صوت/ گلچین مداحی شهادت حضرت زهرا(س)

یکی از ویژگی‌های رفتاری حضرت فاطمۀ زهراء (س) در زندگی با امام علی(ع)، استفاده از القاب و تعابیر زیبا در هنگام خطاب مولا علی (ع) در محیط خانه است.

به گزارش مشرق، بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) دارای ویژگی‌های و محسنات بسیاری بود یکی از ویژگی‌های رفتاری حضرت فاطمۀ زهراء (س) در زندگی با امام علی(ع)، استفاده از القاب و تعابیر زیبا در هنگام خطاب مولا علی (ع) در محیط خانه است. ایشان گاهی او را با کنیه «ابالحسن» می‌خواند و گاهی نیز با عنوان «یا ابن عم» ندا می‌کرد.

وقتی گزارشات تاریخی و روایی درباره این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم، در می‌یابیم که وقتی حضرت امیر (ع) می‌خواستند حضرت زهراء(س) را صدا کنند از تعابیری همچون «نفسی لک الفدا»؛ جان علی به فدایت، «حبیبتی زهراء»، «بنت رسول الله» و «زهرا جان» استفاده می‌کردند. همچنین حضرت فاطمه (س) نیز از تعابیری همچون روحی لک الفدا، ابوتراب، ابالحسن و علی جان استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

دومین شب مراسم ایام فاطمیه با حضور رهبر انقلاب

برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) در دفتر آیت الله علوی گرگانی

زیبا صداکردن زن و مرد، یکی از برترین شیوه‌ها برای ابراز محبت است و نوعی شخصیت دادن به طرف مقابل محسوب و بی‌تردید باعث استحکام بیشتر کانون خانواده می‌شود و فرزندان با مشاهدۀ این رفتار، متوجه درسی بزرگ و زندگی‌ساز که مورد رضایت پروردگار است، می‌شوند. ما نیز به عنوان شیعیان اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، شایسته است به پیروی از آنان، سیرۀ عملی و گفتاری آن ذوات مقدس را سرلوحۀ کار خود قرار دهیم و تا می‌توانیم ـ حتی با کوچک‌ترین رفتارها ـ خود را به آنان شبیه کنیم.

پیامبر اکرم (ص) در حدیثی در اهمیت این موضوع می‌فرماید: سه چیز است که محبت شخص را درباره دیگری خالص می‌کند ...، یکی از آنها این است که طرف مقابل را به اسمی صدا بزند که وی می‌پسندد.


منبع: (کافی، ج2، ص643)

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • NL ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    3 0
    حالا تو رده دولتی ها شده حاج اقا حاج خانم تو رده امروزیها شده خانم واقا تو رده جونا شده اسم کوچک یا نصف اسم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس