فیلم/ شلیک موشک «برکان2» ارتش یمن به ریاض

حمله شب گذشته به ریاض شاید از نظر نظامی با انهدام هدفی همراه نشد اما حاوی درسها و نکته های فراوانی بود که بیش از اصابت، تاثیر خود را روی ارتش سعودی و سامانه های دفاع موشکی آنها گذاشت.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بیش از دو سال از آغاز حمله ارتش سعودی و همراهان کج دار و مریضش به یمن می گذرد و علی رغم کشته شدن هزاران کودک، زن و مردان بیگناه یمنی هنوز هم امکان اشغال کامل این کشور توسط نیروهای سراپا مسلح سعودی فراهم نشده است. همین مقاومت بی نظیر و رشادت یمنی ها بوده که جنگی که بسیاری از کارشناسان تصور می کردند در عرض چند ماه به پایان خواهد رسید، تاکنون برای ارتش سعودی نتیجه ای جز حقارت و ذلیل شدن در برابر یکی از بی امکانات ترین مردم جهان، به همراه نشده است. تا به امروز اتفاقات مهم زیادی در میدان نبرد یمن رخ داده که از آن میان تحولات موشکی از نقش پررنگ تری برخوردار هستند.

شنبه شب در یک اتفاق جدید که تحولی خاص در جریان جنگ یمن محسوب می شود یک تیر موشک برکان 2 اچ یمنی ها به سمت شهر ریاض پایتخت سعودی پرتاب شد که می تواند از جهات مختلف مسئله ای مهم و تاثیر گذار در تحولات این کشور باشد. این موشک که به سمت فرودگاه ملک خالد ریاض می رفت به احتمال فراوان توسط موشک های دفاعی پاتریوت سعودی ها ساقط شده اما تصاویر منتشر شده از نوع واکنش ارتش پر ادعای سعودی، نکات فراوانی را درباره این رویارویی به ذهن متبادر می کند. برای آشنایی بهتر با این مقابله بهتر است نگاهی به تسلیحات نامتوازن دو طرف داشته باشیم.

برکان 2؛ حاصل تلاش یمنی ها در محاصره

موشک های سری برکان 2 در حقیقت مدل ارتقاء یافته برکان 1 هستند. این موشک ها بر پایه سری موشک های زمین به زمین اسکاد توسعه پیدا کرده اند و از سوخت مایع استفاده می کنند. سر جنگی این موشک در حدود 650 کیلوگرم وزن دارد.  برد آنها در حدود 800 کیلومتر اعلام شده است. منابع رسانه ای بردهای مختلفی را برای این موشک اعلام کردند اما یکی از حوادث مهم دیشب، رسیدن برد این موشک به 900 کیلومتر است زیرا نزدیک ترین محل در دست نیروهای حوثی و ارتش یمن به این فرودگاه حدود 900 کیلومتر فاصله با این فرودگاه دارد و بعید نیست این برد، به 1 هزار کیلومتر هم رسیده باشد.

موشک برکان 2 اچ

با توجه به بررسی ظواهر و تصاویر منتشر شده از مدل موشک برکان 2 و مقایسه آن با برکان 1 این نکته حائز اهمیت است که با تغییر شکل ظاهر سر جنگی این موشک، با طراحی پیشرفته تر و با رعایت بیشتر مسائل طراحی آیرودینامیک مواجه هستیم که متخصصان یمنی با دانش خود، جهت استفاده بهتر از ذخائر موشکی به جا مانده از سالها قبل، از آن بهره گرفته اند و این طراحی جدید، می تواند سرعت بیشتری را در زمان شیرجه به سمت هدف برای موشک بالستیک مذکور تامین کند.

موشک پاتریوت، محصولی با علامت سوال های فراوان

در مقابل، سعودی ها با شلیک 5 تیر موشک از سامانه مشهور و پر ادعای پاتریوت در نهایت موفق شدند موشک برکان 2 اچ یمنی ها را ساقط کنند. در فیلم منتشر شده از این حادثه شلیک 4 موشک مشخص است اما اگر به لحظه اولیه شروع فیلم دقت کنیم رد شلیک یک موشک دیگر نیز دقیقا مشخص می شود. با توجه به اینکه هر تیر از این موشک ها در حدود 3 میلیون دلار قیمت دارند، مشخص می شود که آنها چه هزینه قابل توجهی را برای زدن یک موشک قدیمی صرف کرده اند. ارتش سعودی از جمله دارندگان قدیمی موشک پاتریوت است که در حال حاضر دو مدل 2 و 3 این موشک در اختیار عربستان است.

موشک پاتریوت ۳

سعودی ها نزدیک به 600 تیر مدل پاتریوت 3 را در سالهای اخیر سفارش داده اند و تبدیل به یکی از کاربران بزرگ این موشک شده اند. سامانه پاتریوت ۳ آخرین مدل از سامانه های دفاعی ساخته شرکت ریتهون است که وظیفه اصلی آن دفاع در برابر موشک های بالستیک به حساب می آید. برد این سامانه بر علیه موشک های بالستیک در حدود ۲۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن در حدود ۲۴ کیلومتر است. سرعت موشک در این مدل حدودا ۴  برابر سرعت صوت است و البته فاقد مواد منفجره در سرجنگی است و صرفا با انرژی حاصل از برخورد با هدف، آن را نابود می کند.

شلیک موشک های پاتریوت عربستان به سمت موشک یمنی ها ، به آتش حاصل از شلیک اولین موشک و حرکت آن در لحظه اول کلیپ (در گوشه بالا و سمت راست) دقت کنید

موشک پاتریوت 2 عربستان عمدتا از سری GEM-T هستند. این مدل از نظر مشخصات پروازی و سرعت نسبت با سایر پاتریوت های 2 تغییر نکرده و بیشتر در بحث نرم افزارهای هدایتی و بحث حسگرهای بهتر و عملکرد ارتقاء یافته فیوزها دچار تغییر شده است. برد این موشک بین 90 الی 160 کیلومتر است و سرعت آن در حدود 4 ماخ است. ارتفاع درگیری عمده موشک های سری پاتریوت در حدود 24 کیلومتر است.

پاتریوت 2 سری GEM-T

در درگیری شب گذشته در ریاض همان طور که در بالا نیز اشاره شد شاهد شلیک 5 تیر موشک پاتریوت از یک نقطه بودیم و تنها مدلی از پرتابگرهای پاتریوت که بیش از 4 موشک در لانچر وجود دارد، لانچرهای پاتریوت 3 است.

اما نگاهی به عملکرد موشک پاتریوت سوالات زیادی را در ذهن ایجاد می کند. این موشک اولین بار در جریان عملیات طوفان صحرا وارد عمل شد و برخلاف آنچه آمار رسمی این موشک گفته می شود در سالهای بعد از طوفان صحرا کارشناسان زیادی درباره آمار اعلامی از موفقیت پاتریوت اعلام نظر کردند. برخی حتی مثل پرفسور تئودور پوستول از دانشگاه ام آی تی حتی تا به آنجا پیش رفتند که نرخ موفقیت این موشک در عملیات طوفان صحرا را زیر 10 درصد و حتی صفر اعلام کردند. به هر حال مبحث عملکرد موشک پاتریوت در عملیات طوفان صحرا تا همین امروز همچنان محل بحث و اختلاف بین صاحب نظران است.

پرتاب گر موشک پاتریوت 3

پاتریوت در سالهای بعدی هم در جریان حمله مجدد به عراق در سال 2003 و البته در خدمت رژیم صهیونیستی و در خدمت ارتش سعودی در جریان حمله به یمن وارد عمل شده است. در مواردی موفق عمل کرده و در مواردی نیز شکست خورده است اما درگیری دیشب از جهت دیگری قابل بررسی است. عربستانی ها 5 تیر موشک با بهای کلی 15 میلیون دلار با احتساب قیمت هر تیر حدودا 3 میلیون دلار را به سمت یک موشکی که می توان به نوعی آن را اسکادی ارتقاء یافته دانست شلیک کردند. ارزش موشک شلیک شده توسط یمنی ها در گرانترین حالت حدود 1 میلیون دلار تخمین زده می شود. اینجا و در برابر یک اسکاد ارتقاء یافته 5 موشک شلیک شده است ، در صورت رو به رو شدن با یک حمله همزمان توسط چندین موشک سعودی ها چه خواهند کرد ؟  

شلیک 5 موشک نشان می دهد هدف گیری یمنی ها درست بوده است و سیستم شناسایی پاتریوت به درستی تشخیص داده است موشک در حال نزدیک شدن به نقطه حساسی است و باید با آن درگیر شد. آیا عدم اطمینان از موفقیت پاتریوت باعث شده است که 5 موشک به سمت هدف شلیک شود؟ چند موشک برای مقابله با مهاجمین لازم است و تا چه زمانی می توان این نوع شلیک را ادامه داد؟ اگر سعودی ها با دشمنی قوی تر دارای تعداد بسیار بیشتر از موشک های بالستیک با سرعت ، مانور پذیری در مرحله نهایی و قدرت تخریب بیشتر رو به رو شوند چه خواهد شد؟

نکته بعدی این که چطور است بعد از بیش از 2 سال جنگ و در حالی که یمنی های در محاصره نه نیروی هوایی و نه دفاع هوایی دارند و جنگنده های سعودی و هواپیماهای شناسایی و پیش اخطار (آواکس) آنها تمام مناطق را تحت پوشش خود دارند همچنان شاهد شلیک موشک هایی با برد بیشتر نیز هستیم. در حقیقت مقابله با پرتابگرهای متحرک موشک بالستیک را شاید بتوان کابوسی برای هر ارتش دانست. از پرتابگرهای متحرک موشک وی 2 در جنگ جهانی دوم تا پرتابگرهای اسکاد ارتش عراق در عملیات طوفان صحرا تا پرتابگرهای راکت و موشک حزب الله در جنگ 33 روزه و البته پرتابگرهای یمنی؛ همه و همه یک مشکل برای یافتن و نابود کردن بوده اند.

