![](https://cdn.mashreghnews.ir/d/old/files/fa/news/1390/9/9/113676_448.jpg)
قبر «ملک بادله» که روزگاری حاکم شمال ایران بود در این گورستان قرار دارد؛ اما کمتر کسی به سنگهای فرو رفته این والی در خاک این قبرستان اعتنا میکند. سفیدچاه که به روایت قبر حاج جرجیس سفیدجاهی، «سفیدجا» و در روایتهای دیگر اسپ چاه، اسپ تن و روبار نامیده شده، در درهای میان کوههای منطقه هزارجریب از رشتهکوه البرز قرار دارد. مردم این روستا معتقدند خاک این گورستان شباهت عجیبی با خاک قبرستان وادیالسلام دارد و می تواند اجساد دفن شده را تا چندین سال سالم حفظ کند.
یکی از زیباییهای این قبرستان که شهرتی جهانی به آن بخشیده، نقوش به کار رفته در سنگ قبرها است؛ سنگ قبرها در هر منطقه و کشوری تحت تأثیر معماری و فرهنگ آن منطقه و کشور است مثلا سنگ قبرهای اسپانیا و افریقا دارای قوسهای هلالی نعل اسبی است که خاص معماری این مناطق است و در جهان اسلام نیز سنگ قبرها دارای اشکال متنوعی است که نمایانگر معماری هر منطقه است.
نکته جالب توجه در طراحی این نقوش آن است که نقشهای قبور ارتباط مستقیمی با شغل اموات داشت؛ اما پس از مرگ آخرین بازمانده سنگتراشان و حکاکان روستای «مصیبمحله» که در نزدیکی روستای سفیدچاه واقع است، عمر حکاکی روی سنگها به ویژه سنگهای سیاه به پایان رسید.
از ویژگیهای متفاوت این گورستان، قرار داشتن سنگ قبرها به حالت عمودی است و برای نشان دادن اینکه هر کدام از مردگان چه شغلی داشتهاند، ابزار و ادوات شغلی افراد بر روی سنگها حک شده و حتی برای آنکه مشخص شود در این قبور زن یا مرد به خاک سپرده شده است نمادهایی وجود دارد.
با توجه به قدمت سنگ مزارهای این گورستان به نظر می رسد اساس تأسیس این گورستان به زمان خاکسپاری سادات میرعمادی، سادات مرعشی و دیگر پادشاهان محلی باز میگردد. در گورستان سفید چاه، سنگ مزارها محرابی و صندوقی هستند که هر دو شکل در ایران دارای پیشینه معماری است؛ طرح محراب که اصلاً طرحی متعلق به دوران «میترایسم» است پس از اسلام، از سده چهارم هجری به بعد بر سنگ مزارها حکاکی شد.
در برخی سنگ قبرها افزون بر نقوش هندسی از عناصر نمادین دیگری مانند آینه، سرو، دو کبوتر، انار و گل انار، خوشید و چلیپا استفاده شده که در ادبیات، عرفان و فلسفه شرق، مفاهیم معنوی پیچیدهای دارند. آینه نماد خود بازبینی و ابزار معرفت حق، سرو نماد جاودانگی و فناناپذیری روح، خورشید نماد خود آگاهی و نور حق، دو کبوتر نمایانگر پیک و قاصد است.
ملک حسن بن خوان زاده، عزالدین بن انزالی، ملک شمس ابن ملک حسن میرشاه، محمد بن حسن میرشاه، قربان بن حسین بن میرشاه، شمس الدین بن خواج میرشاه از سادات مرعشی که حاکمان سده هشتم تا یازدهم بخشی از مازندران بودند و فرزندان و نوادگان میرشاه بن میرعبدالکریم، از شخصیت های سیاسی و اجتماعی مهم محلی بودند که در این گورستان به خاک سپرده شده اند.