کد خبر 746214
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰
آخوندی

در حالی سال ۹۴، آخوندی از آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد خبر داده بود که پس از ۱۷ ماه معاون وی در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: قرارداد راه‌آهن برقی دو هفته دیگر امضا می‌شود.

به گزارش مشرق، وزیر راه و شهرسازی 17 بهمن سال 94 در ایین  آغاز عملیات اجرایی برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد با بیان این‌که زمان بسیار خوبی برای افتتاح پروژه‌ها و آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی مسیر تهران-مشهد است٬ ابراز امیدواری کرده بود با اجرای این برنامه‌ها به اهداف حمل و نقلی کشور دست یابیم و ادعاهای مطرح شده در این خصوص را به اثبات برسانیم.

عباس آخوندی با یادآوری این‌که ارتقای سرعت و افزایش فناوری‌ حمل و نقل ریلی یکی از مهم‌ترین محورهای وزارت راه و شهرسازی بود که این کار با آغاز عملیات سریع‌السیر کردن مسیر تهران-قم اصفهان آغاز شد٬ افزود: اقدام بعدی ما برقی‌کردن مسیر تهران-مشهد است که سرعت سیر قطار به 250 کیلومتر در ساعت می‌رسد. برقی کردن قطار مشهد ـ تهران سبب می‌شود آمار مسافران ریلی مشهد ـ تهران از 13 میلیون نفر به 35 میلیون نفر در سال برسد.

وی اعلام کرد: برقی کردن راه آهن تهران-مشهد توسط نیروگاه بزرگ برق و پیمانکاران چینی در حال انجام است.

این در حالی بود که 13 ماه پس از اظهارات وزیر راه و آغاز عملیات اجرایی پروژه مذکور، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران (معاون وزیر راه) از آغاز عملیات اجرایی برقی کردن راه آهن تهران-مشهد طی سال جاری خبر داده است.

سعید محمدزاده اواسط فروردین امسال با تشریح برنامه‌های راه‌آهن در سال 96 گفت: پس از برجام شاهد گشایش‌های متعددی در حوزه حمل‌ونقل ریلی هستیم که شاخص‌ترین آن به طور حتم آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد و گرمسار-اینچه برون در اوایل سال 96 خواهد بود.

از سوی دیگر 23 خردادماه امسال معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن از آغاز برقی کردن راه‌‌آهن تهران-مشهد از "هفته آینده" (هفته چهارم خرداد) خبر داد و گفت: دو پروژه گرمسار-گرگان و تهران-مشهد در برنامه برقی سازی راه‌آهن قرار دارد که در طرح 430 کیلومتری گرمسار-گرگان برای نهایی کردن پیوست های فنی با روس‌های به توافق رسیده‌ایم و امیدواریم به زودی این پروژه آغاز شود. 

مازیار یزدانی با بیان این‌که مبلغ قرارداد این طرح 1.2 میلیارد یورو است درباره نحوه تامین منابع مالی این پروژه،‌افزود: منابع مالی این طرح از طریق فاینانس کم بهره روسیه تامین و در مدت چهار سال اجرا می‌شود.

وی درباره برقی سازی راه آهن تهران-مشهد نیز گفت: همه مجوزها و موارد بانکی این پروژه حل شده و از هفته آینده اقدامات مهندسی بین مشهد تا نیشابور به طول 138 کیلومنرآغاز می‌شود.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اعلام این‌که منابع مالی برقی سازی راه آهن تهران-مشهد از طریق 1.6 یورو فاینانس کم بهره چینی طی چهار سال ساخته خواهد شد، اظهار کرد:‌ به دنبال راهکارهایی برای کاهش زمان اجراست چون روی خط در حال بهره‌برداری اجرا می‌شود.

در حالی بیش از دو هفته از موعد تحقق وعده معاون فنی راه‌آهن می‌گذرد و در آستانه هفده ماهگی وعده وزیر راه و شهرسازی، مقام عالی‌رتبه راه‌آهن وعده‌ای جدید برای راه‌آهن برقی تهران-مشهد داده است.

محمدزاده در این‌باره گفته است: خوشبختانه پیش‌نویس برقی کردن راه آهن تهران – مشهد امضا شده و تا دو هفته آینده قرارداد آن امضا می شود.

با توجه به وعده معاون وزیر راه و شهرسازی دو هفته دیگر یعنی 30 تیرماه امسال باید قرارداد برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد امضا شود.

پروژه‌ای که عباس آخوندی وزیر طرفدار شفافیت اطلاعات اواخر سال 94 در مراسم آغاز عملیات اجرایی آن پشت تریبون رفت و حرف‌های قشنگی درباره مزایایش زد. متاسفانه وزارت راه و شهرسازی و برخی زیرمجموعه‌ها سهوا یا عمدا تمام واقعیت‌های مربوط به پروژه‌های زیرساختی را منتشر نمی‌کنند. به‌عنوان مثال آنها تاکنون هیچ اشاره به حواشی به وجود آمده برای طرح برقی سازی راه‌آهن تهران-مشهد نمی‌کنند، مسئله‌ای که عامل اصلی تاخیر در اجرای آن طی سال‌های اخیر بوده است. اما در عوض تا جاییکه می‌توانند وعده‌های پیاپی درباره آغاز عملیات و امضای قرارداد می‌دهند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
    0 0
    لطفا درباره ساخت قطار اهواز به اصفهان و همچنین ساخت قطار اهئاز به شیراز هم پیگیری کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس