به گزارش مشرق، مرتضی دهقان در تشریح آخرین جزئیات جستوجوی لاشه هواپیمای سانحه دیده مسیر تهران - یاسوج توضیح داد: امروز نیز با وجود تلاش همه دستاندرکاران جستوجو و نجات و تیم امداد، متأسفانه هنوز لاشه هواپیما یافته نشد.
وی با بیان اینکه شرایط جوی در ارتفاعات کمی نامساعد است، گفت: وجود ابر، مه و توربلانس شدید جوی، پستی و بلندی منطقه و وزش باد شدید کار را سخت کرده است، در حالی که ما همه تجهیزات هوایی و زمینی را به کار گرفتهایم.
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی با بیان اینکه پهپادها و هلیکوپترهای امداد و نجات، هوانیروز و هلالاحمر امروز هم به جستوجو پرداختند، اضافه کرد: در حال حاضر نیز تیم زمینی جستوجو عملیات جستوجو را متوقف نکرده است و کوهنوردان و نیروهای زمینی در حال تلاش هستند، اما جستوجوی هوایی متوقف فعلا امروز شده است.
آخرین اخبار از سقوط هواپیما را اینجا بخوانید
دهقان با بیان اینکه به هر حال امروز نتوانستیم قطعهای را بیابیم، ادامه داد: قطعاً روز آینده با ایجاد شرایط مناسبتر دید، عملیات جستوجو در سطحی گستردهتر انجام میشود.
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی گفت: امروز هلیکوپترهای هوانیروز و هلالاحمر هم در منطقه حاضر بودند و امکانات وجود داشت، اما ضرورت دارد متناسب با فضای منطقه از تجهیزاتی استفاده شود که به بروز بحران دیگری منجر نشود و این خیلی مهم است.
دهقان بیان کرد: همه اکیپهای امداد در منطقه مستقر هستند، اما جستوجوی هواپیمایی عملاً متوقف شده است و با روشن شدن هوا از روز آینده مجدداً عملیات جستوجوی هوایی آغاز میشود.
وی همچنین بیان کرد: تاکنون 20 سورتی پرواز توسط هلیکوپترهای جستوجو و امداد انجام شده است که در حال آنالیز اطلاعات حاصل شده آنها هستیم.
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی اظهار داشت: عملیات جستوجو در شمال کوه دنا انجام میشود و تلاش میکنیم به جبهه جنوبی کوه دنا نیز بابت جستوجو برویم.
بیشتر بخوانید:
تکذیب خبر پیدا شدن قطعاتی از هواپیما
وی بیان کرد: همچنین در مسیری که هواپیمای سانحه دیده پرواز داشته است، عملیات جستوجو ادامه دارد و اولویت جستوجو را به این نقاط احتمالی دادهایم.
* کیفیت تصاویر ماهوارهای برای تشخیص محل سقوط مناسب نیست
دهقان درباره دریافت تصاویر ماهوارهای منطقه از کشورهای چین، روسیه و فرانسه توضیح داد: همکاری بابت استفاده از تصاویر ماهوارهای با کشورهایی نظیر فرانسه و روسیه شکل گرفته است.
وی اظهار داشت: تصاویر ماهوارهای هم دریافت کردهایم که تیمهایی تخصصی در حال کار روی این تصاویر ماهوارهای هستند.
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی ادامه داد: تا این لحظه نتایج خاصی در اینباره حاصل نشده است زیرا این تصاویر کیفیت مناسبی ندارد و برای شناسایی قطعات کوچک مناسب نیست.
وی بیان کرد: در حال آنالیز اطلاعات هستیم اما هنوز نمیتوان مشخص کرد قطعاتی از هواپیما در آن محل است یا خیر.
* عدم کارایی ELT در در ۴۰ تا ۶۰ درصد سوانح هوایی دنیا
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی همچنین درباره ELT هواپیمای ATR گفت: این هواپیما ELT داشته و چک شده است، همچنین هواپیما صلاحیت پروازی داشته است اما باید بررسی شود چرا ELT هواپیما کار نکرده است.
دهقان اضافه کرد: تحقیقات مؤسسات بینالمللی نشان میدهد در ۴۰ تا ۶۰ درصد سوانح هوایی دنیا، ELT عمل نکرده است.
با این شرایط و موکول شدن عملیات جستوجو به روز سوم شرایط سختتر شده است.
حدود 34 ساعت ساعت از ناپدید شدن هواپیمای ATR72 پرواز تهران-یاسوج از صفحه رادار گذشت، اما هنوز هیچ اثری از بقایای هواپیما و سرنشینان آن یافت نشده است.
این هواپیما حامل ٦٠ مسافر، ٤ کرو (خدمه) پروازی و ٢ گارد امنیت پرواز بوده است.
پیش از این مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی در اینباره به فارس گفته بود، تیمی متشکل از 200 کوهنورد روی کوهها، 10 پهپاد و 3 هلیکوپتر نیز از آسمان در حال رصد منطقه وقوع سانحه ATR هستند و اگر یک ماه هم جستوجو زمان ببرد، تا لاشه هواپیما یافته نشود، در منطقه میمانیم.
به گفته وی که در منطقه وقوع حادثه مستقر است، پایان عملیات جستوجو فقط با یافتن لاشه هواپیما امکانپذیر است.
بنابر این گزارش، هواپیمای ATR72 شرکت هواپیمایی آسمان ساعت 8 صبح روز یکشنبه 29 بهمن 96 مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد، اما 50 دقیقه پس از پرواز و در 15 مایلی فرودگاه یاسوج پس از درخواست طرح تقرب و کاهش ارتفاع، ارتباط خلبان با برج و ارتباطات رادیویی هواپیما قطع شد.
این حادثه در حوالی روستای بیده بخش دناکوه حاشیه ارتفاعات کوه دنا در 14 مایلی یاسوج رخ داد.