کد خبر 79426
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۱

در حالي كه بارها و بارها از سوي مقام هاي ارشد نظام به وزارت امور خارجه تذكر داده شده است كه اقتصاد بايد از محورهاي اصلي فعاليت سفارت خانه هاي كشور باشد، متاسفانه تجربه نشان داده كه گويا اقتصاد گم شده اين وزارتخانه است و اين در حالي است كه به نظر مي رسد سخنراني اخير خانم هيلاري كلينتون در كلوب اقتصادي نيويورك مي تواند درس بزرگي براي دكتر صالحي باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي مشرق، وزير امور خارجه آمريكا در اين سخنراني  به صراحت اعلام مي كند كه اقتصاد ستون قدرت جهاني اين كشور است و براي اين كه آمريكا از قافله اقتصاد جهاني عقب نماند ديپلمات ها سربازان خستگي ناپذير اقتصاد امريكا خواهند بود.

"وزارت امور خارجه دیپلمات‌های مستعد و خستگی‌ناپذیري دارد که در ارتباط اقتصادی در سراسر جهان دخیل هستند. ما دوباره سازمان‌دهی می‌شویم تا موانع بروکراتیک قدیمی را برطرف نمائیم. ما همچنین فعالیت بیشتری برای آموزش دیپلمات‌هایمان به منظور فهم اقتصاد، امور مالی و جهانی انجام خواهیم داد."

البته سخنان وي درسهاي ديگري نيز براي آنان كه بر مسند سياست خارجي كشور نشسته اند دارد كه براي تذكر به چند نمونه از آنها اشاره مي كنيم:

1-دستورالعمل اقتصادي به تمام سفارت خانه ها: وزير امور خارجه آمريكا از صدور دستورالعملي به تمام سفيران آمريكا خبر مي دهد.اين كه اين دستورالعمل حاوي چه نكاتي است را نمي دانيم، اما مي توان با توجه به شواهد و قرايني كه در متن سخنراني كلينتون آمده و اميدواريم آقاي صالحي براي يك بار هم كه شده آن را مطالعه كند به محتويات‌ آن پي برد.اين شايد اولين درس خانم كلينتون باشد و آن مهندسي مجدد ماموريت سفيران و  سفارت خانه ها براي حركت در مسير اقتصاد است.

2-استخدام يك اقتصاددان ارشد و ايجاد معاونت جديد براي رشد اقتصادي :هر چند نياز به توضيح نيست اما درس دوم خانم كلينتون اصلاح ساختار وزارت امور خارجه براي حفظ قدرت برتر اقتصادي در راستاي تداوم رهبري سياسي جهاني است.سوال اين است كه وزارت امورخارجه ايران،سفيران و رايزنان اقتصادي ايران تا چه حد در مسير سياست هاي  اقتصادي كشور حركت مي كنند.براي پاسخ به اين سوال خوب است به موافقتنامه ها و قراردادهاي تجاري اشاره كنيم كه در ديدارهاي سياسي منعقد مي شود.اين مساله تا انجا صوري شده كه صداي آقاي وزير را هم درآورده است.

3-وضع قوانين جديد در عرصه اقتصاد بين الملل: شايد براي اقتصاد ايران زود باشد كه در اين مسير حركت كند اما به هر حال مي تواند براي يك ديپلماسي فعال درس خوبي باشد.

4-تجديد نظر در روابط منطقه اي و فرا منطقه اي:خانم كلينتون در سخنراني خود بارها به اين مساله اشاره كرده است.وي اعلام مي كند " ایجاد شبکه قوی از ارتباطات و نهادها یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که در سراسر اقیانوس آرام انجام خواهیم داد و امضای موافقتنامه آزاد با کشورهایی چون کره پاناما و آرژانتين از نمونه هاي چنين همكاري است ".

و بالاخره درس ديگر خانم كلينتون به وزارت امورخارجه ما ،انرژي و مسايل مربوط به آن است.وي به صراحت از ايجاد اداره منابع انرژي در وزارت امور خارجه آمريكا نام مي برد.سوالي كه به ذهن مي رسد اين است كشوري كه از نظر حجم ذخاير نفت و گاز در دنيا رتبه اول را دارد چه برنامه اي براي ديپلمات هاي خود در اين زمينه در نظر گرفته است.

