به گزارش مشرق، درحالیکه آلودگی هوا و تشدید ترافیک شهروندان را به سوی استفاده از وسایل نقلیه عمومی سوق میدهد و مسئولان در حرف شهروندان را به استفاده از این شبکه تشویق میکنند، ولی در عمل با گران کردن نرخ کرایهها و بلیت مترو شهروندان را به استفاده از خودروی شخصی و موتورسیکلت هدایت میکنند. روز گذشته در جلسه تعیین قیمت بلیت مترو اعضای شورای شهر پایتخت با پیشنهاد افزایش حدود ۱۵۰درصدی نرخ کرایه مترو مخالفت کردند.
درحالحاضر مترو با صرفه و پاکترین وسیله نقلیه عمومی است که با حجم بالای جابهجایی مسافر عملاً سبب کاهش ترافیک شهری شده است. سرعت بالا و حفظ زیست شهری و تعداد فراوان ایستگاههای مسافرگیری مدیریت شهری را بهسوی احداث و تکمیل خطوط جدید مترو سوق داده، اما بهدلیل هزینه بالای احداث و تکمیل خطوط مترو لازم است تا دولت نیز سهم خود را برای توسعه حملونقل عمومی بهخصوص مترو بپردازد. این درحالی است که تاکنون دولت با فراموش کردن وظیفه حاکمیتی خود فقط سبب کندتر شدن توسعه مترو شده است.
بیشتر بخوانید:
بلیت اتوبوس گران نمیشود
گرانی ۲۵ درصدی بلیت مترو در شرایط تورم ۸ درصد+ عکس
روزگذشته اعضای شورای شهر افزایش قیمت بلیت مترو را که تا ۱۵۰درصد پیشنهاد شده بود مورد بررسی قرار دادند. در این خصوص در جلسه لایحه قیمت بلیت مترو بررسی شد و کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران پیشنهاد کرد: بلیت مترو تک سفره تهران- کرج از هزار تومان به ۲ هزار تومان افزایش یابد.
محمدعلیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در این خصوص گفت: بلیت تک سفره هزار تومان، تک سفره حومه ۲ هزار تومان و تک سفره برای فرودگاه امام(ره) ۱۰ هزار تومان پیشنهاد میشود.
وی افزود: هر بلیت مترو ۲ هزار و ۳۰۰ تومان هزینه تمام شدهاش است که تنها ۵۰۰ تومان آن از سوی مسافر داده میشود و درآمد حاصل از فروش آن ۲۰ میلیارد تومان است، درحالیکه هزینه خالص آن ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان است.
زیان ۷۰ میلیارد تومانی مترو در جابهجایی مسافر
علیخانی تأکید کرد: درحالحاضر مترو ۷۰،۶۰ میلیارد تومان زیان میدهد. وی با بیان اینکه این میزان افزایش تنها ۱۲میلیارد تومان از این زیانها را جبران میکند، اظهار داشت: در ساعات غیر پیک، شهرداری میتواند ۱۵درصد و در روزهای تعطیل ۳۰ درصد تخفیف دهد. همچنین مسافرانی که از کارت بلیت استفاده میکنند، براساس مسافت ۶۶ درصد تخفیف میگیرند.
همچنین احمد مسجدجامعی در مخالفت با این طرح گفت: این افزایش قیمتها غیرمتعارف و اتفاقی غیرعادی است. باید در تعیین نرخها مسئله اجتماعی را در نظر بگیریم.
وی افزود: کسانی که در حومه تهران زندگی میکنند، به خاطر هزینههای بالا به حومه رفتهاند و نباید فشار زیادی به آنها وارد کنیم و یکباره ۱۵۰درصد افزایش قیمت بدهیم.
مسجد جامعی تصریح کرد: اگر افزایش سالهای گذشته را هم بررسی کنیم، براساس تورم و شرایط اجتماعی نرخها تعیین میشد و این افزایش غیرعادی است و روال مترو، روند زیاندهی بوده است.
بدقولی دولت در پرداخت سهم مترو
رئیس شورای شهر تهران نیز افزود: این لایحه بسیار حساس بود و به دلیل اینکه وقت جلسه به اتمام رسید، نتوانستیم قیمتهای مطرح شده از سوی شهرداری تهران را به تصویب برسانیم و این موضوع به جلسه بعدی شورای شهر تهران موکول شد.
وی درخصوص میزان افزایش قیمت بلیت مترو در سال ۹۷ بیان کرد: پیشنهاد شهرداری تهران و کمیسیون حملونقل برای بلیت تکسفره از ۸۰۰ تومان به هزار تومان، تک سفره حومه به ۲ هزار تومان و همچنین بلیت متروی فرودگاه امام(ره) به ۱۰ هزار تومان بود که این ارقام در جلسه مطرح شد، اما با توجه به اتمام وقت جلسه قرار شد در جلسه بعدی شورای شهر ادامه بررسی لایحه را در دستور کار قرار دهد.
هاشمی افزود: براساس آنچه در شورای گذشته توافق شده است یک سوم از هزینههای بلیت توسط شهروندان، یک سوم توسط دولت و یک سوم توسط شهرداری پرداخت میشود که معمولاً دولت سهم خود را به موقع پرداخت نمیکند یا اینکه کمتر پرداخت میکند، بنابراین این موضوع را شهرداری به اجبار برعهده میگیرد تا بتواند خدمات خوبی را ارائه کند.
منبع: روزنامه جوان