کد خبر 794567
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
رهبر کاتالونیا

دادگاهی در اسپانیا حکم بازداشت رهبر برکنار شده کاتالونیا را به اتهام اغتشاش صادر کرده است.

 به گزارش مشرق به نقل از رویترز، در حالی که کارلس پوجدمونت رهبر برکنار شده کاتالونیا پس از برکناری دولتش از سوی دولت مادرید، به بروکسل رفته است، دادگاهی در اسپانیا حکم بازداشت وی را به اتهام اغتشاش و فتنه صادر کرده است.

دولت کاتالونیا پس از اعلام استقلال، از سوی دولت مرکزی مادرید بر کنار شده و تاکنون هشت وزیر دولت سابق کاتالونیا بازداشت شده اند.

دادگاه مادرید از مقام های بلژیک خواسته است تا پوجمونت و چهار نفر دیگر از نزدیکان او را بازداشت کنند. این افراد از عمل به دستور دادگاه اسپانیا برای بازگشت به این کشور خودداری کرده اند. این افراد باید برای پاسخگویی به اتهامات مربوط به اغتشاش و فتنه، سوء استفاده از اموال و منابع دولتی و عمومی، نافرمانی در برابر دادگاه پاسخگو باشند.

قاضی دادگاه با درخواست رهبر سابق کاتالونیا برای شرکت در جلسه دادگاه از طریق ویدئو کنفرانس مخالفت کرده است. در بروکسل نیز یک دادستان فدرال تاکید کرده است که مقام های بلژیک باید پیش از تحویل دادن رهبر سابق کاتالونیا به مادرید، این حکم بازداشت را مورد بررسی قرار دهند.

پوجدمونت که قصد شرکت در انتخابات زودهنگام ۲۱ دسامبر کاتالونیا را دارد، تاکید کرده است که به دستگاه قضایی اسپانیا اعتماد ندارد ولی حاضر است با دادگاه های بلژیک همکاری کند.

اسپانیا با بدترین بحران سیاسی از دهه ۱۹۷۰ میلادی روبرو شده است. بلژیک اکنون ۳ ماه فرصت دارد تا در باره بازگرداندن رهبر سابق کاتالونیا به اسپانیا تصمیم گیری کند.

روز پنجشنبه دستور بازداشت ۹ وزیر برکنار شده دولت سابق کاتالونیا از سوی دادگاه عالی اسپانیا صادر شده است. پوجدمونت در یک مصاحبه تلویزیونی در بروکسل تاکید کرد: ما خودمان را یک دولت مشروع و قانونی می دانیم. باید به طور مداوم به جهان اعلام کنیم که چه اتفاقاتی در اسپانیا در حال وقوع است...من حاضرم نامزد انتخابات شوم... این امکان پذیر است که یک کارزار انتخاباتی را از هر جایی مدیریت و اجرا کنید.

بازداشت رهبران جدایی طلب کاتالونیا در روزهای اخیر موجب افزایش اقبال عمومی مردم این منطقه به احزاب استقلال طلب شده است.

در اعتراض به اقدامات دولت مرکزی اسپانیا، گروه های مدنی کاتالونیا خواستار برپایی اعتصاب سراسری در روز ۸ نوامبر یعنی چهارشنبه هفته جاری و برگزاری تظاهرات گسترده در روز ۱۱ نوامبر شده اند.

تظاهرات طرفداران استقلال کاتالونیا پنجشنبه شب در شهرهای مختلف ایالت کاتالونیا برگزار شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس