به گزارش مشرق، باس آخوندی با حضور در دهمین جلسه علنی شورای شهر تهران اظهار داشت: تهران علاوه بر یک کلانشهر پایتخت ایران اسلامی است و این پایتخت بودن مسئولیت و مأموریتی به شهر میدهد که با تمام کلانشهرهای دیگر آن را متفاوت میکند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تمام مقامات و مسئولان در پایتخت مستقر شدهاند بنابر این نسبت به تهران نظر و دیدگاه خاص خود را دارند و نحوه تعامل بین دولت محلی و ملی در پایتخت نکتهای است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
آخوندی افزود: آیا تهران ظرفیت کیفیت و توانایی ایفای نقش پایتخت بودن را هنوز دارد یا خیر؟ در زمانهایی این موضوع مورد تردید و سوال قرار گرفته بود و اینکه تهران همچنان پایتخت باشد، مجدداً بررسی شد.
وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: به عنوان اعضای شورای شهر قاعدتا باید بتوانید از ظرفیت پایتخت دفاع کنید و اگر نقصی داشت برطرف کنید.
وی با اشاره به اینکه شهر تهران از اینکه پایتخت باشد هم سود میبرد و هم هزینههایی را پرداخت میکند، گفت: تهران دارای دو مسئله قابلیت سکونت و قابلیت حرکت است.
آخوندی بیان داشت: آیا تهران قابلیت سکونت را دارد؟ در سکونت مجموعهای از بحثهای زیستمحیطی مثل آب، هوا، مسکن،مسائل فرهنگی و اجتماعی و همین طور امنیتی وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آیا تهران قابلیت حرکت را دارد،گفت: باید حرکت کالا و انسان را مدنظر داشته باشیم.
وی افزود: منطقه شهری تهران بزرگ ظرفیتهای بالقوهای دارد و باید مطالعاتی که در کرج و شهرداری تهران صورت گرفته است، مجدداً مورد بازنگری و فهم مشترکی قرار بگیرد.
آخوندی بیان داشت: جمعیت شهر تهران در سال 1345، 2 میلیون و 980 هزار نفر بوده است که تا سال 95، تقریباً جمعیت شهر تهران سه برابر شده ولی جمعیت پیرامونی شهر 5 برابر شده است و این آشفتگی بیش از حدی در پیرامون شهر تهران ایجاد کرده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از خطاهای استراتژیک سیاسی تفکیک استان البرز از تهران بوده است و با این اتفاق جمعیت بین این دو استان همچنان سیال است.
وی افزود: روزانه یک میلیون و 250 هزار نفر از پیرامون به تهران میآیند و باز میگردند و بخش اعظمی از این افراد با خودروهای شخصی تردد میکنند که بر اساس برآوردهای صورت گرفته 530 هزار خودرو روزانه در تهران تردد دارند و با این موضوع آیا میتوانیم نسبت به حمل و نقل تهران بیتوجه باشیم؟ این موضوع اصلاً امکانپذیر نیست.
آخوندی یادآور شد: سرانه بیمارستانی در تهران 3.24 برای هر هزار نفر است و در پیرامون برای هر هزار نفر کمتر از یک تخت وجود دارد. وقتی فقر در پیرامون داریم تصور میکنیم میتوانیم آن فقر را بیرون نگه داریم.
وی گفت: بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که یک توسعه مهار نشده در پیرامون شهر تهران شکل گرفته و یک سوداگری بیاندازه داریم.
آخوندی افزود: از سال 89 تا 92 در پایتخت توسط شهرداری تهران پروانه ساخت 760 هزار واحد مسکونی صادر شده است و بیشترین رشد اقتصادی را داشتهایم ولی علیرغم رشد پروانه جمعیت تهران از 8.3 به 8.7 میلیون رسید و نشان میدهد جمعیتی جذب نشده است.
وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: شهر تهران هم اکنون بیش از 10 میلیون نفر ظرفیت جمعیتپذیری دارد و برآورد ما این است که برای سال 1415، این جمعیت به 19 میلیون نفر میرسد و جمعیت تهران در 20 سال آینده به 20 میلیون نفر نخواهد رسید و نشان میدهد رشد این منطقه در رشد میانگین ملی کمتر خواهد بود.
وی افزود: اگر تخلفی صورت نگیرد و عین طرح تفصیلی پروانه ساخت داده شود جمعیت شهر تهران 12.5 میلیون نفر است و اگر تخلف مانند گذشته صورت بگیرد آیا مسکن در آینده بازار خواهد داشت؟ خیر، بازار نخواهد داشت و هیچ تحولی رخ نمیدهد.
آخوندی با اشاره به اینکه شهرداری در گذشته تمایل به فروش شهر داشت، گفت:شهری که دارای 500 هزار خانه خالی است دچار عدم تعادل وحشتناک است که باید به آن توجه شود.
وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: ما در این منطقه (استان البرز و استان تهران)، به یک ثبات جمعی نسبی رسیدهایم و رشد جمعیت بسیار بسیار کم خواهد بود و از میانگین ملی نیز کمتر خواهد بود و رشد شتابان دورههای قبل را نخواهیم داشت.