به گزارش مشرق، عباس سلیمینمین کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نامگذاری امسال به نام «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری، گفت: در زمینه حمایت از کالای ایرانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری امسال بر آن تأکید کردند، قطعا هم نقش مردم و هم مسئولین تعیینکننده است، بهطوریکه مردم نیز میبایست تحلیل همهجانبه از توسعه اقتصادی داشته باشند.
وی با بیان اینکه هیچ کشوری نمیتواند بدون توسعه سیاسی و فرهنگی به توسعه اقتصادی دست یابد، اظهار داشت: به عبارت دیگر، ما بدون توسعه فرهنگی و توسعه سیاسی، در کشورهای همجوار و یا غیر همجوار، قادر نخواهیم بود که توسعه اقتصادی داشته باشیم؛ یعنی حتما باید یک همگونی فرهنگی و همگونی سیاسی در اطراف خودمان ایجاد کنیم تا آنها با تبادل اقتصادیشان بتوانند اقتصاد ما را تقویت کنند.
درباره شعار سال بیشتر بخوانید:
فیلم/ کشورهای پیشرفته چگونه از کالای ملی حمایت میکنند؟
کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در حال حاضر، میان مردم بحثهایی صورت میگیرد که دقیقا نقطه مقابل این تحلیل است که مردم باید تحلیل همهجانبه از توسعه اقتصادی داشته باشند، ما باید حتما بتوانیم در کشورهایی مثل عراق، افغانستان، تاجیکستان و حتی کشورهای شمالی خودمان به لحاظ توسعه فرهنگی و سیاسی در آن کشورها، بازارهای مناسبی برای کالاهای خودمان ایجاد کنیم.
سلیمینمین اضافه کرد: ما قادر نخواهیم بود اقتصادمان را شکوفا کنیم، مگر اینکه بازار مصرف خوبی برای آنها در دیگر کشورها ایجاد شود؛ البته برای توسعه اقتصادی اولین پایگاه مصرف کشور خودمان است، ما جمعیت قابل توجه 80 میلیونی داریم که میتواند موجب رونق تولید و در نتیجه بازار کالاها شود، این بازار علیالقاعده گام بلندی برای توسعه اقتصادی است، اما قطعا در کنار این، بودن کشورهای همراه با ما بسیار در گام دوم مؤثر است.
وی با تأکید بر اینکه کسانی که جوسازی میکنند که ما چرا در مسائل منطقه حضور داریم و چرا تلاش میکنیم که با حضور خودمان در مسائل جهانی توسعه سیاسی ایجاد کنیم، متأثر از جوسازی کشورهایی است که نمیخواهند ایران توسعه اقتصادی پیدا کند، اظهار داشت: آنها میدانند که اگر غیر از این باشد و ما کشورهای همگون با خودمان ایجاد کنیم، طبیعتا در توسعه اقتصادی گام بلندی برداشتهایم، بنابراین مردم دو گام باید بردارند، یکی اینکه مصرف از بازار داخلی را در اولویت قرار دهند و دوم اینکه دوم اینکه از موضع سیاسی کشور در ارتباط با مسائل منطقه و جهانی حمایت کنند، اینها ضرورتهایی است که میتواند بازار مصرف کالای ایرانی را رقم بزند.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ما شاهد هستیم که بسیاری از کشورهای غربی ابتدا سرمایهگذاری فرهنگی و سپس سرمایهگذاری سیاسی میکنند تا از طریق آن بتوانند کالاهای خودشان را بفروشند، البته آنها بیشتر متکی به تسلیحات هستند، اما تسلیحات هم علیالقاعده کالاست، در کنار آن کالاهای دیگر هم میفروشند، اما به دلیل اینکه قدرتهای نظامی هستند، طبیعتا بیشتر به تسلیحات متکی هستند، اما این بازار ممکن نبوده شکل بگیرد، مگر از طریق حضور آنها در مناطق مختلف جهان؛ بنابراین، این موضوع را مردم باید توجه کنند که آنهایی که فعالیت ما در عرصه مسائل جهانی را زیر سؤال میبرند، اصلا نمیخواهند اقتصاد ما شکوفا شود و پشتوانه خوبی پیدا کند.
سلیمینمین در ادامه به نقش مسئولین در حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی پرداخت و گفت: هر چه ما مسئولین سالمتری داشته باشیم، مسیرهای انحرافی که ضربه زننده برای اقتصاد کشور است، مسدودتر میشود، در مقابل، هر چه مسئولین حریصتری داشته باشیم؛ طبعا زمینه ضربه خوردن به اقتصاد ملی بیشتر فراهم میشود، یعنی اگر ما مسئولین حریصی داشته باشیم که رشوه خارجی بپذیرند و یا پورسانتهای خارجی را بر حمایت از کالاهای داخلی مقدم بدارند، طبیعتا با مشکلاتی مواجه خواهیم بود، کما اینکه با این مسئله مواجه هستیم.
وی افزود: مسئولین ما بعضا با باندهای ثروتاندوز از طریق مجاری غیر قانونی پیوند میخورند، البته نمیخواهم بگویم که قطعا خودشان این کار را انجام میدهند، اما با پذیرش رشوه و برخی امکانات و هزینههای مسافرتیشان از سوی برخی، مقداری بر حرکتهای خلاف قانون چشمپوشی میکنند، لذا میبایست این مطلب را آویزه گوش کرد که هر چه ما مسئولین سالمتر و کممصرفتر و دارای زهد و تقوا داشته باشیم، به ترویج کالاهای ایرانی و تقویت تولید داخلی کمک خواهد کرد.
این کارشناس مسائل سیاسی یکی از فواید مسئولان سالم در کشور را ایستادگی در برابر تخلفات و چشم فرو نبستن در برابر بیقانونی دانست و اظهار داشت: سختکوشی مسئولین در ارتباط با تولید داخلی یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، علیالقاعده مسئولین باید سختکوشی چندجانبه باشند.
سلیمینمین یکی دیگر از راههای حمایت از کالای داخلی را تشویق تولیدکنندگان برای تولید محصول با کیفیت عنوان کرد و گفت: مشکلات باید برای تولید با کیفیت از پیش پای تولیدکنندگان واقعی برداشته شود، نه اینکه مشکلات برای آنها ایجاد کنیم.
وی با تأکید بر اینکه نظام اداری بروکراسی کشور در مسیر سنگاندازی برای تولیدکنندگان است، افزود: همه این طور تصور میکنند که میبایست به گونهای از مولد قبل از تولید و شکوفایی مبالغی را دریافت کنند، در حالی اگر اجازه دهند که رشد کند، بعد از طریق دریافت مالیات اقدام کنند، بهترین گامها برای تقویت اقتصاد کشور برداشته خواهد شد؛ یعنی اقتصاد کشور متکی به دریافت مالیات خواهد شد؛ برای تحقق این امر باید برای مدتی از مولد حمایت شود.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: مرتب نباید مجوزهای مختلف از تولیدکننده خواسته شود و یا مبالغ مختلف از آنها دریافت کنند؛ یکی از مواردی که در کشور ما جا افتاده این است که مسئولین و نمایندگان، همواره برای تأمین هزینههای تبلیغاتی و انتخاباتیشان به تولیدکنندگان در شهرستانها چشم میدوزند که این فشار وارد میکند، علاوه بر این مسئولین هم همواره به اینها به عنوان منابع پولساز نگاه میکنند که این هم مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد میکند.
سلیمینمین اضافه کرد: ما باید ساختار بروکراسی را برای تولیدکنندگان سهل کنیم، از طرفی هم باید جلوی این نوع رشوهگیریها را بگیریم، نه اینکه مسئولین سیاسی برای تبلیغاتشان به تناسب شرکتهای دولتی و خصوصی عمدتا سعی میکنند که از آنها پول بگیرند؛ نباید این طور باشد که به عنوان مثال از جاهایی مثل ایرانخودرو و برخی شرکتهای دولتی برای تبلیغات پول بگیرند، باید با این مسئولان برخورد کنند و نگذارند هزینههای این شرکتها از این طریق افزایش یابد تا در نتیجه آن نتوانند هزینههای تحقیقاتشان پرداخت کنند.
