کلاه گیس

واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری، صدای روزنامه‌های حامی دولت را هم درآورده است. روزنامه آرمان از واردات مژه مصنوعی انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

شرق در گزارشی نوشت: آمار گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ پرده از ورود میلیاردی کالاهای غیرضروری چون کلاه‌گیس، ریش و مژه مصنوعی‌، گیس‌باف به کشور برمی‌دارد که به قول کارشناسان با هیچ توجیه اقتصادی همراه نیست و به نوعی خیانت به تولید ملی محسوب می‌شود.


در سال حمایت از کالای ایرانی یکی از اموری که به شدت باید مورد توجه قرار گیرد، جلوگیری از واردات کالاهای غیرضروری و کالاهایی است که مشابه داخلی آنها در کشور یافت می‌شود واردات کالاهای غیرضروری آن هم در حجمی زیاد عرصه را برای تولیدکنندگان ایرانی که روزی تولیداتشان در اولویت خرید مصرف‌کنندگان ایرانی قرار داشت، تنگ کرده است. آمار ۱۱ ماهه گمرک از عملکرد تجارت خارجی در سال گذشته نشان می‌دهد که در حالی که صادرات غیرنفتی به میزان ۴۱/۶ میلیارد دلار انجام شده است، واردات اما به میزان بیشتری صورت گرفته و به ۴۷/۶ میلیارد دلار رسیده است.


آمار واردات برخی کالاها در حالی چشمگیر است که توانایی ساخت آنها در داخل کشور وجود دارد و حتی تولیدکنندگان ایرانی سالیان سال است که در تولید این نوع کالاها مهارت زیادی کسب کرده‌اند و به نیاز بازار نیز آشنایی دارند. آمار گمرک پرده از واردات کالاهایی برمی‌دارد که ورود آنها به کشور به قول کارشناسان با هیچ توجیهی همراه نیست و در نهایت در مغایرت با اهداف اقتصاد مقاومتی است.

حتی  برخی به صراحت با این موضوع مخالفت کرده‌اند و آن را خیانت به تولید ملی دانسته‌اند. آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۵۴ تن کلاه‌گیس، ریش و مژه مصنوعی، گیس‌باف از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است.

براساس واردات این حجم کلاه‌گیس، ریش و مژه مصنوعی، گیس‌باف به کشور، ۹۰۷هزار و ۶۴۷ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر سه میلیارد و ۱۰۸ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۳۵۸ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. همچنین، کلاه‌گیس، ریش، مژه مصنوعی و گیس‌باف از کشورهای چین، آلمان، ازبکستان، اندونزی، ترکیه، کره، چین، سنگاپور، روسیه و ویتنام وارد ایران شده است.


آمار منتشر شده از سازمان گمرک نشان می‌دهد که در نیمه اول سال ۹۶ حجم عظیمی از حشره‌کش، تله‌موش، فرچه ریش‌تراشی، پشه‌بند و دفتر حسابداری از چین وارد کشور شده است. در نیمه اول سال گذشته ۳۰۵ تن حشره‌کش  به ارزش ۶۲۵۹۲۶۸۶۳۱۶ ریال وارد کشور شده و ۱۸۸۸۷۸۷ دلار از کشور خارج کرده است. در این مدت ۱۷۲ تن تله‌موش به ارزش ۱۴۰۷۲۳۹۳۰۹۲ ریال‌ از چین راهی بازارهای ایران شده که بابت آن ۴۳۱۶۷۸ دلار از کشور خارج شده است.

از جمله کالاهای غیرضروری دیگری که در سال جاری از چین وارد ایران شده، پشه‌بند است. در شش‌ماه  اول امسال ۸/۶ تن پشه‌بند وارد کشور شده که ارزش ریالی آن ۱۱۴۳۴۱۱۲۲۰ ریال و ارزش‌ دلاری آن ۳۵۳۵۷ دلار بوده است. براساس گزارش گمرک، ۵۵۹ تن فرچه ریش‌تراشی در نیمه اول سال گذشته از چین وارد کشور شده است که ارزش آن ۴۸۲۲۰۸۰۳۲۸۸ ریال بوده و ۱۴۷۸۰۸۸ دلار بابت آن از کشور خارج شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    0 0
    واردات بی رویه در دولت اعتدال! فقط واردات کود انسانی
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
      0 0
      اونم وارد می کنیم به کوری چشم شما ها :))

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس