به گزارش مشرق، مدیریت شهر تهران در دوره قبل همواره به بهانه مقابله با آلودگی هوا آماج حملات اصلاحطلبان و حامیان دولت قرار میگرفت و صرفنظر از اینکه شهرداری تهران به چه میزان در کاهش آلودگی هوا نقش دارد، مقصران اصلی آلودگی هوا در غبار سیاسی تخریب شهردار پنهان میشدند. حال اما اصلاحطلبان دغدغه کاهش آلودگی هوا را ندارند چرا که همکیشانشان بر صندلی شورای شهر و شهرداری تهران تکیه زدهاند.
زمستان امسال پیش روست و دیری نخواهد پایید که وارونگی هوا، هوای تهران را به سمی مهلک بدل خواهد کرد هوایی که خانم ابتکار توصیه کرده بود آنها که فرزند کوچکتر از 6 سال دارند برای رهایی از آن بهتر است از تهران بروند. در این میان باید دید شورای شهر اصلاحطلبان، شهردار منتخبشان و مدیریت محیط زیست دولت آقای روحانی که کارنامه چندان موفقی هم در احیای دریاچه ارومیه ندارد، چه گلی بر سر تهران و تهرانیها خواهند زد.
زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای تهران با اشاره به موضوع آلودگی هوای شهر تهران،اظهار کرد: این موضوع به عوامل بسیاری ربط دارد و ابتدا باید این عوامل شناسایی شوند و در نهایت در رفع آنها اقدامات لازم باید انجام گیرد.
وی تصریح کرد: مهمترین عامل آلودگی هوای شهر تهران مربوط میشود به آلایندگی خودروها و تردد خودروها و ذرات معلق در هوا ، به طوری که در این زمینه باید اقدام موثری در خصوص استاندارد سازی خودروها انجام داد.
نوری بیان کرد: در این دوره از فعالیت شورای شهر تهران به موضوع آلودگی هوا به طور ویژه ورود پیدا کردهایم به طوری که با کمیسیونهای تخصصی شورا موارد بسیاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: رفع آلودگی هوا در کلان شهری مثل تهران در یک زمان کوتاه اتفاق نمیافتد و باید بسترهای لازم برای رفع آلودگی هوا فراهم شود که در این زمینه نیاز به تعامل دولت و مجلس هستیم.
وی اضافه کرد: یکی از راهکاری که در کاهش آلودگی هوا موثر خواهد بود توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو که امیدواریم در این زمینه دولت به تعهدات خود عمل کند.
نوری گفت: در جلسهای که اعضای شورای شهر تهران به همراه شهردار تهران و سایر معاونین وی با حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان داشتند وعدههای داده شد که به دنبال تحقق آن هستیم به طوری که در این جلسه قول داده شد که هزار واگن در اختیار مترو تهران قرار داده شود که امیدواریم تا پایان سال این امر محقق شود.
رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین در بحث نوسازی خودروهای فرسوده نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد که در این بخش در تلاش هستیم تا سن خودروهای فرسوده را از 20 سال به 15 سال کاهش دهیم.
وی ادامه داد: در بودجه 97 شهرداری تهران اعتبارات لازم برای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته خواهد شد ضمن اینکه شهرداری را مکلف خواهیم کرد تا بر روی خودروهای سنگین متعلق به این نهاد فیلتر دوده نصب کند.