گردهمایی بسیجیان تبریز

مساجد در تاریخ معاصر کشورمان جایگاه ویژه‌ای دارند. در واقع از سنگر مسجد بود که یکی از مردمی‌ترین و ایدئولوژیک‌ترین انقلاب‌های جهان رخ داد و به سلطه ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی پایان بخشید.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - مساجد در تاریخ معاصر کشورمان جایگاه ویژه‌ای دارند. در واقع از سنگر مسجد بود که یکی از مردمی‌ترین و ایدئولوژیک‌ترین انقلاب‌های جهان رخ داد و به سلطه ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی پایان بخشید. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی باز این مساجد بودند که پایگاه اصلی مردم و جوانان در حفظ انقلاب نوپای اسلامی شدند. اولین کمیته‌های مردمی در مسجد شکل گرفت و پس از تشکیل بسیج نیز مساجد آغوش خود را به روی شجره طیبه انقلاب اسلامی گشودند.

کمتر از یک‌سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت که امام خمینی(ره) فرمان تأسیس بسیج مستضعفین را صادر کردند. مردمی‌ترین نهادی که انقلاب به خود دیده بود باید در همان مکانی متولد می‌شد که انقلاب اسلامی از آن نضج گرفت؛ مساجد که خود را به عنوان پایگاه اصلی انقلاب مطرح کرده بودند، اکنون باید در پاسداری از نظام نوپای اسلامی، تبدیل به سنگری امن و مطمئن برای تشکیل بسیج مستضعفین می‌شدند.
رضا مرادخانی از بسیجیان پیشکسوت می‌گوید: انقلاب از مسجد شروع شده بود. در مساجد بود که پای منبر علما می‌نشستیم و برای مبارزه با طاغوت مهیا می‌شدیم. بعد از انقلاب هم جای بسیج در مسجد بود! چون اساس انقلاب از مسجد بود و بسیج هم باید در محیط امن آنجا شروع به کار می‌کرد.
پس از اینکه پایگاه اولیه بسیج در مسجد تعیین شد، این شجره طیبه نظام اسلامی توانست در رویدادها و وقایع مختلف نقشی مؤثرتر ایفا کند. حضور سنتی مردم در مراسم مذهبی مساجد، فرصتی پدید می‌آورد که به جذب حداکثری جوانان می‌انجامید. ادریس شاهمرادی از بسیجیان مسجد علی بن ابیطالب(ع) می‌گوید: مردم مسجد را قبول داشته و دارند. وقتی بسیج در مساجد شروع به کار کرد، به دلیل اعتمادی که مردم به محیط امن مسجد داشتند، اجازه می‌دادند تا کودکان، نوجوانان و جوان‌هایشان با فراغ بال در محیط آنجا حضور یابند. این امر باعث می‌شد تا خود به خود خیلی از جوان‌ها جذب بسیج شوند. خود من در سال ۶۰ که عضو بسیج شدم، اول در نماز جماعت شرکت می‌کردم و بعد با بسیج و مرام و مسلک بسیجی آشنا شدم.
بروز جنگ تحمیلی یکی از اولین آوردگاه‌هایی بود که بهترین سنجش را در برابر بسیج و مسجد قرار داد. شبکه اعزام‌های مردمی که به نام بسیج و از مساجد صورت می‌گرفت، چنان نیروی مستحکمی را در برابر دشمن قرار داد که او را با تمام تجهیزات اهدایی از سوی غرب و شرق به عجز واداشت. اعزام حداقل ۸۰۰ هزار داوطلب مردمی از سوی بسیج و از پایگاه‌های مقاومت سراسر کشور، تنها نمونه کوچکی از حماسه‌ای است که بسیج در سنگر مسجد خلق کرد. به این مورد باید ارسال کمک‌های مردمی، تجهیز و ساماندهی نیروهای اعزامی، تدارکات به جبهه و... را اشاره کرد.
پس از دفاع مقدس نیز بسیج از پایگاه مسجد در حوزه سلامت، سازندگی، فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... نقش آفرینی کرده است. به عنوان نمونه در حوزه سلامت، ریشه‌کنی فلج اطفال یکی از مواردی بود که بسیجیان ازمبدأ مساجد به تمام محلات، شهرها، روستاها و بخش‌های سراسر کشور اعزام شدند و حماسه کم نظیری خلق کردند.
یا از حیث اعتلای فرهنگی و اجتماعی نیز محله‌ای که از یک مسجد فعال با پایگاه مقاومت پویا و با نشاط بهره می‌برد، می‌تواند به خود ببالد که جوان‌هایش محیطی امن برای فعالیت‌های اجتماعی یافته‌اند.
حضرت امام خمینی(ره) مسجد را سنگری می‌دانستند که باید آن را حفظ کرد. بسیج از بدو تشکیل در این سنگر قرار گرفت تا علاوه بر حفظ خود از آسیب‌های فراوانی که می‌تواند یک نهاد عموماً جوان را تحت تأثیر قرار دهد، در ارتباطی متقابل سنگر مسجد را در جهت حفظ و اعتلای نظام اسلامی حفظ کند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس