کد خبر 793433
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
دموکرات و جمهوریخواه

در ادامه اختلافات ایجاد شده میان دموکرات ها و جمهوریخواهان آمریکا، رئیس کارکنان کاخ سفید خواستار ایجاد کمیته ای ویژه برای تحقیق در خصوص فعالیت های حزب دموکرات شد.

 به گزارش مشرق، اختلافات یا به عبارت بهتر دعوای میان دو حزب سنتی آمریکا از روز گذشته و پس از اعلام جرم علیه « پل منفورت» رئیس ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و «ریک گیتس» شریک تجاری وی، و اقدام منفورت در تسلیم خود به اف بی آی وارد فاز جدیدی شده است.

اتهامات علیه منفورت و گیتس چیست؟

ادعانامه علیه این دو نفر که براساس آن به «توطئه علیه ایالات متحده» متهم شده اند، تماس های آن دو با سیاستمداران طرفدار روسیه در اوکراین بین سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۵ را بررسی می کند.
این ادعانامه می گوید که آنها به عنوان «نمایندگان ثبت نشده» ویکتور یانوکوویچ سیاستمدار اوکراینی و حزب او عمل کردند.

یانوکوویچ در میان اعتراضات گسترده به سیاست هایش در حمایت از روسیه در سال ۲۰۱۴ و با حمایت کشورهای غربی از ریاست جمهوری ساقط شد.

منفورت متهم است که بیش از ۱۸ میلیون دلار را از طریق حساب های خارجی پولشویی کرده و از آن برای خریداری املاک، کالاها و خدمات در معاملاتی که از چشم مقام های آمریکایی پنهان بود استفاده کرده است. گفته شده که او با استفاده از این سرمایه های خارجی یک زندگی مجلل در آمریکا داشته است.

این ادعانامه می گوید که در مجموع ۷۵ میلیون دلار پول از اوکراین و از طریق این حساب ها جاری شد. گیتس، دستیار او هم، به انتقال بیش از ۳ میلیون دلار از حساب های خارجی به سایر حساب هایی که او کنترل می کرد متهم است.

منفورت و گیتس هر دو این اتهامات را رد می کنند و وکلای آنها هنوز پاسخی به این اتهامات نداده اند.

تشکیل کمیته ویژه علیه دموکرات ها

در این میان «جان کلی» رئیس کارکنان کاخ سفید خواستار تشکیل کمیته ای ویژه برای تحقیق در خصوص ۲ اتهام وارده بر حزب دموکرات شده است. یکی از این اتهامات مربوط به قراردادی در خصوص اورانیوم بوده که یک شرکت روسی اقدام به خرید شرکتی در کانادا کرده که این شرکت در زمینه تولید اوارنیوم فعال بوده و ۲۰ درصد از اورانیوم مورد نیاز آمریکا را تولید می کند.

این قرارداد در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» و زمانیکه «هیلاری کلینتون» تصدی پست وزارت خارجه آمریکا را برعهده داشت انجام شده و جمهوریخواهان می گویند بعد از آنکه بنیاد متعلق به «بیل کلینتون» رئیس جمهور اسبق آمریکا و همسر هیلاری، ۱۴۵ میلیون دلار کمک دریافت کرده، وزارت خارجه آمریکا با این قرارداد موافقت کرده است.

اتهام دیگر وارد شده بر حزب دموکرات در خصوص پرونده سازی این حزب در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و ماجرای دخالت روسیه در این انتخابات به نفع «دونالد ترامپ» است.

دروغ گفتن به اف بی آی

در این میان اما یکی از مشاوران مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ اتهام دروغ گفتن به اف بی آی درباره زمان ملاقات ها با کسانی که ادعا می شود رابط روسیه بوده اند را پذیرفته است. اسناد دادگاه نشان می دهد که «جورج پاپادوپولوس» اذعان کرده است که گفتگو با این افراد زمانی اتفاق افتاد که او برای ترامپ کار می کرد نه قبل از آن.

پاپادوپولوس گفت به او گفته شده بود که روس ها اطلاعاتی برای تخریب چهره هیلاری کلینتون در اختیار دارند.

اینها اولین اتهاماتی است که رابرت مولر، دادستان ویژه تحقیق درباره ادعای تبانی میان روسیه و ستاد مبارزات ترامپ، مطرح می کند. اما هر دو طرف چنین اتهامی را رد می کنند.

پیشتر معلوم شد که تحقیقات مولر در این باره به طرح اتهام کلاهبرداری مالیاتی علیه پل منفورت، مدیر سابق ستاد مبارزات ترامپ، منجر شده است. ۱۲ مورد اتهام علیه منفورت و یکی از همکاران او به نام ریک گیتس مطرح شده که شامل توطئه برای پولشویی هم هست.

این اتهامات به کمپین ترامپ مربوط نمی شود بلکه به معاملات تجاری این دو تا قبل از سال ۲۰۱۵ مربوط است.

تاثیر احتمالی پرونده پاپادوپولوس بر ترامپ چیست؟

تحلیلگران می گویند پرونده اتهامات پاپادوپولوس به طور بالقوه می تواند برای رئیس جمهور آمریکا زیانبار باشد چون مستقیما به کمپین او مربوط می شود.

جورج پاپادوپولوس - وکیل امور انرژی بین المللی در شیکاگو - آنقدر به ترامپ نزدیک بود که در عکسی از تیم مشاوران امنیت ملی او که ترامپ روز اول آوریل ۲۰۱۶ منتشر کرد جا داشته باشد.

براساس اسناد دادگاه، مشاور سابق ترامپ در دوران انتخابات روز ۵ اکتبر ۲۰۱۷ به کارشکنی در مسیر تحقیقات اف بی آی در مورد ادعای تبانی با روسیه اذعان کرده است. زمانی که اف بی آی (اداره تحقیقات فدرال) در ماه ژانویه با او مصاحبه کرد، او به نادرستی ادعا کرد که پیش از پیوستن به کمپین ترامپ در ماه مارس ۲۰۱۶ با دو چهره که پیوندهایی با روسیه داشتند دیدار کرد. اما واقعیت این بود که او بعد از پیوستن به کمپین ترامپ با آنها ملاقات کرده بود.

یکی از آن دیدارها با یک زن نام برده نشده روس بود که پاپادوپولوس فکر می کرد با مقام های دولت روسیه ارتباط دارد. راو اذعان کرد که به دنبال استفاده از این شخص در تلاش برای ترتیب دادن ملاقاتی میان کمپین (ترامپ) و مقام های دولت روسیه بود.

شخص دیگر استاد دانشگاه ساکن لندن بود که گفته می شد پیوندهای ملموسی با مقام های دولت روسیه دارد که از این شخص هم نام برده نشده است.

این بیانیه می گوید که این استاد دانشگاه فقط به این دلیل به پاپادوپولوس علاقه مند شد که او بخشی از کمپین ترامپ بود.

ادعا می شود که این استاد دانشگاه در ملاقاتی با پاپادوپولوس سر صبحانه در هتلی در لندن در روز ۲۶ آوریل ۲۰۱۶ یا همان روزها، به وجود «هزاران ای میل» برای تخریب چهره کلینتون اشاره کرد. این استاد دانشگاه گفته بود که در جریان دیدار با مقام های ارشد دولت روسیه در سفری اخیر به مسکو از وجود این ای میل های مخرب مطلع شده بود.

با این وجود دستیاران ترامپ گفته اند که آقای پاپادوپولوس نقش محدودی در کمپین داشت و به آقای ترامپ دسترسی نداشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس