به گزارش مشرق، پس از آنکه وزارت نفت با اجرای طرح هایی چون فروش اعتباری در میانه سال ۹۴ و فروش نقدی در میانه سال ۹۵، نسبت به بهروز شدن پرداخت هزینه سوختی که به شرکت های هواپیمایی فروخته می شد اقدام کرده و بدهی های گذشته این شرکت ها را تقسیط کرد، بدهی انباشته شرکت های هواپیمایی به وزارت نفت از ۱۴۰۰ میلیارد تومان به حدود ۶۵۰ میلیارد تومان رسید.
وزارت نفت در جدیدترین اقدام خود در خصوص نحوه توزیع سوخت به شرکت های هواپیمایی، به دنبال واگذاری مراکز سوختگیری هواپیمایی به شرکتهای صاحب صلاحیت است.
«مرتضی عابدینی» رئیس اداره کل سوختگیری هواپیمایی کشور در این باره گفت: طبق دستور وزیر نفت بر واگذاری مدیریت مراکز سوختگیری هواپیمایی در کشور، ۱۹ شرکت عرضه سوخت از سوی کمیته فنی و بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ارزیابی شدند و ۱۱ شرکت تایید شدند.
وی با بیان اینکه این طرح در حال گذراندن مراحل پایانی است، افزود: ظرف این ماه و ماه آینده، بحث واگذاری راهبری و مدیریت مراکز سوختگیری هواپیمایی نهایی میشود.
رئیس اداره کل سوختگیری هواپیمایی کشور با اشاره به اینکه هم اکنون مراکز سوختگیری موجود به هفت خوشه تقسیم شده است، ادامه داد: در واقع هم اکنون ۵۴ قرارداد در این باره وجود دارد که تجمیع شده و به هفت خوشه تقسیم شده است.
وی اظهار کرد: اهدافی که در این باره مدنظر وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی است، شامل انتقال فرآورده از مبادی تامین تا مراکز سوختگیری از سوی شرکتهای صاحب صلاحیت، فروش فرآورده به شرکتهای صاحب صلاحیت و نه به خطوط هوایی و تجمیع قراردادها می شود که همگی در دست اقدام است.
به گفته وی، از این پس این شرکتهای صاحب صلاحیت هستند که سوخت را تحویل و نسبت به فروش آن به خطوط هوایی اقدام خواهند کرد.
عابدینی تصریح کرد: این اقدامها ظرف ۶ ماه نخست امسال انجام شده است و ظرف یک تا ۲ ماه آینده به سرانجام میرسد.
به گزارش تسنیم، با تحقق واگذاری مراکز سوختگیری هواپیمایی به شرکتهای صاحب صلاحیت، از این پس وزارت نفت به صورت مستقیم با شرکت های هواپیمایی طرف حساب نیست و این شرکت ها برای دریافت سوخت می بایست با شرکت های خصوصی دیگری طرف حساب باشند. از اینرو، اگر پرداخت نقدی نداشته باشند، سوختی به آنها داده نخواهد شد.
در طی سالهای گذشته بارها شرکت های بدهکار هواپیمایی، با دستاویز قرار دادن مشکلاتی که برای مسافران در قبال توقف سوخت رسانی از سوی وزارت نفت صورت می گرفت، با انجام مکاتباتی با نهادهای دولتی چون وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، از قطع سوخت خود حتی در زمان هایی که پولی پرداخت نمی کردند خودداری کردند؛ با این اقدام وزارت نفت دیگر چنین فضایی برای شرکت های هواپیمایی وجود نخواهد داشت.