به گزارش مشرق، عباس آخوندی با اشاره به اینکه سیاستگذاران کشور تصور میکنند که تولید انبوه مسکن و با اجرای طرحهای آمادهسازی میتواند راه حل رفع مشکل مسکن در کشور باشد گفت: در حقیقت هیچ یک از موارد نام برده مشکل بافت فرسوده و حاشیه نشینی را حل نمیکند به همین دلیل باید ضمن گردهمایی و گفتگو به درک درستی از صورت مسئله اصلی این حوزه در سطح کشور دست یابیم.
آخوندی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به رشد کاهنده جمعیت در اکثر استانهای کشور بیان کرد: با توجه به نرخ فعلی رشد جمعیت در کشور با جمعیت ثابتی در اکثر استان ها مواجه هستیم، جمعیت شهری در استان اردبیل در سال 90 برابر با 488 هزار نفر و در سال 95، 527 هزار نفر اعلام شده است که تقریبا افزایش جمعیت سالانه 7 هزار نفر را نشان میدهد.
به گفته وی رشد در مرکز به عنوان شهری مهاجرپذیرتر نسبت به سایر شهرها به سمت کاهش جدی بوده و حتی این نرخ در سایر شهرها نیز رشدی منفی را نشان میدهد.
وی همچنین در اشاره به وضعیت رشد جمعیتی در کلانشهر تهران نیز بیان کرد: به طور مثال جمعیت شهری تهران نیز در سال 90، 8 میلیون و 400 هزار نفر و در سال 95، 8 میلیون و 700 هزار نفر اعلام شده است که رشدی به شدت منفی را نشان داده و حاکی از این روند کاهنده در سراسر کشور است.
آخوندی همچنین با تاکید براینکه تنها رشد جمعیت در برخی از شهرهای مستثنی مانند چابهار به دلیل ایجاد بندر ممکن است رو به افزایش باشد گفت: درحقیقت این رشد ثابت و در برخی مناطق منفی نوعی فرصت و تهدید برای ما به شمار میرود چراکه وقتی رشد متوقف شود می توانیم به جای کمیت به کیفیت زندگی در شهرها فکر کرده و سیاستی درست را انتخاب کنیم.
هدف ستاد بازآفرینی ارتقاء کیفیت زندگی یک سوم از جمعیت شهری کشور است
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت برگزاری ستاد بازآفرینی در سطح کشور بیان کرد: بدون شک ستاد بازآفرینی یک سوم از جمعیت شهری کشور و ارتقای کیفیت زندگی آن ها را مورد هدف قرار داده و به همین دلیل حائز اهمیت است، جلسات ستاد باید به طور منظم و مرتب و به صورت ماهیانه در سطح استانی و شهرستانی در کشور برگزار شود چراکه هیچ مسئله ای جز رسیدگی به افراد ساکن در محلات ناکارامد در زمان فعلی کشور وجود ندارد.
عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به حضور بیش از 20 دستگاه در جلسات ستاد بازآفرینی و آغاز به کار آن در دولت یازدهم گفت: ما منابع محدود تمامی دستگاه ها را یک جا جمع کرده و با هم در محلات هزینه میکنیم و به این ترتیب میتوانیم بگوییم که به جای هدر رفت منابع در اخر کار حداقل شاهد رفع مشکلات یک محله بودهایم که قطعا در نتیجه هماهنگی تمامی دستگاهها محقق شده است.
این مقام مسئول محله محوری را یکی از سیاستهای اصلی وزارت راه و شهرسازی در رسیدگی به بافتهای ناکارامد در کشور اعلام کرد و افزود: سیاست ما در این حوزه از دولت یازدهم برخورد با مشکلات به صورت محلهای است، چرا که مسئله و مشکل هر محله با محله دیگر متفاوت بوده و ما نمیتوانیم برای رویارویی با آن یک راه حل عمومی تعریف کنیم، از سوی دیگر بین افراد یک محله علاقهای خاص وجود دارد که ما با ایجاد محله در مناطق حاشیهای به دنبال به وجود آمدن حس تعلق بین افراد هستیم.