به گزارش مشرق، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز (دوشنبه) در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه اظهار داشت: امروز همه کسانی که در عرصه فرهنگ و کار رسانه هستند، اذعان دارند که در یک «جنگ رسانهای» هستیم، شواهد این موضوع آنقدر زیاد است که قابل انکار نیست و هر روز میبینید که مطالب زیادی به ویژه با استفاده از فناوریهای جدید رسانهای تولید و توزیع میشود که موضوعات خاصی را هدف قرار داده است.
وی افزود: طبیعی است که هر نوع جنگی آفند و پدافند متناسب با خودش را میطلبد و اگر امروز از «جنگ نرم» صحبت میکنیم، این جنگ هم اقتضائات خاص خودش را دارد و یکی از مهمترین زرادخانههای موجود در جنگ نرم، «رسانه» است. اینجاست که رسانه باید جایگاه خودش را بشناسد و بداند که چه نقشی دارد و میخواهد چه نقشی ایفا بکند؟
جلیلی اظهار داشت: امروز بیش از 200 شبکه ماهوارهای فارسی زبان فقط برای مخاطبان ایرانی فعالیت میکنند و همزمان هزاران سایت، کانال و انواع رسانههای دیگر نیز علیه ایران فعال هستند.
در همین رابطه بیشتر بخوانید:
جلیلی: امروز با فتنه "جنبش زرد" مواجه هستیم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با طرح این پرسش که «جایگاه ما در این عرصه چیست؟» گفت: یکی از برنامههای جدی دشمنان این است که اگر در عرصهای به ویژه در عرصههای سخت، موفقیتهایی را به دست نمیآورند آن شکستها را از طریق رسانه جبران کنند.
وی افزود: این شکستها را میخواهند از طریق پوشاندن موفقیتهای انقلاب جبران کنند و از سوی دیگر برخی موضوعات را آنچنان بزرگ نمایی کنند که خروجی آن ایجاد یاس و ناامیدی در کشور باشد زیرا آنها میفهمند که اگر موفقیتهای نظام در فضای رسانهها خوب دیده شود، امید جامعه نیز بیشتر خواهد شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع «فتنه زرد» گفت: فتنه زرد یعنی اینکه موضوعات اصلی در یک جامعه فراموش و موضوعات فرعی یا بدتر از آن موضوعات کاذب تبدیل به موضوع اصلی شود.
جلیلی با بیان اینکه فتنه یعنی «غبارآلود کردن فضا»، تصریح کرد: «فتنه زرد» میتواند در همه ابعاد از مسایل سیاسی تا اقتصادی، رسانهای و... را در بر بگیرد برای همین در بسیاری از اوقات مشاهده میکنید که یک موضوعی که هیچ اهمیتی ندارد، ناگهان ضریب اول را در رسانههای مختلف پیدا میکند و به تبع آن موضوعات مهم فراموش میشود.
وی خطاب به حضار تاکید کرد: شما به عنوان اصحاب رسانه، تأملی در فضای رسانهای امروز داشته باشید. چه چیزهایی دارد ضریب پیدا میکند؟ کدام موضوعات اصلی که میتواند اعتماد به نفس ملی را قوت ببخشد، ضریب پیدا میکند؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سفر اخیر خود به استان کرمانشاه، گفت: در این استان نقاط قوت و عظمتی وجود دارد که متاسفانه در هیچ رسانهای دیده نمیشود اما همزمان بسیاری از موضوعاتی که که هیچ ارزشی ندارند و هیچ یک از مشکلات فرهنگی و اقتصادی ملت را حل نمیکنند، در رسانهها مطرح هستند.
جلیلی ادامه داد: چطور است که اگر گفته شود مثلا یک امام جمعه در یک جا جشن تولد برای نوهاش گرفته بلافاصله این خبر در همه رسانهها منتشر میشود اما اگر امام جمعه سر پل ذهاب از روز اول زلزله برای همدردی با مردم زلزله زده تا امروز در چادر زندگی کند در هیچ رسانهای انعکاس نمییابد؟ در حالی که چنین خبری فقط یک خبر محلی نیست، بلکه میتواند در ابعاد گستردهتری منتشر شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر یک فرماندار فلان ایالت امریکا چنین کاری میکرد، در رسانه های دنیا بازتاب پیدا میکرد ولی چرا چنین خبری نباید در اینجا ضریب پیدا کند؟
عضو شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فردوسی شاعر بزرگ ایرانی به عنوان یک رسانه از افسانههای ما حماسه درست کرد اما در واقعیات امروز حماسههای بزرگتری وجود دارد که متاسفانه خود ما آنها را میپوشانیم!
جلیلی با بیان اینکه امروز در کوچه پس کوچههای شهر کرمانشاه اسطورهها و حماسههایی وجود دارد که در رسانه ها خبری از آن ها نیست، اظهار کرد: اخیرا به منزل شهید فریدون احمدی از شهدای مدافع حرم کرمانشاه رفتم. وقتی از منزل شهید بیرون آمدم دیدم آنجا نوشته میدان فردوسی! پیش خود گفتم اگر امروز فردوسی بود، برای این فریدون چه حماسهای خلق میکرد؟ آن وقت رسانههای ما دارند چه کار میکنند؟
وی اضافه کرد: شهید فریدون احمدی کسی است که 14 ماه در اسارت گروههای تکفیری بوده و در حالی که زیر سختترین شکنجه آنها بود، با لطائف الحیل توانست از طریق شبکههای مجازی به داخل کشور از عملیاتهای گروههای تکفیری اطلاعات بدهد و پس از 14 ماه اسارت هم به شهادت برسد. این عظمت کم است؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اسطوره یعنی شهید فریدون احمدی. چرا اینها نباید در رسانهها ضریب پیدا کنند؟ صدا و سیما اینجا چه نقشی داشته است؟ آیا اینها سرمایههای اجتماعی ما نیستند؟ اگر ما امروز هنر فردوسی بزرگ را تکریم میکنیم برای این است که توانسته با هنر، یک حماسه را نشان بدهد. چرا ما امروز نمیتوانیم این حماسههای واقعی را نشان بدهیم؟
جلیلی ادامه داد: در روستاهای کرمانشاه کسانی که زمانی ارتفاعات بازی دراز را آزاد کردند، امروز در حال آباد کردن مناطق زلزله زده هستند و از بعد اربعین تا الان نیز به تهران بر نگشتهاند اما چرا چنین مجاهدتهایی در رسانهها ضریب لازم را پیدا نمیکند؟
به گفته وی، امروز نیروهای انقلابی در مناطق زلزلهزده کرمانشاه هر 27 روز یک خانه 140 متری آن هم فقط با 55 میلیون تومان هزینه میسازند. چرا اینها نباید در رسانهها ضریب پیدا کند؟ چرا برای دیدن چنین حماسههایی حتما باید در کوچههای روستاهای کرمانشاه رفت تا مطلع شد؟ پس رسانهها چه کار میکنند؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر خدای نکرده یک اختلاس انجام شود چه موج بزرگ رسانهای ایجاد میشود اما چنین موفقیتهایی اصلا در رسانهها دیده نمیشود. بدانید هر موضوع کاذبی که مطرح میشود، برای این است که یک موضوع اصلی پوشانده شود.
جلیلی اضافه کرد: در مناطق زلزلهزده قرار بوده است ظرف مدت کوتاهی 8000 کانکس نصب شود اما در فرصت کوتاهتری سپاه پاسداران این کار را انجام میدهد ولی چنین موفقیتی در رسانهها ضریب پیدا نمیکند در حالی که خود آنها میگویند در یکی از ایالتهای آمریکا بعد از گذشت سه ماه از طوفان، وضع به حال عادی حتی در ضرورتهای اولیه بر نمیگردد.
به اعتقاد وی، اگر ضعفی وجود دارد، باید آن ضعف به درستی در رسانه مطرح تا برطرف شود.
عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر یک اختلافی بین شیعه و سنی در یک جا باشد، سریع بزرگ میکنند اما در مناطق زلزلهزده کرمانشاه وقتی شیعه، سنی، کرد، فارس و... همه در کنار هم با صبوری کمک میکنند، در رسانهها منعکس نمیشود. بنده وقتی به یک روستای زلزلهزده رفتم دیدم یک طلبه سید از اسلامشهر تهران از سه ماه قبل به کرمانشاه آمده و به اهالی روستایی که همگی از اهل سنت هستند خدمت می کند. این زیبایی کمی است؟
جلیلی با اشاره به هیاتهای مذهبی کرمانشاه و خدمترسانی آنها به مردم زلزلهزده اهل سنت در این استان گفت: این زیباییها کم است که هیاتهای مذهبی شیعه برای کمک به برادران و خواهران اهل سنت بسیج میشوند؟ چرا اینها نباید دیده شود؟ چرا اینها نباید ضریب پیدا کنند؟ آن هم در محیطی که دشمن تمام تلاش را برای اختلاف افکنی انجام میدهد.
به باور وی، اینهاست که اهمیت رسانه را نشان میدهد. البته ممکن است ابزار رسانه در هر دورهای فرق کند، یک روز شعر باشد، همانطور که فردوسی با هنرمندی این رسانه را به بهترین شکل به کار گرفت و یک وقت هم رسانه در قالب فناوریهای جدید ارتباطی باشد اما مهم این است که از اینها چگونه استفاده میکنیم؟ به آنها چه جهتی میدهیم؟ و چه ضریبی به موضوعات واقعی میدهیم؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: توجه به این جنبهها است که یک رسانه انقلابی، شجاع، فهیم و بصیر میسازد. رسانهای که میداند باید به چه چیزی توجه کند و به چیزی ضریب بدهد.