کد خبر 824762
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
 تحولات سوریه عفرین ترکیه

آمریکا که سیاست مشخصی در سوریه ندارد، از یک سو مایل نیست روابطش با ترکیه بیش از این پیچیده شود و از طرف دیگر نمی‌خواهد اعتماد کردهای سوری را از دست بدهد.

به گزارش مشرق، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی می نویسد: آمریکا سعی دارد توازنی در وضعیت بوجود آمده بعد از آغاز عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه شبه نظامیان کرد در عفرین سوریه ایجاد کند. روز گذشته هیئتی آمریکایی به آنکارا سفر کرد تا مشکلات بین این دو شریک قدیمی در ناتو که مواضعشان در رابطه با اوضاع سوریه هرگز بر یکدیگر منطبق نبوده، را بررسی کنند. در عین حال مقامات واشنگتن باید وجهه خود را نزد شبه نظامیان کرد سوری نیز حفظ کنند که در واقع تنها تکیه گاه واقعی برای پیشبرد سیاست آمریکایی‌ها در سوریه بشمار می روند.

در جریان سفر برنامه ریزی هیئت نظامی-دیپلماتیک آمریکایی به آنکارا که ریاست آن برعهده "جاناتان کوهن" معاون اول مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اورآسیا بود، نه تنها روابط دوجانبه دو کشور، بلکه مسائل بین المللی مورد علاقه طرفین، از جمله اوضاع عفرین سوریه، نیز مورد بررسی قرار گرفت.

همزمان با این سفر، "جوزف باتل" رئیس ستادکل فرماندهی نیروهای مسلح آمریکا نیز بطور غیرمنتظره سفری به شهر رقه سوریه که قبلا پایتخت گروه تروریستی داعش محسوب میشد و در اواخر سال گذشته توسط نیروهای دموکراتیک سوریه که شبه نظامیان کرد هم متحد آنها هستند، آزاد شد. البته برغم این اقدام نمایشی، در مجموع واشنگتن سعی می کند تا از مناقشه بوجود آمده در عفرین سوریه، تا جای ممکن دوری کند و اعلام کرده که این مسئله با راهکار آمریکا در سوریه که صرفا مبتنی بر مبارزه با داعش است، مطابقت ندارد.

آمریکا روی حضور نظامی بلندمدت در سوریه حساب کرده

"فیلیپ کرویلی" معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در سالهای 2011-2009 در گفتگو با این روزنامه گفته است: «کردها همچنان بخشی از راهکار واشنگتن در سوریه هستند و دولت "دونالد ترامپ" هم مانند دولت اوباما، از آنها برای نابودی داعش استفاده کرده و تا حدود زیادی هم این اقدام نتیجه بخش بوده و انتخاب آمریکا دراین خصوص درست است. ضمن اینکه با توجه به موفقیت آنها در مبارزه با داعش، بعد از تثبیت اوضاع، نیروهای دموکراتیک سوریه و از جمله شبه نظامیان کرد این امکان را خواهند داشت تا در مذاکرات سیاسی داخلی هم شرکت کنند.»

"بورهان گالیون" رئیس سابق شورای ملی سوریه (که ارگان مخالفان خارجی سوریه است) نیز به «نیزاویسیمایا گازیتا» گفته است: «با نابودی داعش در سوریه، اکنون یکی از عوامل جدید سیاست دونالد ترامپ در سوریه تقویت حضور نظامی آمریکا در مناطق شرقی رود فرات است و آنها می خواهند برای مدت طولانی در آنجا بمانند تا مانع از تقویت مواضع ایران در منطقه شوند.» به عقیده وی، واشنگتن سیاست خود در منطقه را بر دو اساس گذاشته است: اول اینکه هیچ وضعیت سیاسی تا کنار رفتن بشار اسد از قدرت و تشکیل دولت انتقالی حل و فصل نشود و دوم اینکه هیچ سازشی در رابطه با سوریه با مقامات تهران صورت نخواهد گرفت.  

آمریکا سعی دارد از مخالفان مسلح سوری فاصله بگیرد

ضمن اینکه نباید از نظر دور داشت که هر نوع تلاش آمریکا برای امتیاز دادن به ترکیه به اعتماد کردهای سوری که واقعا تنها تکیه گاه آمریکا در سوریه هستند، آسیب خواهد رساند. آمریکا اطمینان خاطر زیادی نسبت به «مخالفان میانه رو» در سوریه ندارد.

در این رابطه دیدگاه کارشناسان غربی و روسی بر یکدیگر منطبق است. "یزید صایق" کارشناس ارشد امور خاورمیانه در مرکز کارنگی به این روزنامه گفته است: «ایالات متحده از هم اکنون بطور قابل توجهی از حمایت مالی و نظامی خود از گروههای مخالف سوری کاسته است. و همکاری کمی با گروهای غیرکرد دارد. من فکر نمی کنم که آمریکا راهکار سیاسی واقعی برای سوریه داشته باشد و به همین دلیل مشخص نیست که در آینده  آنها به چه صورت از حضور نظامی خود در شرق سوریه استفاده کنند تا مقامات دمشق را مجبور سازنند تا در روند حل و فصل سیاسی مواضع سازنده ای اتخاذ کنند.» وی اطمینان ندارد که دقیقا چه امتیازی مورد نظر آمریکایی هاست.  

"آنتون مارداسوف" رئیس بخش تحقیقات خاورمیانه در موسسه توسعه نوآورانه و کارشناس شورای امور بین الملل روسیه نیز معتقد است که تصمیم دونالد ترامپ در خصوص توقف برنامه حمایت سازمان سیا از مخالفان سوری گویای آن است که دولت آمریکا می خواهد از آنها فاصله بگیرد. وی توضیح داد: «هدف اصلی از این برنامه اعمال فشار بر رژیم بشار اسد بود. یعنی در واقع آنها تنها بصورت موضعی و برای رسیدن به اهداف خود از مخالفان سوری حمایت می کردند. هرچند که اکنون هم آمریکایی ها از عوامل و ابزار کار مناسب در مناطق تحت کنترل مخالفان سوری برخوردارند.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • AE ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    10 24
    آمریکا خر کیه ؟ ترکیه باید با قدرت به راهش ادامه بده
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
      22 10
      ترکیه و آمریکا سر و ته یه کرباسن! دو دولت تروریست پرور که با تروریستهاشون(ارتش آزاد و النصره به نمایندگی از ترکیه و YPG به نمایندگی آمریکا) دارن همدیگه رو میکشن و چه بهتر! هر چی تروریست کمتر زندگی سوری ها بهتر!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس