به گزارش مشرق، در خصوص پیگیری پرداخت یارانه قطارهای حومهای از سوی دولت به شرکتهای ریلی ارائهدهنده خدمات حومهای، اظهار داشت: ارائه خدمات در قطارهای حومهای پرهزینه است ضمن آنکه قیمتهای بسیار نازل بلیت این قطارها، کفاف هزینههای شرکتهای بهرهبردار را نمیدهد.
وی ادامه داد: در دنیا دولتها یا خود ارائه خدمات قطارهای حومهای را برعهده دارند و یا اینکه یارانه قطارهای حومهای را به شرکتهای خدماتدهنده ارائه میدهند تا به این ترتیب با کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و کاهش تولید آلایندههای زیستمحیطی، به رشد حملونقل ریلی ارتقا سرعت و ایمنی سیر کمک کند.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی افزود: در ایران با وجود وعدههای دولت مبنی بر ارائه مابهالتفاوت نرخ بلیت قطارهای حومهای به شرکتها، چندان این هدف محقق نشده است.
بابایی با اشاره به اینکه قطارهای حومهای ویژگیهایی دارد که با شرایط بازار حملونقل عادی ما چندان منطبق نیست، ادامه داد: در حال حاضر قیمت بلیت قطارهای حومهای، نمیتواند سرمایهگذاریِ سنگین انجامشده در این بخش را پوشش دهد، ضمن آنکه هزینههای جانبی را هم باید در نظر بگیریم؛ از سوی دیگر به دلیل لزوم وجود مشوق جذب مسافر در قطار حومهای، امکان افزایش نرخ در سیستم قطارهای حومهای وجود ندارد، بنابراین این بهعنوان یک وظیفه تکلیفی از سوی راهآهن بهعنوان نماینده دولت به شرکتهای بهرهبردار واگذار میشود تا خدمات حملونقل حومهای را ارائه دهند این در حالی است که مابهالتفاوت نرخ بلیت و قیمت تمامشده به آنها پرداخت نمیشود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قطارهای حومهای در اختیار رجا است، بیان کرد: سالهایی که شرکت رجا دولتی بود، این یارانهها را دریافت میکرد اما متأسفانه پس از خصوصیسازی رجا، تصور این است که این شرکت خصوصی نیاز به کمک و حمایت ندارد، در حالیکه در همه دنیا، دولتها به توسعه بخش ریلی کمک میکنند.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی افزود: این انجمن موضوع ارائه یارانه و مابهالتفاوت نرخ بلیت به قطارهای حومهای را از راهآهن جمهوری اسلامی ایران پیگیری میکند تا به شرکتها پرداخت شود، زیرا اگر این مشکل حل نشود، برای شرکتهای ریلی که به عنوان یک بنگاه اقتصادی بر اساس درآمد ـ هزینه فعالیت میکنند، امکان ادامه فعالیت با این روش وجود ندارد و ممکن است چنین خدمات و سرویسدهی حذف شود و این اصلاً به نفع مردم و بخش ریلی نیست.
بابایی ادامه داد: فعلاً موضوع ارائه مابهالتفاوت را دنبال میکنیم ضمن آنکه از محل بند (ق) تبصره بودجه (سابق) و قانون رفع موانع تولید رقمی به شرکتهای ریلی پرداخت نشده است.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی اضافه کرد: گزارشهای مستدلی مبنی بر اینکه شرکتهای ریلی از محل این بودجهها، سرمایهگذاری و توسعه ناوگان داده باشند، وجود ندارد که امیدواریم بتوان از این ظرفیتها بتوان برای توسعه ریلی استفاده کرد.
بابایی با اشاره به اینکه در انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی، شرکتهای باری و مسافر عضو هستند، بر ضرورت توسعه سرمایهگذاری در حوزه ریلی تأکید کرد و گفت: عمر ناوگان مسافری ریلی بالا است و برای نوسازی نیازمند سرمایهگذاری و همچنین بستههای حمایتی در رفع موانع نوسازی از سوی دولت است.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی به مزایای حملونقل ریلی در کاهش مصرف سوخت، ایمنی و کاهش تولید آلاینده زیست محیطی اشاره کرد و گفت: متأسفانه توسعه ریلی در بخش زیرساخت محقق نشد و در این حوزه عقب هستیم؛ طبق سند چشمانداز 1404 باید تا آن سال 25هزار کیلومتر خطآهن داشته باشیم در حالی که فعلاً 11 هزار کیلومتر خط داریم و از این سند عقب هستیم.
بابایی اظهار داشت: همچنین طبق برنامه ششم باید راهآهن تا پایان سال برنامه، 100 میلیون تن بار و 40 میلیون مسافر جابهجا کند.