حمله شب گذشته به ریاض شاید از نظر نظامی با اصابتی همراه نبود ولی حاوی درسها و نکته های فراوانی درباره بحث دفاع موشکی و ارزش حمله با موشک های بالستیک بود و قطعا هنگامی که یمنی ها به مختصات و مسیر پروازی صحیح به سمت پایتخت عربستان دست پیدا کرده اند، شاید به زودی شاهد حمله ای بزرگتر باشیم که نتوان با سراسیمگی از اصابت آن جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 125
  • در انتظار بررسی: 20
  • غیر قابل انتشار: 29
  • در جستجوی حقیقت IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    اینجاست که میگن اگر خدا یاریتون کنه هیچکس بر شما پیروز نخواهد شد . یدالله فوق ایدیهم . حالا بازم یه عده از تجهیزات امریکایی تعریف و تمجید کنند
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      52 66
      البته نوع روسی اش هم ارزش تمجید نداره.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      41 15
      یا اینکه به این پیام منفی بدن بترکید امریکایی
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      75 6
      بنظرم باز هم باید حملات موشکی ازنوع بالستیکی تکرار بشه تا جنگ یمن زودتر تموم بشه
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      17 22
      اگه پاتروت نتونه نسخه صادراتی اس 300 می تونه
    • رضا IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      15 17
      عربستانی ها بخاطر موقعیت ریاض و از سراسیمگی چند تیر شلیک کردند وگرنه شلیک 2 تیر پاتریوت برای یک موشک بالستیک احتمال برخورد رو تقریبا به 100 درصد میرسونه در ضمن دقت pac3 نسبت به pac 2 خیلی بهتر شده موشکهای عربستان عمدتا pac2 هستند.
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      51 2
      بارانی از موشک بر سر اهداف لازم است. صد البته در ریاض نه استان های همرز با یمن.
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
      13 1
      توی متن سعی شده جزییاتی توضیح داده بشه مثل سراسیمگی عربستانی ها و اینکه حوثی ها تونستند مسیر و مختصات درست برای حمله به ریاض رو بدست بیارن و ترسیم آینده. انوقت طرف اومده داره از پاتریوت 3 دفاع میکنه و توجیه میکنه که اینا پک دو بودند و پک سه بهتره و ... واقعا بعضیا بصیرت لازم رو ندارند.
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    71 8
    احسنت دقیقا منم به همین فکر میکردم.برای یه موشکی که نه آنچنان فناوری پیشرفته ایی داره و نه موشکی با مانور بالا به حساب میاد و یه موشک کاملا عادی و قدیمی به حساب میاد چرا 4 تیر یا به قول شما 5 تیر اونم با قیمتی گزاف که هر کدوم نزدیک به 2.8 میلیون دلار پولشونه شلیک میکنن.چطور سیستم های اینا نتونسته از قبل اینو بشناسه. و از همه مهمتر این یه موشک کاملا عادی بود.با موشک های پیشرفته و رادار گریز میخوان چه کنن؟؟؟ حساب کن برای هر موشک بخوان 5 تیر بزنن.اونم نه یه موشک پیشرفته یه موشک عادی که شاید قیمتش به 70-80 هزار دلار هم نرسه. پس با زرداخانه ها و شهر های موشکی ما چه میخوان بکنن؟؟؟جالبه که برای ما کری هم میخوانند و میگویند میخواهند جنگ را به داخل خاک ایران بیاورند ابلح ها. بنظرم ائتلاف شیطانی عربستانی بهتره خوب چشماشو باز کنه.یمنی که همه جوره تحت محاصره ست میتونه به همین سادگی یه موشک ارزون رو بفرسته تا ریاض به نظرت موشک های ما با شما چه میکنه؟؟؟!!! جنگی شروع بشه این ما هستیم که دیگه زمان پایان جنگ رو اعلام میکنیم و این ما هستیم که میگیم غرامت جنگ چه خواهد بود.
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      33 4
      درست واژه ابلح می شود ابله
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      24 53
      اگه موشکای ما ریاض را بزنند موشکای امریکا هم تهران را می زنند ما که ضد ضربه نیستیم
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      46 4
      احسنت وقتی موشک های امریکا ما رو بزنه ما هم بیکار که نمیشینیم پایگاه های اونا رو میزنیم. پس میبینی چرا جهان اینقدر نگرانه که نکنه عربستان یا اسرائیل حناقتی نکنه چون تهش اینه که همه ضرر میکنن. هزینه ی این جنگ هم اینقد زیاد هست که امریکا رو از درگیری کامل منصرف کرده فعلا
  • علی IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    33 13
    اصلا تابلو نبود که منظور مشرق چی بود. مشرق جان همه میدونن که موشکهای بالستیک و کروز هرکدوم درجای خود بسیار باارزش هستن. کسی منکر این قضیه نشده و نمیتواند باشد. ولی اینکه یک کشور فقط یک تاکتیک نظامی داشته بلشد خیلی بد هست هرجنگ افزاری کارایی مخصوص خودش رو در میدان جنگ دارد. خیلی ایراد گرفته میشه که ایران تجهیزاتش خیلی فرسوده و دیگر قابل استفاده درمیدان های امروزی نیست مشرق هم زحمت کشیده این مقالرو درحمایت از تاکتیک ایران نوشته. ولی همان طور که کار موشک رو جنگنده نمیتواند انجام بدهد مثلا حمله به عمق ۲۰۰ هزار کیلومتری دشمن خوب موشک هم کارجنگنده رو نمیتونه انجام بده مثلا دفاع هوایی. بمباران با حجم سنگین . پوشش از خطوط خودی. حوب مسلم هست یمن نیست. اگر یمن بود که خیلی وقت پیش بهش حمله شده بود
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      13 5
      200 هزار کیلومتر؟؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      24 13
