به گزارش مشرق، مشکلات زیادی که با بارش برف اخیر در سطح جادهها و فرودگاهها ایجاد شد در ذهن همه این سوال ایجاد شد که نحوه مدیریت بحران در کشور چگونه است؟حیدر نوروزی جانشین سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در گفتگوی ویژه خبری با اعلام اینکه 275 کیلومتر محور شریانی و 489 کیلومتر محور غیرشریانی درگیر برف اخیر بود، گفت: محورهای حساس ارتباطی به تهران که در پیک ترافیکی قرار داشتند همزمان با بارش برف شاهد بوران شدید بودند و این مسئله کار را برای راهداران سخت تر کرد.
وی گفت: راهداران از ابتدای بارش برف در محورهای برفگیر با تمام توان و امکانات سعی در باز نگه داشتن راه ها داشتند.نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس هم در این برنامه گفت: اگر به هشدارهای سازمان هواشناسی توجه بیشتری می شد و آمادگی بالاتری داشتیم مردم مشکلات کمتری را در برف چند روز گذشته داشتند.
بیشتر بخوانید:
انتقاد فعالان فضای مجازی به کم کاری تاکسی ها
خبرنگار شرق: آقای آخوندی مردود شد
مجید کیانپور افزود: باید سازمان راهداری از همه ظرفیت ها بویژه ظرفیت دیگر دستگاه های دولتی و بخش خصوصی استفاده می کرد.وی گفت: حدود 20 میلیون نفر در حاشیه جنوبی البرز ساکن هستند به همین خاطر باز نگه داشتن شریان های ارتباطی آنها با پایتخت با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات به روز ضروری است.
کیانپور افزود: وقتی روزانه شاهد تردد 150 هزار خودرو در آزادراه کرج ــ تهران و 50 هزار خودرو در آزادراه قم ــ تهران هستیم باید تجهیزات راهداریمان را نوسازی کنیم تا به این محورها اهمیت بیشتری بدهیم.
وی با اشاره به بروز مشکلاتی برای مسافران پروازها در دو فرودگاه مهرآباد تهران و امام خمینی (ره) گفت: مشکلات فراوانی که مسافران در فرودگاه حضرت امام داشتند نشان می دهد که هیچ نظارتی نه بر شرکت های هواپیمایی، نه بر تاکسی های فرودگاه و نه در واحدهای ارائه خدمات در فرودگاه صورت نگرفته است.
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در این باره گفت: بروز چنین مشکلاتی در شرایط مشابه برف و بوران در فرودگاه کشورهای پیشرفته هم دور از ذهن نیست.محمدسعید شرفی افزود: یکی از علت های مشکلاتی که برای پروازها در فرودگاه امام ایجاد شد به خاطر نرسیدن یا دیر رسیدن کادر پرواز هواپیماها به این فرودگاه بود.
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور گفت: برف روبی سطح باند فرودگاه امام (ره) تحت پروتکل های جهانی صورت گرفته است.
محمدسعید شرفی افزود: عملکرد مسئولین فرودگاه امام (ره) با رویداد بارش برف در مقایسه با نمونه های خارجی بسیار خوب بوده است زیرا هیچ فرودگاهی را سراغ نداریم که بتواند 1500 غذا در یک شبانه روز در اختیار مسافرین قرار دهد این در حالی است که در پروتکل های جهانی قید شده در شرایط جوی نامناسب یا حوادث این چنین، حداقل امکانات باید در اختیار مسافرین قرار گیرد.
او در خصوص فروش دوباره بلیت های کنسلی و چارتری به مسافران جدید ادامه داد: در مورد فرودگاه امام (ره) این مطلب صحت ندارد، درباره فرودگاه مهرآباد هم چنین موردی گزارش نشده و تا این لحظه هیچ پروازی کنسل نشده استو ما در تلاش برقراری پروازهای جبرانی هستیم.
محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: به رغم تلاش ها و خدمت رسانی های مسئولیت و پرسنل سازمان هواپیمایی کشور، مسافران رضایت چندانی از این عملکرد ندارند. انتظار مردم از سازمان های اجرایی، راهداری کشور و شرکت فرودگاه های کشور بیش از آنچه به چشم می خورد بود.
او ادامه داد: سازمان هواشناسی کشور پیش از بارش برف، این پدیده را پیش بینی و اعلام کرده بود پس راهداری کشور می باید آمادگی بیشتری می داشت ما نباید در جاده های کشور حجم وسیع و سنگینی از برف را شاهد باشیم ضمن اینکه در بحث فرودگاه ها هم دوستان ضعیف عمل کردند.
رضایی در خصوص عملکرد فرودگاه امام (ره) گفت: این فرودگاه بین المللی پنجره نگاه مسافران خارجی به کشورمان است وقتی این فرودگاه با 30 سانتی متر برف قفل می شود خیلی برازنده و در شأن نظام نیست.
نوروزی جانشین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در اتوبان تهران ــ قم متوجه خواهیم شد که اقدامات ما مکانیزه بوده است.این در حالی است که میزان بودجه مورد نیاز برای نگهداری جاده های کشور در مجلس مصوب نشده و در بودجه لحاظ نمی شود.
کیان پور نماینده مجلس گفت: مجلس بودجه ای را که دولت تعیین می کند کاهش نمی دهد. در حال حاضر سازمان راهداری به پنج هزار وسیله خدماتی در بحث نگهداری راه ها نیاز دارد زیرا این سازمان از تجهیزات به روز و مکانیزه تهی است.
شرفی هم گفت: بی انصافی است که 80 پرواز انجام گرفتۀ دیروز در فرودگاه امام (ره) را نادیده بگیریم.او ادامه داد: از آنجا که بخش مهمی از مشکلات ما به تأمین قطعات و ماشین آلات خارجی برمی گردد دوستان باید بدانند که اگر تجهیزاتی در کشور نداریم یا کم داریم به دلیل مشکلات واردات قطعات است.
میرحسن موسوی معاون مسافری شرکت راه آهن در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: بطور معمول روزانه حدود 550 هزار خودرو وارد تهران می شوند و اتوبان های کرج و قم محورهای اصلی این جابجایی محسوب می شود این حجم خودرو ایجاد ترافیک سنگینی می کند و تنها راه چاره، توجه به حمل و نقل ریلی درون و برون شهری است.
وی ادامه داد: در 48 ساعت بارش بی وقفه برف، خطوط ریلی منتهی به تهران دایر بوده و فعالیت می کردند، حدود 440 رام قطار حامل 148 هزار مسافر جابجا کردیم و البته ترافیک مسافرین به دلیل کاهش سرعت قطارها ناشی از بارش برف بوده است.
موسوی افزود: مطابق آیین نامه اجرایی حمل و نقل ریلی الزامی نیست که همه قطارهای مسافری دارای پزشک باشند، در دنیا هم این مرسوم نیست اما داروهای ضروری در همه قطارها و ایستگاه ها موجود است.