وی تصریح کرد: شرکتهای تولید خودرو تمامی هزینههای تحقیقاتیشان به نوعی به صفر رسیده که بخشی از آن مربوط به این است که مسئولین سیاسی از شرکتهای تولیدگر پول دریافت میکنند، یعنی طوری از قِبَل اینها، خودشان را تأمین میکنند، البته این کار در قِبال بخش خصوصی هم میشود؛ دولت حتما باید با این کارها برخورد کند و اجازه ندهد که فشارهای مستقیم و غیر مستقیم بر مولدین وارد شود تا آنها هزینههای تحقیقاتیشان را صرف پژوهش و تحقیق کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: این شرکتها برای اینکه بتوانند کیفیت کالاهای تولیدیشان را بهبود بخشند، طبعا بر روی کالا باید کار پژوهشی انجام دهند، یعنی اینکه برای بالا بردن کیفیت باید یک آزمایشگاههایی داشته باشند تا در آنها کار تحقیقی صورت گیرد، اینها الآن در داخل کشور ممکن نیست، برخی از کشورها نگاه کلانتری دارند و در ابتدا و میانه راه بر تولیدکنندگان فشار وار نمیکنند، بلکه پس از اینکه این شرکتها رشد کردند و به کمپانیهای بزرگ تبدیل شدند، از قِبَل مالیات مسائل کشورشان را حل میکنند.
سلیمینمین با اشاره به وظیفه مسئولین سیاسی در تحقق حمایت از کالای ایرانی، گفت: در بسیاری از کشورها، نمایندگیهای سیاسی در خدمت صادرات قرار میگیرند، یعنی سفارتخانههایشان در کشورهای مختلف، مشاور امین و سختکوش برای تولیدکنندگان هستند، در حالی که سفارتخانههای ما اصلا این طور نیستند، متأسفانه بسیاری از سفرا خودشان در خارج از کشور به یک واردکننده تبدیل شدهاند، یعنی ضد تولید هستند تا اینکه به تولید کمک کنند، به عبارت دیگر سفیر ما همه دغدغهاش باید این باشد که از بازار کالای ایرانی حمایت و مراقب کند و آنها را گسترش دهد؛ متأسفانه بعضی از سفرای ما با دخالت در امر واردات به کشور، بخش ضد تولید هستند؛ سفراتخانهها در مسیر درستی برای حمایت از کالای ایرانی حرکت نمیکنند.
این کارشناس مسائل سیاسی پیشنهاد کرد که یک مرکز هماهنگی برای حمایت از تولیدکنندگان در داخل ایجاد شود و در تشریح وظایف آن خاطرنشان کرد: باید مرکزی باشد که با وزارتخانههای دولت هماهنگی بهوجود بیاید تا برخی قوانین دست و پاگیر احصا شده و در جاهایی که سختگیری صورت میگیرد و یا بالعکس را، برطرف کند.
سلیمینمین اضافه کرد: در ارتباط با صادرات باید واقعا بر کیفیت کالا دقت کنیم، یعنی اجازه ندهیم برخی از سودجویان داخلی خودمان به محض اینکه برای ما بازار ایجاد شد، بازار را خراب کنند؛ بسیاری از بازارها برای ما گشوده شد، اما بعضی از افراد فرصتطلب که میخواهند به سرعت به درآمد کلانی دست پیدا کنند، این بازارها را خراب کردند، ما واقعا در این بخش باید کنترل زیادی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: باید به استانداردهای کالای صادراتی دقت کنیم تا افراد فرصتطلب بازار ما را در خارج از کشور خراب نکنند، هر بازاری که برای ما گشوده شد، باید از آن محافظت کنیم، هم به تولیدکنندگان سالم مشاوره دهیم و هم جلوی افراد فرصتطلب را بگیریم؛ برخیها اصلا حرفهشان تولید و صادرات نیست، اما به محض اینکه متوجه میشوند بازاری در کشوری برای ما ایجاد شده، از آن سودجویی کرده و فقط بازار را خراب میکنند.
این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: واقعا باید از تولیدکننده با سابقه برای تولید، خودش و محصولش اعتبار قائل است، حمایت کنیم، آدمهای فصلی فقط بازار ما را خراب میکنند و گاهی زیر قیمت و بی کیفیت محصولی را عرضه میکنند، بنابراین یک مرکز هماهنگی هم برای این کار توسط دولت لازم است ایجاد شود تا قوانین دست و پاگیر شناسایی و برداشته شود و آنها را تسهیل کنند و برخی قوانین را وضع کنند که افراد فرصتطلب نتوانند بازارهای ما را تخریب کنند.