتر باشد.
چهاربند خاطرنشان کرد: سال گذشته آزمونی برای اولین بار در طول تاریخ تربیت معلم کشور برای فارغالتحصیلان این دوره تحت عنوان «آزمون اصلح» برگزار شد که علاوه بر نمرات قبولی که این افراد اخذ کرده بودند، باید در این آزمون جامع شرکت میکردند تا تراز استانداردهای معلمی را به دست آورند.
وی افزود: حدود 35 درصد از 5 هزار نیرویی که سال گذشته جذب آموزش و پرورش شدند، در دو نوبت توانستند این آزمون را بگذرانند.