      کاربر علی! ایران قصد حمله ندارد. صدور انقلاب اسلامی بر اثر حاکمیت بر دل ها است که شکل می گیرد. برای مقابله با این انقلاب دشمنان ما قصد حمله دارند. قاعدتا انها هستند که از هواپیما استفاده می کنند نه ما
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    45 4
    یمنی ها ، عربستان را به آزمایشگاه تبدیل کرده اند مطمئن باشید به حد زدن با دقت و قدرت تخریب بالا برسند 2 بالستیک را پشت هم شلیک می کنند اگر اولی ساقط شود دومی قطعا وسط هدفه این هدف یعنی زدن فرودگاه ها تیک بخوره معادله آسمان و به طبعش معادله زمین عوض خواهد شد این روز بزودی می رسه چون فناوری موشکی دسترسی خوبی برای رسیدن به سطوح بالا داره مثل ساخت جنگنده خیلی انحصاری نیست و ایران مشاوره می ده .
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    چه تصویر نابی، دعای برادر یمنی در هنگام شلیک موشک. خدایا به حق محمد و ال محمد باقی مدت زمان غیبت را بر مظلومین و مستضعفین عالم ببخش و موانع ظهور حجتت را برطرف بگردان.
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      63 6
      موضع گیری با اقتدار : وزیر دفاع ایران امیر حاتمی درباره ادعای مسؤولان آمریکایی درباره دخالت ایران در اصابت موشک انصارالله یمن به فرودگاه ریاض گفت: بسیار جالب است؛ امروز مگر كسی از آمریکا سوال می‌کند که شما چه چیزی در اختیار عربستان قرار می‌دهید.
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    41 15
    فقط یه ابله باور میکنه این موشک ها مال یمنه حداقلش اینکه ایران کمک میکنه
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      16 2
      مونتاژ ایرانه!!!
    • صادق ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      36 13
      کمک می کنیم، خوب می کنیم. تا چشم دشمنای اسلام درآد.
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      25 4
      وقتی کشور یمن که محاصره کامل است از این موشک ها درست میکنه پس ببین حزب الله چی داره
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
      39 2
      عربستان که میگه همه راههای زمینی و دریایی و هوایی رو بسته بروی یمن ایران چطور کمک میرسونه / این خود نشونه بی عُرضگیه عربستان وهّابیه و قدرت ایران
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    24 86
    رو که نیست، سنگ پای قزوینه. خوشتون میاد واسه مملکت مشکل ایجاد کنید. الان زرتی یه مزدور میاد با گفتن یک سری حرف تکراری جوابم رو میده. نظرم رو کامل منتشر کن، ویرایشش نکن.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      28 9
      ببند ترسوی پاپتی
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      30 9
      چه آتیشی افتاده به جون جوجه نوچه های آل سعود! تو بسوز داعشی
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      20 8
      اگر يه مقدار مخ نداشته ات رو به كار بگيري و يه مقايسه دم دستي بين تفكرات خودت و امثال خودت با سياستها و اهداف و تفكرات حاكمان خونريز آمريكا و اسرائيل و امثالهم بكني شايد متوجه بشي كه با ابرجنايتكاران وحشي دنيا كه باعث و باني برزمين ريخته شدن خون همين مردم مظلوم يمن هستند هم فكريد و خواسته و ناخواسته مزدور بي جيره و مواجب اونهائيد.شايدم تو يكي جزء اون دسته از مزدوران جيره و مواجب بگيرهستي .
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      12 7
      خودت فهمیدی که چی نوشتی؟
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    59 10
    الله اکبر خود یمنیها چشمه هایی سرشار صفا و جوشش ناب ایمان هستند وآنها واقعا دراین شرایط نابرابر حماسه وار پیش میروند . فردای این مردم درخشان خواهدبود . خداوندا یاریشان کن ومدت ظهوررا به مظلومیت این مردم برماببخش .
  • US ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    12 45
    خر خودتی
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      17 33
      پاتریوت حرف نداره و مشرقم داره چرت میگه ..این حرفا خیلی منو به یاد اعتماد برخی از دوستان به سامانه گنبد آهنین میندازه. هرچقدر هم حقیقت رو انکار کنید ، تغییر نمیکنه
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      15 5
      تو بسوز مزدور
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    56 6
    با دعای مظلومان شود سوراخ سپرهای آهنین ظالمان به لطف خدا
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    33 14
    آن خدایی که آتش را گلستان کند عبور دهد برکان را از کمین پاتریوت ساخته شیطان
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    41 6
    درود بر انصار الله یمن مرگ بر آل سعود کافر
  • نصیر IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    6 45
    ممکنه کار خود عربستان بوده باشه بعد از کودتای داخلی پادشاه و حرکت نخست وزیر لبنان بوی جنگ میاد شاید بعد از یمن لبنان قربانی دوم برجام و تسلیم شدن ایران باشه
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      10 5
      ببند بابا
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      20 4
      سرعت موشک سجیل از همه موشک ها بیشتره و غیر قابل رهگیری هست
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    ایران ببر کاغذیه عربستان ارباب منطقه هست به قول شیخ ولید چند سال دیگه ایرانی ها برای گدایی در خیابان های عربستان خواهند بود....
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      66 4
      چخه سگه سعودی ! الان که اربابات سوراخ موش می خرند به چه قیمتی!
    • حیدری از اهواز IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      67 11
      خودتو خانوادتو با ایرانیها جمع نبند , گدای بدبخت عربستان. ایران برای نبرد با امریکا اماده میشه , عربستان سگ کیه ؟
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      70 2
      البته اگه تا چند سال دیگه اثری از عربستان باشه
    • AE ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      14 2
      ..... نگو
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      32 2
      نوچه سعودی رو ببین! دسمال کِشی آل سعود به چه قیمت بدبخت مزدور؟
    • ایران IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      31 2
      شما فعلا یه تیم عربستانی بیار با تیم والیبال ما یه مسابقه دوستانه بده پخخخخخخ
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      33 1
      عربستان که موش کاغذی هم نیست و دو سال است نتوانسته از پس چند نیروی کلاشینکف به دست یمنی بر بیاید. مزدورانش در عراق و سوریه هم به فنا رفتند . آنهم با حضور دلاورمردان ایرانی . بزودی مکه و مدینه هم آزاد می شود و وهابی ها دوباره به بیابان ها جهت ملخ خواری می گریزند
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      26 4
      خاک تو سرت خداوکیلی ما هم با تیترهای مشرق مشکل داریم ولی وطن فروش نیستیم
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      29 2
      هر وقت که کشورت 100 سال شد اون وقت بیا اینا پارس کن.
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      25 2
      خفه خون بگیر مزدور کثیف وهابی. شما ها بلدید مثل ارباب کثیفو بچه کشتون اسراییل بچه ها و خانواده های یمنی رو شهید کنید.مرگ بر آل سقوط مرگ بر آل سگود. مرگ بر آل شیطان.مرگ بر اربابت اسراییل.
    • کسی که این متن را نوشته خاءن به وطنه و باید کشته ب IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      25 3
      کسی که این متن را نوشته خاءن به وطن میباشد و باید کشته شود من اگه دستم بهت برسه لحظه ای در کشتن تو درنگ نخواهم کرد سگ مزدور عربستان
    • یزگرد IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      19 1
      فعلا که سایه همین ببر کاغذی خواب رو از چشماتون گرفته!وحشت سعودی از تحولات شامات،سکته سعودی در عراق،شنیدن صدای ناقوس مرگ ارتجاع در سرزمین آخرالزمانی یمن و حضور ملتمسانه پیش قراولان ارتش سعودی در تهران فقط اثبات این جمله هست که ایران قدرت مقتدر و تعیین کننده در خاورمیانه هست نه سعودی و ترکیه
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    59 4
    همزمان اگه چند موشک یمنی بسمت هدفی شلیک بشه پاتریوت سرگردان خواهد شد و به احتمال فراوان یکی از موشکها روی هدف خواهد نشست این پاتریوت سابقه ی ضعیفش معلومه/
  • مغزمتفكر جعلي IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    17 4
    بدليل عدم استفاده از رادار هوابرد اين اتفاق افتاد!اوجب واجبات رو ترك كردن
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      12 1
      خخخخخ.اواکس هم که داشتن پ چی شد؟؟!!
  • علی US ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    23 29
    این زنگ خطری است برای موشک های ما, تا حالا یک مورد اصابت موفق موشک دور برد پرتاب شده از یمن روی هدف سعودی نداشتیم. همه رو پاتریوت ها زدن, فردا هم که سیستم تاد داره میاد ...
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      25 6
      آخه برادر باران موشکهای مارو چطور میخوان جواب بدن؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      5 22
      با زدن نیروگاه ها و منابع آب و پالایشگاه و دکل های نفت پاسخ خواهند داد عزیز. از آتش سوزی دکل رگ سفید که خبر دارید انشاالله؟
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      13 4
      برادر علی موشک های ما را باید در جریان نبرد 33 روزه لبنان بنید. همان نبردی که یکی ا سرداران ما رفت و تانک مرکاوا را لمس کرد و خصوصیات آن را متوجه شد و برای آن موشک کرنیت تجوز کرد که به طور عالی کارکرد خویش را نشان داد. اگر انصار الله و ارتش یمن یک سال وقت داشتند و جنگ بعد از یک سال شروع می شد اون وقت ریاض به ویرانه تبدیل شده بود.
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      10 3
      بمباران هوایی !!! قدرت تخریب موشک مگه چقدره ؟؟؟
  • ا IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    8 3
    پاتریوت ۳ دو مدل موشک داره که یکی ۶.۸ میلیون دلار و دیگری ۸ میلیون دلار قیمت داره تازه برای خود امریکا برای اینها که چند برابر میندازن بهشون برای تعداد موشکها هم از انجایی که سرعت نور از سرعت صوت بیشتر هست توی فیلم صدایی که بعد میاد نشان دهنده شلیک ۵ موشک هست
    • رضا IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      4 0
      اخوی آخرین قیمت مدل pac3 طبق گفته ی سایت دیفنس نیوز یک میلیون دلاره
  • محمدرضا بابایی CA ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    24 42
    عیب نداره. همین چند هفته پیش از روس ها S-400 خریدن ازین به بعد از اون استفاده میکنن. دیگه رو اون که ان قلتی ندارین؟ چون خودتون از اون کمترشو دارین