در پايان خوب است اشاره اي هم به تحولات منطقه داشته باشيم.وزير امور خارجه آمريكا در تحليل خود از استراتژي "بيداري اقتصادي " در منطقه به عنوان راهبرد آمريكا براي مديريت پديده اي كه از آن به  عنوان "بيداري سياسي" نام مي برد ياد مي كند.سوال پاياني ما از مسوولان وزارت امور خارجه كشور اين است كه آيا در اين زمينه برنامه اي ،استراتژي و حتي فكري صورت گرفته كه ايران بتواند از نظر اقتصادي حضوري هر چند كم رنگ داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • تربیزلی ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    نمی دونم از تخریب و تخطئه شخصیت ذکتر صالحی چه سودی می برید ، ولی موضوعی که تحت عنوان "درسهای . . . برای آقای صالحی" آوردین ، به یک شخص بستگی نداره ، خود کلینتونم خیلی برای این کار زحمت نکشیده ، بلکه این سیاست های مدون آمریکا در طول دهها سال هست . حالا شما . . . .
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    جناب صالحي وزيري بسيار ضعيف هستند و منتاسفانه براي وزارت خارجه اصلا فردي مثل ايشان با توانمندي محدودي كه در حوزه ديپلماسي دارند افت است كه ثمره اين روزهاي دستگاه خوابيده وزارت خارجه در اوج تحولات منطقه كاملا قابل مشاهده است صالحي اگر تقواي كاري داشت بايد در همان تخصص خود و سازمان اتمي مي ماند و آبروي خود و وزارت خارجه را نمي برد
  • ناشناس ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    البته اکثر سفرا وکارمندان خارج از کشور بیشتر به اقتصاد خودشون که خوب می رسند برن بیان جاشون رو عاج فیله !البته ما از زمان جنگ هم وزرارت خار جه انقلابی پیشرو نداشتیم !
  • سربار ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    برادر تربیزلی احیانا شما با این سطح بالایIQبا برادر بروسلی نصبتی داری؟؟
  • سید مهدی ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    کلا این مشرقیها و همفکرانشون ماکیاولیستهای به تمام معنا هستند. یک روز با نقل افاضات حاج حسین کلینتون را مظهر بلاهت می دانند و روز دیگر برای تخریب دولت و صالحی افاضاتش را کلاس درس. براستی آیا هدف وسیله را توجیه می کند؟ از نظر مشرق جواب بله است و اینجا هدف پیروزی در انتخابات و تخریب دولت است حال وسیله رسیدن به این هدف بلاهت کلینتون باشد یا کلاس درس وی فرقی ندارد...
  • حب مسکو ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    من حوزه تخصصی ام رفتار شناسی مدیریتی رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایران است ؛بسیار جالب و هوشمندانه است مثلا همین نامگذاری سالها که جهت گیری کلی یک کشور را براساس تهدیدات و فرصت ها مشخص کردند.شما در هیچ جای جهان نمیتوانید نمونه بیابید!!امسال سال جهاد اقتصادی در ایران بود ؛یک نماینده شجاع پیدا بشود از این وزیر امور خارجه فقط سئوال کنند شما در راستای شعار امسال چه کردید؟و چه نتیجه ای داشت؟و با سالهای قبل چه تفاوتی داشت؟
  • عمار ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    سلام و درود؛ دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید. http://www.ammarname.ir/link/4825 ما را با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید . موفق و پیروز باشید . عمارنامه http://ammarname.ir/—- info@ammarname.ir یا علی
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    به نظر می رسد با توجه به خاستگاه فرهنگی نظام مقدس اسلامی وزارت خارجه باید فرهنگ را در راس برنامه های خد قرار دهد. اگر غرب تفوق اقتصادی بر دنیا دارد در عرصه فرهنگ به شدت مبتذل است و در مقابل این فرهنگ اصیل دینی است که هم اکنون در همه جای دنیا طرفدار پیدا کرده است.
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    به اقای صالحی گیر دادن نشان از مروت ندارد!! قبلی ها چه گلی به سرمان زدند ؟!!! چه کردند که صالحی نکرد ویا نمیتواند بکند !!! این بنا از پای بست ویران است !!! ومعماران ما از اول تا حال دنبال نقش ایوان بوده اند > ایا فرصتی هست که وزارت امور خارجه به اقتصاد فکر بکند؟!!! نیات همراه روش ها باید به کل تغییر کند وگرنه آش همین است وکاسه همین !!!!
  • داوود ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    ما وابسته های بازرگانی در اکثر سفارتخانه ها داریم که ضمن راه گشودنهای تجاری ( وظیفه ذاتی ) میتوانند پیام آوران اقتصادی و زمینه سازان توسعه باشند و مسئو لیت آنها با وزارت صنعت تجارت و بازرگانی است اما متاسفانه داستان کوزه است و تراوشهای آن، با این جمله هدفم مبرا نمودن وزارت خارجه نیست اما مشگل اقتصادی جامعه را در وزارت صنعت تجارت و بازرگانی باید جستجو کرد، یادتان هست یکی از مباشران بازرگانی چه شرکتی بود، پس وظیفه معاونتهای عریض و طویل آن وزارت محترم چه بود، سفارش کالا به مباشر؟ و پرداخت نقدی یا شاید پیش پرداخت نقدی و دریافت کالا در انبار ( داستان هلو ) و یا خرج از کیسه میهمان و ...
  • مریم ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    0 0
    به ما چه که کلینتون چه کارکرد. از دانش خودت اگه مایه علمی داری مایه بذار
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    0 0
    اول ببینید چند دیپلمات اقتصاد خوانده وزارت خارجه به پستهای سفارت رسیده اند و تخصص عمده سفراء موجود چیست، بعد سئوال بفرمائید که اولویت موضوع اقتصاد در کل سیاستهای کلان ایران و نه تنها وزارت امور خارجه در چه سطحی است.
  • یک وزارت خارجه ای ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
    0 0
    البته در میان سفیران و نفرات دوم نمایندگی ها متخصصان اقتصادی بوده و هستند. اما یکی از تصمیمات نسنجیده اقای صالحی همین حذف معاونت اقتصادی وزارت خارجه بدون هیچ ارزیابی علمی بود که در دوره قبلی تاسیس شده بود . ایشون گمان کردند هرچه معاونت ها کمتر بشه کاریی بالا می ره که این امر الزاما درست نیست ...البته شواهدی هم از نفوذ جریان انحرافی در این تصمیم وجود داره ..
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
    0 0
    متاسفانه اکثرا دیپلمات های ایرانی افرادی هستند که فقط تا حدودی تجربه عملی دارند وتخصص علمی کمی دارندوعلم شان بروز نیست وفقط به تجارت شخصی علاقه دارند!!!
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
    0 0
    موافق درست است صالحی بی تجربه و متاثر از خارج از وزارت خارجه است
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
    0 0
    قبلی ها خیلی سرتر از صالحی بودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس