به گزارش مشرق، طرح ثبت تلفن همراه موسوم به رجیستری از 14 آذر ماه سال جاری و با برند تجاری اپل وارد فاز عملیاتی شد و سه برند تجاری دیگر (موتورولا، بلکبری و گوگل پیکسل) نیز از تاریخ 9 دی ماه مشمول طرح شدند.
بر اساس این طرح، گوشیهای قاچاق که شناسه 15 رقمی آنها در شبکه ثبت نشده باشد، بلافاصله پس از اتصال به شبکه، پیامکی دریافت خواهد کرد که "این دستگاه شما جزو دستگاههای قانونی ثبت شده نیست و از تاریخ ... از شبکه سرویس نخواهد گرفت"؛ به این ترتیب خریدار تنها تا 30 روز پس از برقراری ارتباط میتواند از شبکه سرویس دریافت کند.
از 14 دی ماه و پایان مهلت 30 روزه، طبق اعلام مسئولان ذیربط، روزانه دو هزار گوشی غیر قانونی بهطور میانگین قطع خواهند شد؛ این در حالیست که بسیاری از خریداران از موضوع رجیستری بیاطلاع یا کم اطلاع بودهاند یا از طرف فروشنده پاسخهای نادرستی دریافت کردهاند که نتیجه آن متضرر شدن خریدار است.
اما چگونه میتوان از وقوع این اتفاق جلوگیری کرد یا به میزان قابل توجهی آن را کاهش داد؟ بدون شک اجرای موفق هر طرح ملی در گرو اطلاعرسانی گسترده و اثرگذار به تمام مخاطبان آن خواهد بود.
بهمنظور اطلاعرسانی در مورد این طرح ملی، بخشهای مختلف رسانه به این موضوع پرداختهاند و محصولاتی نیز از شبکههای مختلف سیما پخش و همچنین آموزش فرایندهای طرح، در قالب اینفوگرافیک در فروشگاههای صنفی منتشر شده است.
اما اینطور که پیداست این اطلاعرسانی برای چنین طرحی کافی نبوده و لازم است تا وزارتخانههای متولی این طرح از ابزارهای دیگری نیز برای این موضوع استفاده کنند.
سؤال اساسی این است که مردم باید به چه منابعی رجوع کنند تا بتوانند پاسخ تمامی پرسشهای خود را بیابند؟ در این زمینه میتوان «وزارت ارتباطات» را ملامت کرد زیرا ابزار این اطلاعرسانیها را در اختیار دارد اما تاکنون اقدامی انجام نداده است.
در واقع این وزارتخانه به راحتی میتواند از طریق سامانه پیامکی که هیچ هزینهای برایش ندارد، این موضوع را به درستی به دست مردم برساند اما کمکاری این وزارتخانه، به مشکلات مردم و فروشندگان دامن زده است.همچنین گمرک که ضلع دیگری در این طرح است، لازم است تا با اطلاعرسانی گسترده و مناسب در فرودگاههای بینالمللی و همچنین در طول پرواز به مسافران، آنها را از طرح و لزوم ثبت گوشی آگاه کند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی سامانه اصلی این طرح یعنی سامانه "همتا" است نیز در زمینه معرفی این سامانه و درگاههای مختلف ارتباط با آن اقدام مناسبی انجام نداده است.از سوی دیگر نیز متأسفانه در سطح شهر هیچ نشانی از اطلاعرسانی و فرهنگسازی محیطی به صورت گسترده و در جهت اجرای هرچه بهتر طرح رجیستری به چشم نمیخورد که همین امر نیز بر بار مشکلات افزوده است.
طرح رجیستری به همت سه وزارتخانه ارتباطات، صنعت معدن و اقتصاد (گمرک ج.ا.ا)، کمک رسانهها قابل شفافسازی برای عموم مردم است تا از مزایا و امکانات اجرای این طرح آگاه شوند.ابزار مهم و بسیار مؤثر دیگر، بدون شک تبلیغات از طریق فضای مجازی است؛ با توجه به مدت زمانی که این روزها مردم در شبکههای اجتماعی سپری میکنند، استفاده از ظرفیت شبکههای مجازی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
نکته مهم این است که نهادهای متولی به کانالها خود اکتفا نکنند و از طریق کانالهای پرمخاطب اقدام به اطلاعرسانی عمومی کنند.
با گذشت بیش از یک ماه از فاز عملیاتی طرح رجیستری، از وزارتخانههای متولی و همچنین صداوسیما انتظار میرود نسبت به اطلاعرسانی و آگاهی بخشی به مردم، اقدامات مؤثری انجام دهند؛ بیشک تأخیر در این موضوع باعث متضرر شدن مردم و نارضایتی آنها خواهد شد.