    • AE ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      32 7
      یعنی الان دیگه میشه گفت خاک تو سر وطن فروش
    • پویا IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      14 7
      حالا تو چرا به اونجات فشار اومده ؟
    • شاهین س IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      14 7
      آخه کشمش قلی.ایران دیده خودش داره صیاد 2 و 3 رو تولید میکنه برای چی s-400 بخره.
    • سيد محمد IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      9 1
      يك حس مبتني بر تجربه فعاليت طولاني بم ميگه اسم اين يارو آليانسي شاروني يا ... است. نميدونم چه سري است كه (قربون آقا امام رضا برم ) اين جهودها يا آمريكايي هاي مركز ديپلماسي كه تو سايت هاي ايراني مي چرخن علاقه وافري به اسم رضا و فامياهاي باباي تهراني ايراني و .. دارند :)
  • مهدی باقریان IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    12 9
    کاش حداقل یه گزارش از خریدهای دفاعی عربستان از روسیه میدادین که دورویی نکرده باشین. عربستان از روسیه اس400 خریده از همون کشوری که 7-8 سال آزگار دنبالش رفتین تا اس300 بهتون بده. پاتریوت کار نکرد اونو استفاده میکنه. خیالشون راحته
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      21 1
      واقعیت اینه که توی خرید های نظامی هر محصولی که بخری به نصف قدرت واقعیش تقلیل پیدا کرده.هر کشوری بخواد یه سیستم قوی داشته باشه باید خودش بسازه و به روز کنه.وگرنه هیچ اجازه هم برای به روز کردن نمیده کشوره فروشنده.
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    10 2
    از روی صدای شلیک هم که چند ثایه بعد از شلیک ها شنیده میشود معلوم است که 5 موشک پاتریوت شلیک شده است
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    8 0
    آقا اصلاح کن کج دار و مریز
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    19 15
    چرا شهدای عزیز مرزبانی مون برای شما به اندازه شهدای مدافع حرم ارزش ندارند ؟ چرا فرق میذارید ؟
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    17 3
    اگر تعداد موشک های پرتابی حوثی ها ، از یکی به ده ها موشک برسه .....سعودی ها ابدا توان مقابله با اونا رو ندارن ، چون سیستم هاشون توان این کارو نداره .
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      13 1
      کاملا درسته حالا بعضی ها خودشونو به خواب زدند به زودی با فرود موشکهای مقاومت بر سر ظالمان روزگار از خواب بیدار خواهند شد. آن زمان دیر نیست
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    10 3
    3موشک هم زمان پرتاب میکردند تا حداقل یکیش اصابت کنه.
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    16 2
    پالایشگاهها ومخازن نفتی سعودی باید با موشکهای قویتر هدف قرارگیردو به هرشکل ممکن بایددست آمریکا ازنفت سعودی قطع گردد
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    11 2
    پالایشگاهها ومخازن نفتی سعودی باید با موشکهای قویتر هدف قرارگیردو به هرشکل ممکن بایددست آمریکا ازنفت سعودی قطع گردد
  • ايمان 054 IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    29 1
    کماکان منتظر حمله موشکي انصارالله به چاههاي نفت عربستان هستيم..
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    1 9
    منتظر شلیک دوباره موشک آرای باطله باشید
  • کاظمی IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    16 1
    وقت آن رسیده که انتقام کودکان و زنانی که بی گناه به خاک و خون کشیده شدند را از این سعودی های صهیونیست بگیرید. الان سعودی های ترسو دنبال سوراخ موش باید بگردند و پاتریوت و سایر سامانه های موشکی به دردشان نمی خورد همان طوری که ژاندارمی منطقه و اسلحه های آمریکائی به درد شاه مزدور نخورد....
  • محمود IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    10 18
    به نظرم 15ملیون دلار ارزشش رو داره چون اگه به فرودگاه اصابت میکرد ویه دونه هواپیما داغون میشد خیلی بیشترضررمیکرد هواپیماهای عربستان مثل هواپیماهای درپیت خودمون نیست خیلی قیمتشون خیلی بالاست
  • ماهان IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    9 1
    کج دار و مریز درسته نه کج دار و مریض!!
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    7 8
    اس ۴۰۰ چطور؟ اون هم به درد نمی خوره؟ چون اس ۴۰۰ هم خریده
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    11 0
    کج دار و مریز درسته نه مریض!
    • شاهین س IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      6 0
      ممنون.نکته جالبی بود.
  • farhad IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    12 5
    کجای کاری باند شماره 33 نابود شده آمبولانس و ماشین های آتش نشانی رفتن به سمت باند فرودگاه 4 موشک پاتریوت در هوا بدون اصابت منفجره شده اونوقت میگی پاتریوت شکار کرده پاتریوت نه پتریوت به معنای میهن پرست اینم اولین بار نیست که یمن با برکان 2 اچ ریاض رو میزنه پتریوت اگه توان هدف قرار دادن موشک بالستیک یمن رو داشت الان بن سلمان و ترامپ لب صنعا عربی میرقصیدن
  • علی IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    8 26
    تروریست بودن و حمایت از ترور افتخار نیست دوستان
    • AE ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      14 2
      یمنی از یمن دفاع میکنه تروریست کیه؟
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      17 2
      اینو به اربابات بگو
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      9 1
      تروریست که اربابته جلبک! اینقدر سنگ سعودی رو به سینه نزن! برای دنیا و آخرتت بده
  • م IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    5 1
    تو فیلم شلیک چهار موشک رو نشون داده ولی صدای 5 تا پرتاب موشک میاد
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    10 3
    اوه اوه ضرر عربستان 15 میلیون دلار بوده، دمش گرم
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      8 1
      میگن سعودیها تو سولاخ موش قایم شدن! نوچه هاشونم دنبالشون....
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    6 11
    اخه چقدر مسخره مینویسید. اولا که تعداد موشک هایی که میتونه درگیر بشه با اپراتوره.این اپراتور احتمالاً برای این که احتمال اصابت رو صفر بکنه چند فروند موشک رو درگیر کرده. دوماً ارزش مالی سیستم های پدافند هوایی معمولاً بسیار زیاد است و این مسئله شاخ و دم داری نیست،و هزینه ای که برای این سیستم ها میشه اصلاً با حفظ جان و امنیت منطقه تحت حفاظتی قابل مقایسه نیست. سوماً نسل موشک برکان و ابعاد اون جز موشک های کوچک حساب میشه و تقریباً مثال خوب برای اون موشک کاتیوشا است.که درگیر شدن با همچین ابعادی بسیار مشکل خواهد بود و نمونه اون موشک های فلسطینی ها به سمت اسرائیله که با دو روش تعداد زیاد و ابعاد کوچک کار سامانه های دفاعی رو مشکل میکنه و از طرفی به خاطر وزن طر جنگی البته تخریب انچنانی ندارن و البته نقطه زن نیز نیستند. بله مطمئناً اثابت قرار دادن تیر تیر کمان با سامانه های پیشرفته امروزی کار دشواری خواهد بود. لطفاً به شعور بعضی از خوانندگان احترام بزارید.
    • NL ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      9 2
      لازم نيست شما ادعاي كارشناسي بكنيد و از ديگران مايه بگذاريد ،موشك بركان يك موشك بالستيكي از نوع قديمي هستش كه پروفايل پروازي و نحوه ترمينال و سرعت آن هم براي همه مشخصه ولي با اين حال نياز به ٥فروند موشك گرانقيت براي هدف گيري آن بود
  • آوا IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    7 18
    مشرق جان توهم که گول خوردی فیلم بحرین گذاشتی جا اصابت موشک به ریاض. جدا غیر این فیلم قلابی چیز دیگه ایی ندارید؟؟
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      8 1
      تو بسوز سعودی!
    • آوا IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      3 4
      جناب بحث سوختن یا نسوختن نیست یه سرچ ساده نشون میده این فیلمی که مشرق گذاشته توی آپارات خودمون توی بهمن سال پیش به عنوان تظاهرات بحرین بارگذاری شده؟ خیلی ساده می تونید تاریخ اصلی ویدیو رو پیدا کنید.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    34 5
    فقط چاه های نفتی روبزنن امریکا واروپانابودمیشن
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    7 20
    تحلیل گران مشرق مثل همیشه نه بر اساس واقعیات بلکه براساس خواست و میل خود تحلیل می کنند . تقریبا اکثریت تحیلی های مشرق بعدا مشخص شده است که به طرز فاحشی اشتباه بوده است . ایران در زمینه تجهیزات مزیت ندارد و باید به سمت صلح حرکت کند .
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      10 1
      ماسرجامون هستیم توبروصلح کن هنوزنفهمیدی راهبردایران دفاعی است بنظرم یه سرچی کن ببین ژنرالهای غربی مورد علاقه ات درموردقدرت ایران چی گفتن
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      7 1
      اینو برو از آمریکاییها و اسرائیلیها بپرس پسرم! تا دیگه در تحلیل قدرت ایران مرتکب اشتباه فاحشی نشوی! چون غربیها خوب میدونن قدرت ایران رو
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      8 2
      اگه حرف شما درست بود به نظرت دشمن اثری از ایران باقی گذاشته بود؟؟؟؟ این ها القائات دشمن برای تضعیف روحیه ملت ماست وگرنه خودشون حقیقتو میدونن چیه میخوای قدرت ایرانو ببینی به سوریه توی شش ساله گذشته نگاه کن, به لبنان و عراق و یمن نگاه کن البته دیدن بعضی چیزا بصیرت میخواد که امیدوارم برادران عزیز داشته باشن
  • محمد IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    7 7
    هشدار ائتلاف عربستان به ایران در پی حمله موشکی از یمن تیتر بی بی سی
  • علی IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    13 1
    قضیه یمن وعربستان یاد برخی همسایه ها را به خاطر می اورد که یک همسایهه بد پدر همسایه بغلی را در می اورد تا همسایه می اید کاری کند ان بغلی داد وهوار راه انداخته وتازه بندال هم می شود. متاسفانه دیپلماسی ایران. جواب حرفهای دنیا وعربستان را نمی دهد وجنایات انها. رانمی گوید.
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    8 2
    درود برجنوب لبنان درود بربلندیهای جولان درود برجنوب عراق سلام برشمال نیجریه.
  • US ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    7 7
    شاید به زودی شاهد حمله ای بزرگتر باشیم که نتوان با سراسیمگی از اصابت آن جلوگیری کرد. از آنجا که مشرق و دار و دسته موشکسازان باهمند این جمله اخر را جدی بگیرید
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      3 9
      موشک سازان جد و آبادت هستن مرتیکه بیست ساله به ایران برای قدرت موشکی که داره حمله نشده بعد مثل دلغک مسخره می کنی؟؟ حداقل اگر هنری نداری ضربه نزن
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    7 0
    دوست عزیز : "کج دار و مریز " درست است نه: "کج دار و مریض"
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    5 1
    هدف خود سیستم پاتریوت بود...
  • پسر IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    9 4
    الله اکبر الموت الآمریکا الموت الاسراییل العنه الیهود النصر الاسلام
  • علی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    7 0
    دلبندم کج دار ومریز نه کج دار ومریض
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    5 6
    این چندمین موشکی هست که باپاتریوت زدن ،تازه این پاتریوت نسخه پیشرفته اش نیست ،مسلما ارزششو داره اگه بخورد به فرودگاه ضررش بیشتربود سعودیها تازه میخوان سیستم تاد و نسخه پیشرفته تر پاتریوت رو هم بخرن بهتره در تحلیلهامون یه خورده از تعصب و کینه بچگانه دوری کنیم
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    7 4
    لازم به ذکر است: بزرگ ترین و قوی ترین موشک جهان با سر جنگی چندصدهزار کیلومتری در راهپیمایی اربعین با موفقیت آزمایش شد.
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    4 9
    الان چطور شلیک میشد سراسیمه نبود مشرق:)
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      1 2
      کلا این نوع کارها روباید واید دید یامثلا زوم روی تشت دوربین برمیگرددوصدای تشت رسوایی پاتریوت ازجنگ اول خلیج فارس هنوز به گوش بستگان نرسیده است ؛)($$$
  • داود US ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    5 7
    مشرق تو میگی پک 3 سرجنگی نداره درحالی که در ویدئو صدای 5 انفجار شنیده میشه اگه سرجنگی نداره پس چطور منفجر میشه ؟ در مورد شلیک 5 موشک هم به نظرم برای اطمینان بیشتر و به حداقل رسوندن خطا این تعداد شلیک شده وگرنه روال عادی در همه سامانه ها شلیک 2 موشک پدافندی به ازای هر یک هدف هست اگه اشتباه نکنم . در نهایت اینکه به ویدئوهای فضای مجازی هم نباید اعتماد کرد در این ویدئو شلیک پاتریوت صدای اژیر خطر شنیده نمیشه که عجیب هست ! موقع حمله هوایی و موشکی باید اژیر خطر به صدا در بیاد یا در مورد فیلم اصابت که یمنی ها یه فیلم از تظاهرات و سرکوب پلیس در یکی از این کشورهای عربی پیدا کردن و بعد از هر حمله موشکی در فضای مجازی منتشر میکنن .
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    15 1
    چرا شریان های اقتصادی عربستان را هدف قرار نمی دهند
  • ناشناس IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    2 6
    سلام چی می گی پسر موشک خورده به فرودگاه ملک عبدالله ریاض. پاتریوت کیلو چنده
  • سعید RO ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    0 5
    جالب است در این جنگ هایی که ذکر کردید هیچ کدام از طرفین که اتکایش بر روی موشک بود پیروز جنگ نشده است. البته به غیر از حزب الله که در سال 2006 پیروز شد.
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    2 1
    الان شما از لحاظ مالی دارید بررسی میکنید که مثلا عربستان حیف کرده این همه پول رو. خیر در واقع این پول امنیتشون . جون سربازاش با تجهیزات رو خرید . کا هم باید برای این سرزمین اینگونه هزینه کنیم
  • فقط پول IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    10 8
    ایران بوقلموی منطقه هست
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
      2 1
      مرگ بر آل سعود
  • یک دوست IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    4 6
    مدتیه مشرق نیوز شده پاتوق اصلاح طلبان افراطی و تندروهای غرب گرا+ ضد انقلاب+تجزیه طلب های پان کورد+پان تورک+پان عرب!!....واقعا جالبه مثل سگ از مشرق می ترسن!!!
  • ایران آباد IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    5 1
    هر سامانه پدافند هوایی نقطه ضعف هایی دارد که می توان آن را باتکنولوژی ساده وقیمت پایین از کتر امداخت . پر واضح است سامانه پاتریوت هر موشکی را رهگیری می کند وبه سمتش شلیک می کند خیلی راحت می توان با یک حرکت ایضایی با شلیک تعدادی موشکهای نه چندان دقیق وارزان قیمت سامانه های پاتربوت را خالی از تیر کرد وسپس با شلیک موشکهای نقطه زن مراکز نظامی واقتصادی عربستان را نابود کرد .خوشبختانه سامانه های گرانقیمت پاتروت عربستان به راحتی با عملیات ارزانقیمت از کار می افتد شلیک بک موشک 100هزار دلاری یمنی توانست چهار موشک 10میلیون دلاری را نابود کند.این یعنی یک راه آسان وکارآمد جهت نابودی سامانه های پاتریوت عربستان ویا اسراییل وحتی آمریکا.
  • صیاد5 IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    4 1
    ایران در حال سنجش سیستم دفاع هوایی سعودی هست این موشکها با هماهنگی ایران شلیک میشه تا واکنش دفاع موشکی رو سنجش کنه تا بتونه رو سیستم‌های موشکی خودش اعمال کنه ، دقیقا همون لحظه شلیک موشک یمنی ماهواره ایران بالای عربستان بود ، امریکا هم به همین گیر داده ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس