به گزارش مشرق به نقل از مرکز خبر حوزه، آیتالله محمد یزدی در همایش حامیان منجی که در قم برگزار شد، با اشاره به مفهوم قرآنی بحث امامت گفت: از نظر قرآن امام کسی است که از طرف خدا عهدی به او رسیده که به افراد دیگر که ظالم به خود یا دیگران هستند نمیرسد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: این سخن الهی منکر و پاسخ قوی برای رد شبهه و وصل کردن برخی اغلاط فاحش به قرآن و مکتب اسلام است؛ تشیع بر اساس نگاه قرآنی و سنت نبوی و کلام اهل بیت(ع) امامت را عنصری برگرفته شده است ذات احدیت میداند.
وی تصریح کرد: برخی روشنفکران غربزده تصور کرده و به دنبال نشر این فکر غلط هستند که امامت نیز از راه آرا باید تعیین شود در حالی که امامت تنها بر اساس اراده الهی تعلق میگیرد و مردم در بحث امامت هیچ نقشی ندارند و این عهد نیز به هر کسی نمیرسد.
آیتالله یزدی با اشاره به ماجرای سقیفه و تعیین خلیفه بر خلاف معیارهای قرآنی و الهی بیان کرد: آنچه در سقیفه مطرح شد بحث تجربه بود و اینکه اگر امام علی(ع) به خلافت برسد ممکن است به حسب جنگهای گذشته چه مسایلی رخ دهد ولی این مسیر غیر از مسیری بود که باید طی میشد.
وی گفت: برخی از روشنفکران بیان میکنند که امامت نیز با رأی مردم مشروعیت مییابد ولی امامت بر اساس اصل قرآنی عهدی الهی است و مردم نمیتوانند امام را تعیین کنند.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: مهدویت از مهمترین و بنیادیترین معارف اسلامی است که هیچ شکی در آن نیست که بر همان معیاری که خداوند مشخص کرده است در محور امامت سیر خواهد کرد و از امام علی(ع) به امام دوازدهم میرسد ولی در همین رابطه نیز تلاشهای بسیاری برای ضربه زدن به این مکتب انجام شد.
آیتالله یزدی با اشاره به تلاشهایی که برای مکتبسازی دروغین در این عرصه انجام شد بیان کرد: امروزه عدهای نگران حقوق بهاییان هستند ولی اگر به تاریخ آنها بنگرد و کارهای آنها را از نزدیک ببینند مثل تلاشی که در کشف الحیل انجام شد، مشاهده میکند که این گروه برای ضربه زدن به اسلام و انسانیت وارد میدان شدهاند تا انسان را مسیر درست خود منحرف کند؛ یعنی میتوان تصور کرد که گروهی که برای نابودی و انحراف انسان تلاش میکند باید برای او حقوقی نیز در نظر گرفت؟
وی گفت: یکی از آسیبهای عرصه مهدویت، نگاه تنزلی به بحث انتظار و مهدویت است؛ امام زمان(عج) بر ما نظر لطف دارد ولی اکثر مردم از ایشان تنها مادیات را تقاضا میکنند و به فکر مباحث اخروی نیستند در حالی که امام زمان(عج) آمده است که بشریت را در آخر الامر به سعادت و آخرت نیک رهنمون سازند.
آیتالله یزدی گفت: امام زمان(عج) صفات و خصلت جانشینان پس از خود را نیز مشخص کردند و اگر کسی به مقام مرجعیت میرسد با همین معیارها است؛ از جمله اینکه باید ضمن علمیت و قدرت علمی وسیع، از نظر روحانی و اخلاقی نیز در حد نایب امام زمان(عج) باشد و زمان را نیز بشناسد؛ این زمانشناسی است که موجب میشود به راحتی درک کنیم که چرا سعد حریری در عربستان استعفا کرد.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: استعفای حریری نتیجه شکست در پروژههایی چون داعش و تجزیه عراق و سوریه کردستان و ... بود؛ آنها پس از ماجرای سعد حریری به سراغ یک بازی جدید خواهند رفت؛ همین قدرت رهبری مقام معظم رهبری و مراجع ایران و عراق بود که موجب شد که دشمنان در نقشههای خود ناکام بمانند.