کد خبر 848326
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰
افتتاحیه بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج

در آیین افتتاح مسابقات بین المللی قرآن، حضور پررنگ خانواده ها همراه فرزندان خردسال و کودک خود، از نکات قابل توجه و ارزشمند مراسم بود.

به گزارش مشرق، عصر امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ماه سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن با حضور علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، علی محمدی رئیس سازمان اوقات و امور خیریه، عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما، سردار رحیم صفوی مشاور مقام معظم رهبری در امور نظامی، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام غلامحسین اژه ای سخنگو و معاون قوه قضائیه ، عیسی فرهادی فرماندار تهران، مقیمی استاندار تهران، مولوی عبدالحمید امام جمعه و مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان، قاریان بین المللی کشورهای مختلف، سفیران کشورهای مختلف، رایزنان فرهنگی، جمعی از پژوهشگران استادان قرآنی، علما، روحانیون و مردم قرآن دوست، برگزار شد.

بیشتر بخوانید

ولایتی: ایران اجازه نمی‌دهد کشورهای اسلامی تجزیه شود

این مراسم ساعت ۱۷ با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری بین المللی قرآن کریم«سعید پرویزی» آغاز شد. در این دوره از مسابقات ۲۶۸ قاری به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت که کشور جمهوری اسلامی ایران، میزبان قاریان بین المللی از ۸۴ کشور است.

بعد از تلاوت قرآن، پیام آیت الله جوادی آملی برای این دوره از مسابقات قرائت شد. نکته قابل توجه این مراسم، حضور پررنگ خانواده ها همراه فرزندان خردسال، کودک، نوجوان و جوان خود در این مسابقات معنوی بود. این حضور به قدری زیاد بود که بسیاری از حضار به دلیل کمبود جا، روی زمین نشسته بودند که البته یکی از نکات قابل انتقاد همین کوچک بودن فضا برای برگزاری اینچنین مسابقه است.

همراه دخترم آمده ام تا آمادگی روحی برای دریافت انوار قرآنی کسب کند

یکی از خانم هایی که در سالن حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری، درباره شرکت در این مراسم، می گوید:« من اولین مرتبه ای است که به این مراسم آمده ام، قرآن را دوست دارم و همراه دختر نوجوانم آمده ام تا از آن استفاده کنیم و دخترم آمادگی ذهنی و روحی برای دریافت انوار قرآنی کسب کند. نکته مدنظرم این است که تعداد صندلی ها برای این جمعیت کم است.»

یکی از دخترهای نوجوان حاضر در مراسم می گوید:«دومین مرتبه است که به این مسابقات می آیم، چون قرآن را دوست دارم و می خواهم صدای قرآن خواند قاریان را بشنوم.»

ببینید

عکس/ افتتاحیه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

حضور خانواده های افغانستانی در مراسم

علاوه بر خانواده های ایرانی که به همراه فرزندان خود در این مراسم شرکت کرده بودند، خانواده های افغانستانی نیز با فرزندان خود حضور یافته بودند که اکثر این بچه ها بین ۹ الی ۱۲ سال سن داشتند و با علاقه فراوان به این مراسم آمده بودند.

«رقیه پناهزاده» یکی از حضار که فارغ التحصیل رشته الهیات و دانشجوی سطح ۳ حوزه است و به دلیل کمبود صندلی روی زمین نشسته بود، درباره حضور خود در این مراسم، چنین می گوید:«سومین سال است که به این مراسم می آیم. همسر و پسر ۴ ساله ام نیز آمده اند. قرآن را دوست دارم و هر روز قرآن می خوانم. همسرم قاری هستند ولی در مسابقات شرکت نکرده اند.»

مشهود بودن ضعف اطلاع رسانی و تبلیغات مسابقات/با تبلیغات گسترده قرآن را از مهجوریت خارج کنیم

پناهزاده به نحوه برگزاری مسابقات اشاره می کند و می گوید:«برگزاری همچین مسابقاتی خوب است، چراکه از قرآن تقدیر می شود ولی اطلاع رسانی و تبلیغات برگزاری مسابقات ضعیف است. بیشتر دوستانی که علاقه مند هستند زمان شروع و اختتامیه مسابقات را از طریق دوستان، شبکه قرآن یا کانال های تلگرامی کسب می کنند. نکته ای که مهم است این بوده که افرادی که شبکه قرآن را می بینند، اکثرا از قاریان، حافظان یا افراد خاص هستند و مردم عادی برنامه های این شبکه را مشاهده نمی کنند که آگاهی داشته باشند.»

پناهزاده در ادامه می گوید:«حتی در مساجد پلاکارد تبلیغات وجود ندارد که نشان دهنده ضعف، کمبود تبلیغات و در نتیجه مهجور بودن قرآن را می رساند که این تبلییغات به نوعی تبلیغ قرآن می تواند باشد. خیلی خوب است که این تبلیغات در مدارس تمام پایه های تحصیلی، مساجد و حوزه های علمیه انجام شود.»

گاهی یک تبلیغ، سرنوشت فردی را تغییر می دهد

وی با بیان اینکه گاهی با یک پلاکارد تبلیغات مسابقات قرآن، سرنوشت یک بچه عوض می شود، می گوید:« این نشاندهنده تاثیر تبلیغات است. عمل بسیار بیشتر از گفتار تاثیرگذار است و در دل ها نفوذ می کند. قرآن، کتاب عمل است نه صرفا گفتار. انتقاد دیگر به این مسابقات به کمبود فضا است که این فضا بسیار تنگ بوده و در شان قران نیست و چند برابر این فضا را می طلبد و نگویند که بودجه نداریم، چرا که باید قربه الی الله کار کرد.»

پناهزاده می گوید:«این فضا را چند برابر کرده و تبلیغات را گسترده تر کنند تا ببینید مردم چقدر به قرآن توجه می کنند. برای پسر ۴ ساله ام که سال قبل هم همراه ما بود، یک سی دی قرآنی از نمایشگاه سال قبل همین مسابقات خریده بودیم. او به این سی دی علاقه مند است و می گوید این سی دی را از مسابقات قرآن خریده ایم و مشتاق همچین روزی بود که به این مراسم بیاید.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس