کد خبر 78104
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۹

وزیر آموزش و پرورش گفت: هر مقدار بودجه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای امر کتاب و کتابخوانی اختصاص دهد، وزارت آموزش و پرورش دو برابر آن را به این امر اختصاص می‌دهد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «یاد یار مهربان»، بیان داشت: هر قدمی که در مسیر کتاب و کتابخوانی برداشته شود، مبارک است.

وی اضافه کرد: سال گذشته در هشتمین دوره از نمایشگاه «یاد یار مهربان» سخنرانی کردم و در مورد مسئولیت کتاب و کتابداری صحبت کردم؛ حرف از این بود که سیاست آموزش و پرورش این است که تمام مدارس ابتدایی کشور را مجهز به کتابخانه کند.

حاجی‌بابایی ادامه داد: شهردار محترم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش در تهران سه جانبه مشکل کتابخانه‌های مدارس ابتدایی را حل کرده و گام‌های خوبی هم در این راستا برداشته‌اند.

وی افزود: انصافاً در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست که در پایتخت با مشکل کتابخانه مواجه و روبه‌رو باشیم و معتقدم نوع نگاه جدید می‌تواند تحول عظیمی در کتاب و کتابخوانی به وجود آورد.

* 60 درصد کلاس‌های ابتدایی دارای کتابخانه‌های کلاسی هستند

حاجی‌بابایی با اشاره به لاریجانی بیان کرد: در سال گذشته تصمیم داشتیم تا کتابخانه‌ای در ۸۰ سانتیمتر در یک متر با ۲۰۰ عنوان کتاب در کلاس ابتدایی ایجاد کنیم و دانش‌آموزان مسئولیت کتابداری و کتابخوانی را با مدیریت معلم داشته باشند.

وی افزود: در شهر تهران در سال ۸۷، دو هزار و ۸۰۰ کلاس ابتدایی دارای کتابخانه بوده‌ است که در سال ۸۹ با ۱۸ درصد افزایش ،۳ هزار و ۳۰۰ کلاس ابتدایی مجهز به کتابخانه شده‌اند و در سال ۹۰ با 100درصد رشد، ۶ هزار و ۶۰۰ کلاس ابتدایی مجهز به کتابخانه شده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در خصوص رقم کشوری کتابخانه‌های کلاسیک باید گفت که تا سال ۸۸، ۵۷ هزار و ۸۴۱ کلاس ابتدایی دارای کتابخانه کلاسی بوده‌اند که در سال ۸۹ این میزان به ۹۳ هزار و ۹۸۱ کلاس افزایش یافته و در سال ۹۰ با ۶۴ درصد رشد، ۱۵۱ هزار و ۹۸۱ کلاس ابتدایی مجهز به کتابخانه شده‌اند و هم‌اکنون ۶۰ درصد کلاس‌های ابتدایی دارای کتابخانه‌های کلاسی هستند.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا حدود ۵ میلیارد تومان به این وزارتخانه کمک کرده است، اضافه کرد: در تهران برای تجهیز کلاس‌های ابتدایی به کتابخانه‌ها، اقدامات خوبی صورت گرفته است.

حاجی‌بابایی ادامه داد:‌ اعتبار آموزش و پرورش در این راستا ۸ میلیارد تومان است و روند کلانی از کمک مردمی و نهادها در این امر تحقق یافته است که رقم قابل توجه و افتخارآفرینی است.

وی افزود: هرکجا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای امر کتاب و کتابخوانی در مدارس اختصاص دهد، وزارت آموزش و پرورش دو برابر آن بودجه را کمک خواهد کرد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: در مورد مدارس راهنمایی باید گفت که در سال 90 از ۳۱ هزار و ۱۷۲ مدرسه، ۱۲ هزار و ۲۴۶ مدرسه دارای کتابخانه هستند که تمامی مدارس تیزهوشان دارای کتابخانه بوده و در دبیرستان از مجموعه ۲۴ هزار و ۸۰۴ مدرسه، ۱۳ هزار و ۸۳۱ مدرسه دارای کتابخانه هستند.

حاجی‌بابایی ادامه داد: معتقدم اگر مساعدت سه جانبه توسط شهرداری تهران، وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش صورت گیرد قطعاً در تمامی مدارس شهر تهران کلا‌س‌ها دارای کتابخانه خواهند شد و در کشور نیز می‌تواند در طول یکی دو سال تمامی کلاس‌های مدارس ابتدایی را مجهز به کتابخانه کرد.

وی افزود: سرانه کتاب به ازای هر دانش‌آموز تا سال ۸۷ معادل ۳.۶۴ بوده که در سال ۹۰ به ۷.۵۱ جلد کتاب رسیده است که از رشد بسیار مطلوبی برخوردار بوده است چرا که سرانه مطلوب آن ۱۰.۳۳ است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این وزارتخانه برای فناوری و هوشمندسازی مدارس اقدامات خوبی انجام داده و ۶۰ هزار مدرسه هم‌اکنون به شبکه اینترانت ملی متصل شده‌اند و به نوعی در شهر تهران سال گذشته ۳۲۷ مدرسه هوشمند بوده و امسال ۲۰ هزار مدرسه به فناوری جدید مجهز می‌شوند و به نوعی تا ۲ سال آینده تمامی مدارس کشور هوشمند خواهند شد.

* دری: زنگ مطالعه و انشاء در مدارس طنین‌انداز شود

در ادامه این مراسم بهمن دری معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان داشت: نهمین دوره نمایشگاه «یاد یار مهربان» مطلع خوبی برای جشن هفته کتاب است و این نمایشگاه یک هفته به دلیل فشردگی برنامه‌های هفته کتاب زودتر افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه شعار این نمایشگاه با شعار هفته کتاب یعنی «یادگار ماندگار» همراه بوده است، اضافه کرد: نمایشگاه «یاد یار مهربان» سابقه خوبی را از خود به عنوان مدل نمایشگاهی به جای گذاشته است.

دری ادامه داد: مبتکر اصلی نمایشگاه «یاد یار مهربان» علی‌اکبر اشعری بوده چرا که وی با بضاعت بسیار کم این نمایشگاه را برپا کرده و هم‌اکنون شاهد گسترش آن هستیم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه «یاد یار مهربان» می‌تواند یک مدل الگویی برای سایر نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور باشد، ادامه داد: وقتی به سایر استانها سفر می‌کنیم نخستین مطالبه آنها این است که چرا نمایشگاه «یاد یار مهربان» در شهرستانها برپا نمی‌شود و بنده معتقدم که این مطالبه، یک مطالبه جدی و درست است.

دری بیان کرد:‌ ما اعلام عمومی کرده‌ایم که از همه بضاعت خود و حتی بودجه تهران که بخشی از بودجه معاونت فرهنگی است در برپایی این نمایشگاه در شهرستانها برنامه‌هایی داشته باشیم.

وی افزود: سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌‌ای امضا کردند که ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه برگزار شود و زنگ مطالعه و انشاء در مدارس طنین‌انداز شود اما به رغم پیگیری‌های جدی که انجام شد، مطالبات اجرایی نشده است.

دری بیان کرد: از وزارت آموزش و پرورش خواستاریم مفاد تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد کرده است را جامع عمل بپوشاند چرا که اگر این امر اجرایی شود در مقطع ابتدایی و راهنمایی نتایج قابل توجهی رخ خواهد داد.

معاون فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر خواستار فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور هستیم باید این امر را در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ایجاد کنیم، گفت: فردی که در دوران کودکی خود به امر مطالعه و کتابخوانی توجهی ندارد قطعاً در سن ۳۰ - ۴۰ سالگی نیز کتابخوان نخواهد شد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه «یاد یار مهربان» مدل خوبی برای سایر نمایشگاه‌های سراسر کشور محسوب می‌شود که در تهران نیز موفق بوده، اضافه کرد: نمایشگاه «یاد یار مهربان» هم‌اکنون به بلوغ رسیده است و نقاط ضعفی هم دارد که باید تقویت شود.

دری ادامه داد:‌ برخی از مدارس کتابخانه ندارند و برخی از نیازهای اولیه و ثانویه کتاب نیست. اگر امر کتاب و کتابخوانی را به عهده اولیاء قرار دهیم و به انتخاب آنها احترام بگذاریم قطعاً امر کتاب و کتابخوانی افزایش خواهد داشت.

وی افزود: ریاست مجلس شورای اسلامی امروز در این مراسم حضور دارند. وی در گذشته دارای دو جایگاه اجرایی در وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما بوده و جایگاه اجرایی را تجربه کرده است. باید در مجلس اتفاقات خوبی برای کتاب و کتابخوانی رقم بخورد و پیشنهاد ما این است که در مجلس و در یکی از جلسات علنی یک ربع از وقت آن به امر کتابخوانی اختصاص یابد.

دری اضافه کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند اگر امر کتاب و کتابخوانی در جامعه اتفاق بیفتد بخش عمده رسالت جمهوری اسلامی ایران اتفاق خواهد افتاد، همچنین اگر رئیس مجلس شورای اسلامی خودشان در مجلس و در جلسات مختلف کتاب خوب را به نمایندگان مجلس معرفی کنند قطعاً آنها کتاب را به سایر افراد معرفی خواهند کرد.

وی با اشاره به وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: حمیدرضا حاجی‌بابایی در مجلس حضور داشته و کار در مجلس را تجربه کرده است و معتقدم باید تفاهمنامه‌ای را که با وزارت آموزش و پرورش انعقاد کرده‌اند را جدی گرفته تا شاهد رشد و بالندگی مطالعاتی در کشور باشیم.

دری ادامه داد: قالیباف شهردار تهران در عرصه‌های مختلف تجارب خوبی داشته‌ است شاید تجربه ریاست جمهوری را هم داشته باشد و در زمینه کتاب و کتابخوانی تنها نباید اکتفا به نمایشگاه «یاد یار مهربان» داشت چرا که امر کتاب و کتابخوانی تنها یک هفته نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس