به گزارش مشرق، حدود یک دهه پیش، ارزش خودروهای کلاسیک به اندازه ای پایین بود که مالک ها آن ها را به نحوی قیمت گذاری می کردند که صرفا از سر خود باز کنند. با گذر زمان و تغییر فرهنگ جامعه، با آگاهی بیشتر از ویژگی های منحصر به فرد خودروها و فعالیت های کمیته کلاسیک فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در راستای ترویج فرهنگ صحیح نگهداری از این خودروها، قیمت آن ها به سرعت افزایش یافت و تنها طی یک دهه در برخی موارد تا بیش از ۱۰ برابر بالا رفت.
امروزه، بازسازی، خرید، فروش و دلالی خودروهای کلاسیک برای برخی افراد سرمایه دار و بعضا سودجو به یکی از پردآمدترین شغل ها بدل شده است. اما برای اینکه یک خودرو کلاسیک به درجه ای از سلامت برسد که بتوان بر آن قیمت خوبی گذاشت، لازم است تا ضمن انتخاب خودرو مناسب و ارزشمند بازار آن را به بهترین شکل بازسازی کنید.
خودروهای ارزشمندی در بازار کشور وجود دارند که در مقیاس بازار جهانی نیز ارزش مادی و معنوی بسیاری دارند. اما تصور اینکه خودروهای موجود در کشور به اندازه قیمت جهانی ارزش دارند تفکری کاملا پوچ و بسیار خنده دار است. برای آن که یک خودرو مشخص ارزش گذاری شود چند روش متنوع وجود دارد که معتبرترین آن ها در خصوص خودروهای کلاسیک، قیمت گذاری به روش CPO یا ارزیابی دقیق خودرو کارکرده و قیمت گذاری آن از سوی برند سازنده است یا قیمت گذاری و تعیین ارزش از سوی متخصصان برجسته شرکت های برگزار کننده مزایده های تخصصی خودرو است.
این دو روش بین ۱۲۵ تا ۱۷۰ (و یا بیشتر وابسته به برند و شرکت تولید کننده خودرو یا مزایده گذار) فاکتور اساسی فنی و ظاهری را به دقت مورد بررسی قرار می دهند و بر اساس میزان دقت رعایت شده در انجام فرایند به اصیل ترین شکل ممکن، به خودرو مورد نظر نمره داده و بر اساس رتبه نهایی آن قیمت گذاری می کنند. بی دلیل نیست که یک خودرو واحد، تولید یک سال مشخص و با سطح آپشن یکسان، یکی چند صد هزار دلار و دیگری میلیون ها دلار قیمت گذاری می شوند.
منبع: خودروکار