به گزارش مشرق، گلشیفته مجموعه نمایش خانگی به کارگردانی آقای بهروز شعیبی، محصول سال ۱۳۹۶ است. این مجموعه کمدی-اجتماعی به تهیه کنندگی آقای علی اکبر نجفی است.«گلشیفته» از اوایل اسفندماه سال گذشته منتشر شد. این مجموعه، داستان دختری شهرستانی است که نفر نخست کنکور میشود و برای ادامه تحصیل به تهران سفر میکند. پدرش که دلسوز دخترش است نسبت به این اتفاق حس خوبی ندارد و نگران سلامتی فرزندش است.
فیلمسازی آیندهدار
بهروز شعیبی از دوران نوجوانی وارد فعالیت در عرصه سینما شد. او بازیگری و دستیاری کارگردانی را بارها تجربه کرد و توانست تجربیات زیادی کسب کند. گلشیفته (97_1396)، دارکوب (۱۳۹۶)، آخرین روز سال (1395)، سیانور (۱۳۹۴)، پردهنشین (سریال تلویزیونی، ۱۳۹۳)، دنیای بهتر (تله فیلم، ۱۳۹۱)، دهلیز (۱۳۹۱)، باغ آلوچه (۱۳۸۴)، ستاره روی زمین (مستند بلند، ۱۳۸۵)، بالهای خوشبختی (۱۳۸۷)، جامانده (۱۳۸۸)، میان ماندن و رفتن (۱۳۸۹)، پیش خواهد آمد(۱۳۸۸) پروژههایی هستند که شعیبی کارگردان آنها بوده است.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش نگاه نو سیویکمین جشنواره فیلم فجر برای «دهلیز» و جایزه بهترین کارگردانی مجموعههای تلویزیونی از شانزدهمین جشنواره حافظ برای «پردهنشین» جوایزی هستند که وی تاکنون کسب کرده است.
به چی بخندیم؟!
گلشیفته به روال دیگر سریالهای شبکه نمایش خانگی منتشر میشد و با توجه به نام کارگردان و برخی از بازیگران، مخاطب منتظر اتفاقی جدید در این عرصه بود. داستانی با منطقی شبه فانتزی که سعی دارد روایتی رئال داشته باشد، شاکله گلشیفته را شکل میدهد. پدری که بیدلیل نگران دخترش است و مشخص نیست علتش چیست. مگر به صرف از دست دادن همسر دریک حادثه، آنقدر استرس و شک مستمر به وجود میآید؟
آقای مهدی هاشمی که به گواه تاریخ، یکی از بهترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران است، برای معدود دفعات، در جایگاه نقشی عقیم حاضر میشود که کمتر به شخصیت تبدیل میشود و لهجه نامناسب هم به این رویه شدت میدهد. وی به دنبال دخترش میآید و مکرراً در پی بازگرداندن فرزندش به شهرستان است و این اصرار چرخ و فلکی همچنان ادامه دارد. اما بزرگترین ایراد شخصیتپردازی فیلمنامه گلشیفته، مربوط به نقش آقای هومن سیدی است. سیدی که در سالهای اخیر در بازیگری و کارگردانی بسیار موفق بوده، در این مجموعه شخصیت که نه، تیپی شبیه به نقشش در سریال «عاشقانه» دارد؛ البته با دوزی پایینتر و شدیداً ناموفق. او نقش خبرنگارنماهایی را دارد که با گرفتن آتو از دیگران، از آنها باج میگیرد ولی این سوژه خوب، به دلیل اجرایی کلیشهای با شکست مواجه شده است. احتمالاً همین اتفاق باعث شده که هومن سیدی اعلام کند دیگر نقش کمدی بازی نخواهد کرد.
داداشی که آبجی شد!
یکی از نقشهای این سریال را خانم بهاره کیان افشار بازی میکند. نقشی که در واقع همبازی هومن سیدی است و همین درابتدا باعث شباهتهایی با سریال عاشقانه شد.
برخی دیالوگهای وی در ارتباطش با دیگران کمی گنگ بود تا این که اخیراً مشخص شد وی «سعید» بوده و الان «سعیده» شده است! برادری که مدام به او میگوید «چقدرم خوشگل شدهای!» و این که سر دعوای ارث و میراث بگوید «قبلاً تو داداشم بودی و الان خواهرمی!»
واقعاً چه شده که کارگردانی که قبلاً دهلیز، سیانور و پردهنشین را ساخته به گلشیفته رسیده؟ آنقدر سوژه برای خلق موقعیت کمدی کم آمده که سراغ چنین مسائلی رفتهاند؟ اصلاً چنین سوژهای چه اولویتی دارد؟ به نظر میرسد که جریان نوظهور سرمایهگذاران جدید با هدفی خاص سراغ برخی کارگردانهای خوشنام این عرصه میروند تا تولیدات خود را دارای وجاهت ظاهری نشان دهند تا آثاری بازاری و عامهپسند تولید شود، امری که میتواند مخاطرهای برای این افراد باشد که خاطره خوش آثار تحسینشده قبلی را جایگزین این تصویر میکند.
شکست؟
مجموعه گلشیفته برخلاف پیشبینیها موفق نشده است. نه منتقدان به آن روی خوشی نشان دادهاند و نه بازخورد مثبتی از مخاطبان دیده شده است. در شبکههای اجتماعی و پای پستها و توییتهای عوامل هم کم کامنت و نظر منفی دیده نمیشود. گلشیفته سعی کرده با خلق شخصیتهایی در موقعیتهای متفاوت، جذابیت ایجاد کند ولی عدم وجود ذهن خلاقی طناز باعث شده که مخاطب نداند به کدام شوخی یا سکانس سریال بخندد.
احتمالاً همین وضعیت نامناسب و عدم استقبال مخاطبان باعث شده که سازندگان گلشیفته نگران آینده این مجموعه شوند.اخیراً برخی اخبار غیررسمی مبنی بر تصمیم سازندگان، برای پایان بیسروصدا و آبرومند گلشیفته به گوش میرسد. ظاهراً باید پرونده گلشیفته را برای بایگانی شدن آماده کرد.
منبع : صبح نو