اسکار

روش اهدای جوایز اسکار امسال نشان داد فرمول همیشگی «به همه گروه‌ها جایزه بده و همه را راضی کن» به سالن مراسم برگزاری اسکار سرایت کرده است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - مراسم اسکار در غیاب مضامینی جهان سومی مثل تعدی و تجاوز و خالی بودن آثاری مثل فروشنده (اصغر فرهادی) در جمع نامزدها این نقصان را با فیلم آمریکایی «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» (مارتین مک دانا) پر کرد، البته تیغ انتقادات در مورد تعدد و تجاوز، به سمت و سوی کشورهای خاورمیانه نبود و فیلم «سه بیلبورد...» تمامی انتقادات را متوجه جامعه آمریکایی کرد. البته مراسم اسکار از سال ۲۰۱۲ که فیلم جدایی موفق به دریافت آن شده است، اعتبار هنری و حتی شکوه سال‌های پیشین، مخصوصا دهه نود میلادی را ندارد.

مراسم اسکار امسال را بر عهده جیمی کیمل بی مزد گذاشته شد و مراسم اسکار را رسما تبدیل به خندوانه و دورهمی کرده بود. نخسین جایزه ای که در مراسم اسکار امروز صبح اهدا شد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد بود که اغلب کارشناسان انتظار داشتند که سم راکول جایزه را دریافت کندو از سوی دیگر علاقه‌مندان سینما، منتظر دریافت مجسمه طلایی توسط کریستوفر پلامر بودند. پلامر برای بازی در فیلم کاپیتان جورج فون تراپ در فیلم اشک‌ها و لبخندها، نزد علاقه مندان سینما در ایران چهره شناخته‌ شده‌ای محسوب می‌شود. نکته مهم این است که پلامر در فیلم همه پول‌های جهان جایگزین کوین اسپیسی متجاوز شد. (اینجا) اما دیوانه بازی سم راکول به حس نوستالوژیک آکادمی چربید و پلامر نتوانست با ۸۹ سال سن، رکورد دریافت اسکار پیرترین بازیگر در سال ۲۰۱۲ به نام خود ثبت کرده است، با اینحال اما سم راکول موفق به دریافت جایزه نقش مکمل در مراسم اسکار شد. کیمل پس از اهدای این جایزه گفت:" ۹۰ سال پیش در نخستین مراسم اسکار، مجری کریستوفر پلامر را جوان‌ترین نامزد مراسم اعلام کرد! "

**برندگان با رنگ قرمز مشخص شده‌اند

**نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

ویلم دفو (پروژه فلوریدا)
سم راکوِل (سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میزوری)
ریچارد جنکینکز (شکل آب)
کریستوفر پلامر (تمام پول‌های دنیا)
وودی هرلسون (سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میزوری)                                                  

**نامزدهای بهترین چهره‌پردازی


تاریک‌ترین ساعت
شگفت
ویکتوریا و عبدل

گریم  «تاریک‌ترین ساعت» جایزه اسکار را به دست آورد. مردی که در حال گریم شدن است کسی نیست جز گری اولدمن که  اغلب سینمادوستان ایرانی او را با پلیس بد فیلم لئون؛ حرفه‌ای (لوک بسون) به خاطر می‌آورند.

نمایی از فیلم رشته خیال

**نامزدهای بهترین طراحی لباس
دیو و دلبر
تاریک‌ترین ساعت
رشته خیال
ویکتوریا و عبدل
شکل آب

جایزه طراحی لباس به فیلمی رسید که موضوع اصلی آن لباس است. تا پیش بینی کارشناس کم و بیش دچار تغییرات شگرفی نشود. فیلمی رشته خیال درباره یک طراح لباس است و این جایزه به محتوای فیلم اعطا شده است.

**نامزدهای بهترین فیلم مستند


 ایکاروس
 چهره‌ها، مکان‌ها
 استرانگ آیلند
 آخرین مردان حلب
 آباکوس: کوچک به اندازه یک زندان

نکته جالب عدم توجه سیاسی به فیلمی نثل آخرین مردان حلب است و جایزه به مستندی تعلق گرفت که درباره دوپینگ های ورزشی است. کیمل مجری مراسم قبل از ورود اعلام‌کنندگان جایزه مستند به شوخی با فیلم «پلنگ سیاه» پرداخت و گفت با این رکوردهایی دیگر فیلم‌های سال بعد شوخی هستند! البته این کمدین در آخر طعنه خود را هم انداخت و گفت قهرمان‌ها تا به‌حال سفید پوست بوده‌اند و این تفاوتی شایان است، اما خب هیچ‌کدام واقعی نیستند!

**نامزدهای بهترین تدوین صوتی

 بیبی درایور
 بلید رانر ۲۰۴۹
 دانکرک
 جنگ ستارگان: آخرین جدای
 شکل آب

در مراسم اسکار نخستین جایزه به فیلم پر سر و صدا و کم مایه دروغین به فیلم دانکرک اعطا شد. البته دانکرک در رشته‌های فنی، واقعا مستحق این جوایز هست و وقتی در پس زمینه دلهره‌آور فیلم از صدای ساعت جناب نولان استفاده شده، مشخص است که این جایزه به این فیلم تعلق می‌گرفت. کیمل در ادامه اشاره کرد: به کسانی که جایزه افتخاری و جایزه دستاورد فنی را گرفتند تبریک می‌گویم که آنقدر دستاوردشان خسته کننده بود، که در مراسم اصلی شرکت داده نشده‌اند.

**نامزدهای بهترین طراحی صحنه


 دیو و دلبر
 بلید رانر ۲۰۴۹
 تاریک‌ترین ساعت
 دانکرک
 شکل آب

نامزدهای بهترین فیلم خارجی:
 

یک زن شگفت‌انگیز (شیلی)
 توهین (لبنان)
 بی‌عشق (روسیه)
 مربع (سوئد)
 برجسم و جان (مجارستان)

جایزه آکادمی برای فیلم خارجی زبان، به فیلم «یک زن شگفت» انگیز اعطا شد. فیلم درباره مردی است که تغییر جنسیت داده است و آوازه‌خوان شده و با مردی مسن که دارای همسر است رابطه جنسی برقرار کرده است.   در نبود فیلم‌هایی با مضمون هولوکاست، همواره مضامین سیاه ضد سینمایی در بخش اسکارغیر انگلیسی زبان مورد توجه قرار می‌گیرند. نکته جالب اینجاست که بازیگر زن این فیلم در عالم واقعیت خودش مرد بوده و تغییر جنسیت داده است.

**نامزدهای بهترین بازیگر مکمل زن:


 الیسون جنی (من، تونیا)
 لوری میت‌کالف (لیدی برد)
 مری جی بلایژ (ماد باند)
 اکتاویا اسپنسر (شکل آب)
 لزلی منویل (نخ خیال)

*الیسون جنی، در میان بازیگری‌های شاخص امسال بیش از انتظار جایزه دریافت کرده و از هر انجمن‌ و آکادمی ممکن جایزه دریافت کرده است و دریافت اسکار توسط او کاملا قابل پیش بینی بود. بازیگری که با حضور در سریال‌های تلویزیون جوایز امی فراوانی دریافت کرده است. این بازیگر با غرور بسیاری روی سن حاضر شد و گفت همش کار خودم بود.

**نامزدهای بهترین انیمیشن کوتاه
 

بسکتبال عزیز
لو
فضای منفی
گاردن پارتی
قافیه‌های شورشی

**نامزدهای بهترین انیمیشن بلند
 

 کوکو
 نان‌آور
 بچه رئیس
 فردیناند
 ونسانِ عشقی

*دریافت جایزه توسط کوکو کاملا محتمل بود و مثل اسکار که هر سال در خدمت مکزیکی‌هاست، کارگردان کوکو نخستین مکزیکی بود که در این مراسم موفق به دریافت این جایزه شد.

**نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه

 بلید رانر ۲۰۴۹
 جنگ ستارگان: آخرین جدای
 نبرد برای سیاره میمون‌ها
 نگهبانان کهکشان جلد دوم
 کنگ: جزیره جمجمه

*آکادمی اسکار روزی بابت نادیده گرفتن دنیس ویلنو کارگردان کانادایی پشیمان خواهد شد. فیلمی که استحقاق قرار گرفتن در اغلب رشته‌ها را داشت و تنها برنده جایزه جلوه‌های ویژه شد.

**نامزدهای بهترین تدوین

 بیبی درایور
 دانکرک
 من، تونیا
 شکل آب
 سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میزوری

*همانطور که اشاره شد موفقیت های فنی دانکرک بسیار محتمل بود اما در تدوین و صدا فیلم بلید رانر به مراتب اثر درخشان‌تری بود اما در بخش تدوین هم نادیده گرفته شد و تدوینگر همیشگی نولان سومین اسکار را دریافت کرد.

**نامزدهای بهترین مستند کوتاه

چاقو کاری
قهرمان
ادیت+ادی
بهشت پشت شلوغی ترافیک در بزرگراه ۴۰۵ است

**نامزدهای بهترین فیلم کوتاه

 مدرسه ابتدایی دکالب
 کودک ساکت
 واتو وات/ همه فرزندان
 برادرزاده اِمِت
 ساعت یازده

فیلم کودک ساکت یکی از آثار دغدغه‌مند و انسانی  در میان نامزدهای اسکار بود که که درباره کودکان کر و لال است. سوژه فیلم درباره یک کودک کرو لال است که در یک حرکت بسیار تاثیر گذار سخنرانی‌اش را همزمان به صورت زبان اشاره اجرا می‌کند. مدیر فیلمبرداری این فیلم، یک ایرانی به نام علی فراهانی است.

**نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی


 مرا به نام خودت صدا بزن
 ماد باند
 بازی مالی
 هنرمند فاجعه
 لوگان

جیمز آیوری ۸۹ ساله به‌عنوان پیرترین برنده اسکار نامش با «مرا به نام خودت صدا بزن» در تاریخ ثبت کرد اما برای یکی از مضامینی که در آکادمی‌ها و انجمن‌های هنری به شکل عجیبی در حال رایج شدن است و بازهم به فیلمی عاشقانه و در عین حال همجسبازانه جایزه اعطا شد.

**نامزدهای بهترین فیلمنامه اریژینال

 برو بیرون
 لیدی برد
 شکل آب
 بیمار بزرگ
 سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میزوری

در حالیکه رنگین پوستان به آکادمی سفیدپوستان در سال‌های اخیر معترض بودند، جایزه بهترین فیلمنامه ارژینال به فیلمی متوسط اهدا شد تا رنگین پوستان با بردن یک مجسمه سکوت کنند. نکته جالب اینجاست فیلم برو بیرون یا بزن به چاک فیلمی درباره نژاد پرستی است. این مسئله نشان می‌دهد فرمول همیشگی جشنواره فجر  " به همه گروه‌ها جایزه بده  و همه را راضی کن " از سوی  دبیر جشنواره فیلم فجر تهران به سالن مراسم برگزاری اسکار سرایت کرده است.

**نامزدهای اسکار  بهترین فیلمبرداری

 بلید رانر ۲۰۴۹
 تاریک‌ترین ساعت
 دانکرک
 شکل آب
 ماد باند

جایزه بهترین فیلمبرداری به راجر دیکنز پس از سه دهه تعلق گرفت. همانطور که اشاره شد فرمول جشنواره فجر برای دیدن خلاقان و بدعت‌گذاران در آکادمی اسکار نیز اتفاق افتاده است. بهترین کار توسط این آکادمی این است که سال آینده ابراهیم داروغه‌زاده را به عنوان دبیر آکادمی انتخاب کنند. با توجه به علاقه ایشان به سفرهای خارجی ایشان حتما این سمت را خواهند پذیرفت.  

**بهترین موسیقی متن

دانکرک
رشته خیال
شکل آب
جنگ ستارگان: آخرین جدای
سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میزوری

الکساندر دسپلا نمونه مشابه کارن همایون‌فر  است که هر سال باید یک جایزه  اسکاربرایش کنار گذاشت.

**نامزدهای بهترین موسیقی ترانه

دیو و دلبر
کوکو
مرا به نام خودت صدا بزن
بزرگترین شومن
مارشال

**نامزدهای اسکار بهترین کارگردانی


گیرمو دل تورو (شکل آب)

کریستوفر نولان (دانکرک)
گرتا گرویگ (لیدی برد)
جردن پیل (برو بیرون)
پل توماس اندرسون (نخ خیال)

**نامزدهای بهترین بازیگر مرد اصلی


گری اولدمن (تاریک‌ترین ساعت)
دنیل دی لوئیس (نخ خیال)
تیموتی شَلِمی (مرا به نام خودت صدا بزن)
دنیل کالویا (برو بیرون)
دنزل واشنگتن (جناب رومن. جی اسرائیل)

گری اولدمن با گریمی سنگین در نقش وینستون چرچیل

گری اولدمن پس از سال‌های نادیده گرفتن شده به آنچه مستحقش بود رسید و برای یک فیلم قابل اعتنا مجسمه طلایی را دریافت کرد.

**نامزدهای بهترین بازیگر زن اصلی


فرانسس مک‌دورمند (سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میزوری)
سیرشا رونان (لیدی برد)
سالی هاوکینز (شکل آب)
مریل استریپ (پست)
مارگو رابی (من، تونیا)

در حالیکه سینمایی ایران از میانگین سنی بالایی برخودار است اغلب هنرپیشه‌های زن مسن  ایرانی از بازی در نقش مادر پرهیز می‌کنند. در حالیکه همسر جوئل کوئن، فرانسیس مک دورمند به خاطر بازی در نقش  مادری که می‌خواهد انتقام فرزند کشته شده‌اش را بگیرد برنده جایزه اسکار شد. فرانسیس مک دورمندپس از دریافت جایزه گفت ما گروهی دیوانه و آنارشیست بودیم که این فیلم را ساختیم. دوست دارم از جوئل کوئن و فرزندانمان تشکر کنم. پس از سخنان مک دورمند کیمل به شوخی گفت کاش من هم زن بودم.

**نامزدهای بهترین فیلم

مرا به نام خودت صدا بزن
تاریک‌ترین ساعت
دانکرک
برو بیرون
رشته خیال
 لیدی برد
 پست
 شکل آب
 سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میزوری

فیلم «شکل آب» گیرمو دل تورو مکزیکی باسازی دوباره دیو و دلبر است. متاسفانه اینبار دلبر مونث است و عاشق یک انسان مونث می شود و این فیلم همجنس‌بازانه موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد در حالیکه فیلمی مثل رشته‌خیال اثری انسانی، اخلاقی و فوق‌العاده زیباتر از فیلم همجنسبازانه شکل آب است. دل تورو پس از این جایزه سخنان دو پهلویی بر زبان آورد و گفت: این اسکار نشان دهنده آن است که درب را باز کنید و وارد شوید. با این حرف دوباره باید منتظر اسکارگیری فیلم‌های همنجسبازانه در سال‌های آتی باشیم؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    58 22
    آنها برای ما نسخه اضمحلال و فساد را میپیچند اما به خدا برای خودشان اینگونه نیستند حتی به فرزندانشان اجازه دیدن شبکه های تلوزیونی خاص و دسترسی به اپ های خاص را نمیدهند. اینها خیلی زرنگ هستند. تباهی مردم خاورمیانه را ببینید
  • یک اصلاح طلب IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    14 20
    برو بیرون لیدی برد شکل آب بیمار بزرگ سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میزوری همه اش ارتباطات همجنس و بعضا پسران نوجوان است متاسفم برای مردم دیا
  • بی سواد IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    4 48
    خاک بر سرت مشرق. باید اصل لینک فیلها را بزاری تا مردم ببینند و دقیق بفهند چی بوده قصه
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    14 10
    خخخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    11 2
    افرین
  • محمد باقری IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    27 29
    تو قرن 21 هنوز هم برای شل مغزهایی مثل توی نویسنده مطلب قابل فهم نیست که مشکل اشخاصی که تغییر جنسیت میدن اخلاقی نیست و از فساد سرچشمه نمیگیره! تا سر اطافیانت نیاد ذهن فاسدت از درکش عاجزه! امثال تو باید لمس کنید تا درک کنید... دلیلش فهم پایینه! بخدا یکی از مظلوم ترین موجودات عالم همین ها هستند که نا خواسته درگیر این موضوع شدن ( البته با کسانی که مشکل روحی دارن و ادای اینهارو در میارن تفاوت دارن که با آزمایش پزشکی قابل تشخیصه).
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      14 9
      خفه شو نفهم
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      6 4
      اونا تغییر جنسیت نمیدن؛دوگانگی دارند...
    • روح IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      11 1
      اگر قرار بود انسان هوس نمی داشت و از انجام ندادن فلان لذت دلش نمی سوخت که دیگه گناه نکردن یا کردن ثواب و عقابی نداشت و بهشت و جهنم قبر و قیامت هم بازیچه ای بیهوده بود..شما برو بین این تغییر جنسیت داده ها چندتاشون از وضعشون راضی هستن!؟ چرا اکثرا کارشون به عمل دوم و سوم و در آخر مهاجرت به تایلند برای عمل های سنگین تر میرسه که باز میشه و آخر کار باز هم حسابی منحرف میشن....در حالی که اگر عقل داشتن و همان اول میل جنسی خود رو حتی با چند داروی گیاهی تضعیف می کردن اصلا دیگه کار به اینجاها نمی رسید...واقعا راست میگن انسان حیوان ناطقه...
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    10 1
    عه چرا اینها مثل هنرپیشه ها و کارگردانهای ما لباس نپوشیدند تو عصر حجر زندگی می کنند
  • جرجیس IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    11 3
    تا اونجایی که من فیلم شکل آب رو دیدم کاراکتر هیولای فیلم مذکر بود بازیگرش هم مرد بود و تو این فیلم اصلا همجنسبازی نبود
  • مصطفی IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    7 2
    سلام خدمت مشرق فلسفه این فیلم عادی جلوه دادن ارتباط با جنیان و آماده سازی بشر برای ورود دجال در جامعه بشری است. زن بدکاره ی فیلم که با جن آبی رابطه داشت بعد از ارتباط لباس قرمز میپوشید که رنگ قرمز شامل چند نماد است. مهم ترین نمادی که صهیون بدنبالش است زن قرمز پوش یا بدکاره ی بابل به همراه اژدهای هفت سر است. چطور کسی پی به نمادهای ایلومیناتی در این فیلم نبرده و همه گیر به پارامترهای هنریه فیلم دادند. دیگه کارگردان چطور بگه از کفر و شرک حمایت میکنه و راه سعادت بشر رو در انجام گناهان کبیره میدونه...
  • استاد دانشگاه IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    4 2
    مطمئن باشید با این روندی که سینمای غرب و حتی شرق آسیا داره میره و کلیشه ای شدن اکثر تم های سینمایی و جذاب شدن تم جنسی برای نسل های جوان اونها با ذائقه سازی که داره صورت می گیره با هدف تحریک هوس و جذب اسپانسر و پول و مخاطب بیشتر تا کمتر از ده سال دیگه حتی همین اندک سانسور و حریم ها رو هم بر می دارن...
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    6 7
    کجای فیلم همجنسبازیه؟چرت و پرت ننویسید
  • مانی IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    2 0
    هر ساله فیلمی که ارزش داشته باشد اسکار میگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس