کد خبر 769741
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
اقتصاد ایران

توجه به «اقتصاد مولد و مردمی» به‌جای «اقتصاد رانتی و نفتی» و خلاص کردن اقتصاد از نفت با توجه به امکانات، ظرفیت‌ها و نیروی انسانی کشور توصیه اقتصادی رهبر انقلاب اسلامی به دولت تازه نفس دوازدهم است.

به گزارش مشرق، توجه به «اقتصاد مولد و مردمی» به‌جای «اقتصاد رانتی و نفتی» و خلاص کردن اقتصاد از نفت با توجه به امکانات، ظرفیت‌ها و نیروی انسانی کشور توصیه اقتصادی رهبر انقلاب اسلامی به دولت تازه نفس دوازدهم است. موضوعی که خود رئیس جمهور نیز در هشتم شهریور ماه و در جشنواره شهید رجایی بر آن تاکید کرد.

 در گفت و گویی با سه تن از کارشناسان اقتصادی عملکرد دولت یازدهم در شفافیت اقتصادی و راه‌های دستیابی به اقتصاد مولد به جای اقتصاد رانتی و نفتی را بررسی کردایم.

رزاقی: ما نباید به فروش نفت ارزان قیمت خود افتخارکنیم


دکتر ابراهیم رزاقی عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اقتصاد کشور باید بر خود اتکایی استوار باشد، گفت: ما هر چه مصرف می‌کنیم باید در داخل تولید کنیم تا تحریم‌ها نتواند بر اقتصاد کشور تأثیر بگذارد. کالاهایی را تولید کنیم که نیاز امروز جامعه باشد. برای داشتن اقتصاد مستقل باید تولیدگرا باشیم نه مصرف گرا. اصل 44قانون اساسی می‌گوید که دولت باید برای تمام مردم، مسکن، خوراک، بیمه، بهداشت، آموزش فراهم کند. کشور ما که نه سرمایه داری است نه سوسیالیستی، دولت باید فعالیت‌های اقتصادی را که در ایران وجود ندارد و لازم است مهیا سازد.


استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه صنایع دفاعی کشوردر عرصه تولید به ثمر بخشی دست یافته است، افزود: دولت باید تلاش کند تا بخش صنعت و تولید خود را مانند بخش صنایع دفاعی به ثمر بخشی برساند تا با موفقیت بخش‌های صنعتی شاهد رونق و شکوفایی در دیگر بخش‌های فرهنگی و اجتماعی باشیم، چرا که موفقیت باقی فعالیت‌ها به بخش صنعتی و تولیدی وابسته است.


رزاقی با بیان اینکه فرهنگ آمریکایی به حداکثر سود و لذت می‌اندیشد، تصریح کرد: مردمی شدن اقتصاد به معنای خصوصی و سرمایه داری نیست. چیزی که امروزه شاهد آن هستیم فرهنگ آمریکایی است. چرا بخش وارداتی ما تا 200 درصد سود می‌اندیشد یا بخش دلالی به فکر کسب 50 درصد سود است؟ این‌ها پذیرفتنی نیست و در معیار فرهنگ مطلوب ما وجود ندارد. اگر این موارد را در فرهنگ آمریکایی می‌بینیم به این هم نگاه کنیم که درخصوص خرید و فروش مسکن خودشان مالیات‌های سنگین وضع کردند تا اقتصادشان درست رشد کند. آن‌ها مالیاتی از تولیدکنندگان خودشان نمی‌گیرند بلکه آنها را مورد حمایت خود قرار می‌دهند. این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی، یادآور شد: اگر آنها ما را تحریم می‌کنند و ما نباید به فروش نفت ارزان قیمت خود افتخار کنیم؛ بلکه با تحریم آنها باید قدرتمند شویم. کاری که در بخش صنایع دفاعی انجام دادیم و با پیشرفت در آن زمینه قدرت بازدارندگی و دفاعی را بالا بردیم. این کار را هم باید در اقتصاد انجام دهیم. تا در شرایط بحرانی و تحریم دیگر نتوانند سیاست‌های خودشان را دنبال کنند.  اگر توانستیم اقتصاد خود را از نفت‌محوری به سمت صادرات دیگر کالاها سوق دهیم می‌توان گفت که اقتصاد فعالی خواهیم داشت. این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه با افزایش بهای دلار می‌توان به نفع تولید کشور گام برداشت، گفت: افزایش بهای دلار می‌تواند به نفع تولید کننده داخلی تمام شود چرا که  وارد کنندگان کالاها دیگر نمی‌توانند ارز زیادی از کشور خارج کنند. به کار بردن تجربیات صنایع دفاعی در دیگر بخش‌های کشاورزی و معادن می‌تواند افزایش اشتغال و صادرات را در بر داشته باشد. نباید گول سرمایه خارجی را بخوریم. کشورهای خارجی نفت و گاز ما را می‌خواهند. اگر می‌بینیم که چین یا کره جنوبی پیشرفتی کرده‌اند به خاطر مدیریت و انضباط درست در نحوه کار بوده است. بهتر است به فکر درون زایی کردن سرمایه و تولید باشیم و از تولید داخل حمایت کنیم.  وی با اشاره به اینکه سوء استفاده از درآمد نفت و پتروشیمی رانت‌های اقتصادی را به دنبال دارد، گفت: استقلال اقتصادی، باعث می‌شود تا در جهات دیگر هم مستقل شویم. امروزه نیازمند مدیران جهادی هستیم نه مدیران فاسد. نباید فراموش کرد خطر بزرگی ایران را تهدید می‌کند؛ با خود اتکایی و استقلال اقتصادی می‌توان جلوی این خطر را گرفت و در مسیر صنعتی شدن گام برداشت.

موسوی لارگانی : بروکراسی اداری مانعی بر اقتصاد مولد و مردم است


حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقتصاد مولد و مردمی یکی از بحث‌های جدی امروز مجلس و دولت است، گفت: یکی از ماده‌ها و اصول قانون اساسی کشور این است که کارها را به خود مردم واگذار کنیم. برای رونق بیشتر اقتصاد مولد باید بخش‌های دولتی به مردم واگذار شود. این امر تا آنجا مهم است که مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با هیات دولت بر آن تاکید و مردمی شدن اقتصاد مولد را مطرح کردند. نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با بیان اینکه واگذاری اقتصاد به مردم توسعه و پیشرفت را به همراه دارد، تصریح کرد: انتقادی که در کشور ما وجود دارد این است که هر کس در عرصه تولید ورود می‌کند آن‌قدر سنگ جلوی پایش قرار داده می‌شود و آن‌قدر بروکراسی اداری برای آن ایجاد می‌کنیم که از کرده خود در امر تولید پشیمان می‌شود. اگر بروکراسی اداری را برداریم خدمت بزرگی به بخش تولید و صنعت کشور کردیم چرا که این امر به ایجاد اشتغال و گردش اقتصادی کمک زیادی می‌کند. نماینده مردم فلاورجان در مجلس دهم، افزود: با برداشتن بروکراسی اداری و توجه به اشتغال و تولید به خصوص در روستاها می‌توان کمک زیادی در چرخه تولید ملی ایجاد کرد. اخیراً صندوق ملی توسعه ملی مصوب کرد تا به جوانان روستا و شهرهای کمتر از 10 هزار جمعیت نفر وام‌های اشتغال زایی پرداخت کند ولی آن‌قدر بانک‌ها در این امر سخت گیری می‌کنند که جوانان را از روی آوردن به داشتن اقتصادی پویا و فعال منصرف می‌کنند. دولت باید با ایجاد بسترهای لازم و بدون بروکراسی اداری به فکر افزایش تولید ملی و صادرات کشور باشد.

جعفر قادری: دولت به جای شعار به فکرحذف انحصاردولتی باشد


از سویی دیگر آقای جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم، با اشاره به اینکه  اقتصاد رانتی بر اثر فروش یک محصول طبیعی مثل نفت، گاز و معادن به وجود می‌آید، گفت: چون منابع نفت و گاز و معادن در دست دولت است، همه نگاه‌ها به دست دولت است و چون دولت در توزیع منابع دخالت می‌کند پس نحوه فروش آن هم به دست آنهاست. اینجاست که کمتر شاهد حضور بخش خصوصی یا مردمی می‌شویم چرا که همه نگاه‌ها به خصوص در زمان تحریم‌ها به سمت دولت است.  این کارشناس عرصه اقتصادی کشور با بیان اینکه دولت به خاطر نداشتن چابکی و تحرک لازم توانایی رفع تحریم‌ها را ندارد، افزود: به دلیل نبودن چابکی می‌بینیم که دولت در زمان مشکلات به خوبی از فرصت‌ها استفاده نمی‌کند و تحت تأثیر مناسبات سیاسی قرار می‌گیرد واز این روست که در تعیین مکانیزه قیمت‌ها نمی‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا و از ظرفیت‌های بین المللی استفاده کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم، تصریح کرد: از آن‌جایی که صادرات دولتی قوی، دانش بینان وعدالت محور درحد قابل قبولی نیست، می‌بینیم که تحت تأثیر نوسان‌ها قرار می‌گیرد و در برون گرایی و درون زایی عرصه اقتصاد موفق عمل نمی‌کند. قادری با انتقاد از اینکه حذف امضای طلایی که از سوی رئیس جمهور عنوان شده، شعاری بیش نیست، گفت: دولت اقتصادگرا و اقتصاد محور نیست و شعار می‌دهد، چرا ما نمی‌توانیم نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات را کنترل کنیم چون دولت با کارهای خودش نقض غرض می‌کند. اسناد با سود 22 درصد منتشر می‌کند و از مردم انتظار دارد تا سپرده‌هایشان را 15 درصدی کنند. اگر اقتصاد محور کار دولت بود نمی‌آمد اسناد خزانه را منتشر کند. این با اقتصاد مردمی وغیر رانتی سازگار نیست چون سهم دولت را بالا می‌برد و کل بازار سرمایه را به هم می‌ریزد. وی با اشاره به اینکه دولت باید به فکر حذف انحصار دولتی باشد، چراکه انحصار ویروس اقتصاد است، تصریح کرد: دولت شرایط رقابتی را فراهم و ازواحدهای کوچک و متوسط به خوبی حمایت کند.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس