طرح تحول سلامت نمایه

قائم‌مقام وزیر بهداشت: اعتماد به شرکای داخل و خارج در طرح تحول اشتباه بود.

به گزارش مشرق، واقعیت چالش‌های طرح تحول سلامت حالا به‌گونه‌ای متفاوت در سطح رسانه‌ها بازتاب داده می‌شود. اگر تاکنون وزارت بهداشت سیاست انکار مشکلات و ناکاستی‌های این طرح را داشت، حالا رفته‌رفته سیاست متفاوتی را در پیش گرفته و خودش به بازتاب بخشی از این ناکاستی‌ها می‌پردازد، اما این‌بار مقصران این ناکاستی‌ها هم به مردم معرفی می‌شوند؛ ‌مقصرانی که در دایره این وزارتخانه نمی‌گنجند. بر همین اساس هم ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت تصریح می‌کند: اعتماد به برخی شرکای طرح تحول سلامت اشتباه بود!

طرح تحول سلامت بنا داشت تحولی را در عرصه دوا و درمان ایجاد کند و این تحول در مقطعی ایجاد شد، اما به یکباره همه چیز تغییر کرد و با انحراف طرح به دلیل برخی اشتباهات طرح تحول با کمبود جدی بودجه مواجه و ناگزیر شد از برخی اولویت‌هایش عقب‌نشینی کند. حالا این طرح همچنان قرار است ادامه یابد، اما برای این ادامه یافتن ناگزیر به پالایش و تغییر است.

شاید بر همین اساس «آینده طرح تحول سلامت» موضوع پنلی تخصصی بود که در پنجمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران برگزار شد. پنلی که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و قائم‌مقام وزارت بهداشت طی آن به واکاوی طرح تحول پرداختند. نکته قابل‌توجه در این پنل اظهارات آقای سخنگو بود که نشان می‌داد خود وزارت بهداشتی‌ها هم از کاستی‌های ایجاد شده در پی این طرح بی‌خبر نیستند. هرچند انگار این کاستی‌ها دلایل پشت‌پرده‌ای دارد، به‌گونه‌ای که قائم مقام وزیر بهداشت تأکید کرد: اعتماد به برخی شرکای داخل و خارج از طرح تحول اشتباه بود. 

    

ساده‌اندیشی است اگر بگوییم اشتباه نکرده‌ایم

 ایرج حریرچی در پنل تخصصی آینده طرح تحول نظام سلامت با کنایه‌ای نسبت به منتقدان طرح تحول گفت: گروهی در وزارت بهداشت، مجلس، سازمان‌های بیمه‌گر، برنامه و بودجه زندگی خود را گذاشته‌اند و روزی ۱۴‌ساعت کار می‌کنند. گروهی هم مسافرت و خارج می‌روند و سالی دو بار هم حرف‌های تندی می‌زنند تا خود را مطرح کنند. 

وی در دفاع از طرح تحول تأکید کرد: هیچ کشوری در دنیا در عرض دو سال نتوانسته است ۱۶درصد از پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت کاهش دهد. دریافتی خالص جامعه پزشکی و گروه پرستاری بعد از طرح تحول افزایش یافته و توزیع آن بهتر شده است. هدف اصلی این طرح افزایش پوشش خدمات و پوشش بیمه‌ای و حمایت مالی از مردم است. ساده‌اندیشی است اگر بگوییم اشتباه نکرده‌ایم، اما اشکالات نظام فی‌فور سرویس را که منجر به تقاضای القایی می‌شود ،  بر طرح تحول سوار می‌کنیم. 

۷۲ درصد هزینه‌های طرح تحول در جیب نیروی انسانی

به گفته حریرچی دولت می‌خواست هدفمندی یارانه‌ها را حذف کند و آن را در قالب یارانه‌های درست به مردم بدهد؛ بر این اساس طرح تحول ۱۵آبان ماه ۹۲ از میان طرح سایر دستگاه‌ها که در این زمینه ارائه شده بود، انتخاب شد. در آن زمان ۱۳میلیون نفر بیمه نشده بودند. هر چند امروز هم ۷ میلیون بیمه نشده داریم.  وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما شرکای داخل و خارج از نظام سلامت هستند، اظهار کرد: ۳۸ کشور در دنیا درآمد اقتصادی بالای متوسط دارند، آنها ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به حوزه سلامت اختصاص می‌دهند.

طبق آنچه در حساب‌های ملی سلامت آمده است، حدود ۷۲درصد از هزینه‌های این حوزه به جیب نیروی انسانی می‌رود و باقی آن صرف دارو و اقدامات عمرانی  می‌شود.  به گزارش «ایسنا» قائم مقام وزیربهداشت با تأکید بر اینکه اعتماد به برخی شرکای داخل و خارج از طرح تحول اشتباه بوده است، بیان کرد: مصوبه دولت این بود که ۵‌میلیون نفر با استفاده از آزمون وسع، بتوانند از بیمه خدمات بستری در بیمارستان دولتی استفاده کنند که هزینه‌ای معادل ۵۵۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد، اما ۱۱میلیون نفر به صورت رایگان، برای استفاده از خدمات دولتی، خصوصی، بستری و سرپایی بیمه شدند که در حال تصحیح آن هستیم. 

    

اشکالات نظام فی فور سرویس 

قائم‌مقام وزیر بهداشت تأکید کرد: ما نرخ ویزیت را به شرطی دو برابر کردیم که پزشکان فقط ساعتی هشت بیمار را ویزیت کنند، اما نه همکاران پزشک رعایت کردند و نه ما به خوبی نظارت کردیم. قائم‌مقام وزیر بهداشت تأکید کرد: تا زمانی که نظام فی‌فور سرویس را اصلاح نکنیم و خرید راهبردی نداشته باشیم، این اشکالات ادامه دارد. علاوه بر آن باید نظام خدمات تخصصی را تبدیل به نظام DRG کنیم. هیچ کاری را نمی‌توان کوتاه‌مدت انجام داد، در بهترین شرایط در سال ۱۴۰۰ می‌توان نظام سلامت الکترونیک را به صورت کامل مستقر کرد. 

حریرچی افزود: امروز هیچ چاره‌ای به جز ادامه این طرح وجود ندارد. ما در معرض دو انتخاب هستیم؛ یا میزان خدمات باید تغییر کند یا قیمت‌ها که هر دو کار دردناک هستند.  وی تصریح کرد: تمام هزینه‌ای که داروهای OTC برای بیمه‌ها ایجاد می‌کنند ۱۴۰ میلیارد تومان است که آنها را دچار هزینه‌های کمرشکن نمی‌کند. شورای عالی بیمه از بیمه‌ها درخواست کرده که خدماتی که برای کاهش هزینه‌ها نیاز است، اعلام کنند، اما مجموع ۵۰ اقدامی که مطرح کرده‌اند بیش از هزار میلیارد تومان نمی‌شود. 

    

نزول هزار میلیاردی مجلس برای طرح تحول

در ادامه این پنل، علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جایگاه مخالف‌خوان طرح تحول قرار گرفت و گفت: امروز که سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت داده شده است، فقط گفته می‌شود که برنامه و بودجه و تأمین اجتماعی پول نداده است.  

بنا به تأکید وی سازمان بیمه سلامت در اصل بیمه‌گری نمی‌کند، کارهای اداری و تشکیلاتی انجام می‌دهد و دستش به طرف سازمان برنامه و بودجه دراز است و با اختصاص۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه می‌گویند ۱۸هزار میلیارد تومان بدهید، در حالی که اگر بیمه سلامت قانون نظام ارجاع، پزشک خانواده، راهنماهای بالینی و فارماکوپه اجرا می‌شد از تقاضاهای القایی کم می‌شد. رئیس کمیسیون بهداشت تأکید کرد: عملکرد بیاورید و پول آن را دریافت کنید.

هر پرداختی در سازمان‌های تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و... غیر از مسیر قانون انجام شود، دخل و تصرف است. آیا راهنماهای بالینی را نوشته‌اید؟  از نگاه نوبخت یکی از نواقص طرح تحول تصمیم‌گیری خودسرانه وزارت بهداشت بدون اطلاع مجلس و نظام پزشکی بوده است.  وی با بیان اینکه در حال حاضر وضع غیرمترقبه و غیرعادی است، ادامه داد: آیا در این شرایط باید ۸ هزار میلیارد تومان به شکم سیری‌ناپذیر بیمه سلامت واریز کرد؟

ما برای این ۸ هزار میلیاردی که برای ادامه طرح تحول از طریق اوراق قرضه تأمین شد هزار میلیارد تومان نزول داده‌ایم. نظر نهایی رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اما این بود: این طرح باید ادامه پیدا کند، اما نه به هر قیمتی. باید استراتژی‌های آن تغییر کند و در منابع مالی آن صرفه‌جویی شود. 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس